آفتاب

مذاکرات ایران و آژانس در وین

مذاکرات ایران و آژانس در وین

مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در وین پایتخت اتریش برگزار می شود.مذاکرات ایران و آژانس یک روز قبل از شروع مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در حالی برگزار می‌شود که قرار است دو طرف نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از پایگاه اینترنتی ای.بی.اس، گیل تودور سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیدار مقامات این آژانس با مقامات ایران در روز دوشنبه در وین خبر داد. تودور  گفت: مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در چارچوب همکاری های بین دو طرف با هم امروز دوشنبه در وین دیدار خواهند کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قرار است در این مذاکرات، درباره تفاهمات صورت گرفته میان ایران و آژانس، اقدامات جمهوری اسلامی، بازدیدهای بازرسان آژانس  و نحوه ادامه همکاری در آینده گفتگو شود.
کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی
بهروز کمالوندی افزود: پس از این مذاکرات، ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقداماتی که تاکنون داشته ایم ارائه می شود.

وی ارزیابی های اولیه بازرسان آژانس را از اقدامات کشورمان حاکی از رضایت آنان دانست و تاکید کرد: ما طبق توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامات لازم را در وقت مقرر انجام داده ایم و انتظار داریم آژانس در گزارش های خود به این موضوع اشاره کند.
بر اساس مذاکرات و توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس در زمستان سال 1392 تاکنون 13 اقدام از سوی ایران در راستای رفع ابهامات و سوالات باقی‌مانده آژانس درباره مسایل گذشته هسته‌ای ایران انجام شده است.

مدیرکل آژانس در آخرین گزارشش درباره ایران نسبت به همکاری ایران در چارچوب توافق مذکور ابراز خرسندی کرد و به ارایه گزارش از شش اقدام صورت گرفته از سوی ایران در اولین مرحله از همکاری‌های داوطلبانه دو جانبه پرداخت.

بنا بر این گزارش، بازرسان آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو هفته گذشته ضمن گفت‌وگو درباره رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد در چارچوب دومین مرحله از همکاری‌های ایران و آژانس بازدید کردند.

مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و آژانس یک روز قبل از شروع مذاکرات ایران و 1+5 در وین در حالی برگزار می‌شود که قرار است دو طرف نگارش متن توافق جامع را در این دور از گفت‌وگوها آغاز کنند.

مذاکرات ایران و 1+5 به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در وین به مدت سه روز آغاز می‌شود.

هیات مذاکره‌کننده ایران که در این دور مذاکرات کارشناسان بیشتری را در زمینه‌های فنی هسته‌ای، اقتصادی و بانکی و غیره به همراه دارد روز سه‌شنبه وارد وین می‌شود.

قرار است سه‌شنبه شب کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در یک شام کاری درباره آخرین دیدگاه‌ها و جمع‌بندی‌های صورت گرفته در هر یک از طرف‌های مذاکره به ویژه پس از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به نظر می‌آید موضوعات مورد اختلاف میان دو طرف وجود دارد که با وجود رایزنی‌های کارشناسی هنوز به نقطه قابل پذیرش از سوی دو طرف نرسیده است و به تصمیم‌گیری‌ سیاسی از سوی طرف‌های گفت‌وگو نیاز دارد.

همچنین هیات‌ مذاکره‌کننده آمریکا به سرپرستی وندی شرمن معاون وزیر خارجه این کشور امروز دوشنبه وارد وین می‌شود.
کد N277598

وبگردی