آفتاب

انتخابات هندبه ایستگاه آخررسید-انتظاربرای تعیین جانشین مانموهان سینگ

انتخابات هندبه ایستگاه آخررسید-انتظاربرای تعیین جانشین مانموهان سینگ

دهلی نو - ایرنا - طولانی ترین انتخابات جهان که درهند جریان دارد روز دوشنبه و پس از 35 روز وارد آخرین مرحله شد.

به گزارش ایرنا،مرحله نهم و پایانی انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) در41 حوزه در ایالت های بنگال و اوتارپرادش و همچنین آخرین کرسی باقیمانده در ایالت بیهار امروز برگزار می شود.

گرچه این انتخابات که از 18 فروردین ماه گذشته کلید خورده با آرامش و مشارکت خوب مردم هند به ایستگاه پایانی رسیده اما حوادثی پراکنده از جمله حمله افراطیون به نامزدها و کشتار نیروهای امنیتی و مسوولان صندوق های اخذ رای نیز درآن گزارش شد .

با این حال انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجلس هند متوقف نشد و به ایستگاه پایانی رسید.

از احزاب اصلی این دوره از انتخابات که رقابت نزدیکی دارند می توان به حزب حاکم کنگره، حزب مخالف بهارتیاجاناتا (بی جی پی) و حزب تازه تاسیس عام آدمی اشاره کرد.

پیش بینی ها تاکنون از احتمال پیروزی حزب بی جی پی و نامزد اصلی آن برای نخست وزیری یعنی ˈنارندرا مودیˈ حکایت دارد هرچند که جناح حاکم یعنی حزب کنگره نیز مدعی ماندن برای سومین دوره پیاپی بر سر قدرت است.

کمیسیون انتخابات هند که مسوول اصلی این رویداد مهم سیاسی است در این دوره تصمیم گرفت انتخابات مجلس عوام را در 9 مرحله برگزار کند در حالی که انتخابات قبلی این مجلس با 543 نماینده در سال 2009 میلادی در پنج مرحله برگزار شده بود.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات هند شمارش آراء از اواخر این هفته یعنی از 16ماه می (26 اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

حزب پیروز در انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام، دولت جدید هند را نیز تشکیل خواهد داد.

ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر فعلی و رییس دولت از حزب حاکم کنگره که بیش از یک دهه است در قدرت قرار دارد به سران چند کشور جهان نامه خداحافظی نوشته و از اینکه با او همکاری داشته اند و روابط را توسعه داده اند، تشکر کرده است.

ˈون جیابائوˈ نخست وزیر سابق چین که یک سال قبل از قدرت کنار رفت و یکی از مهمترین کشورهای همسایه و رقیب هند است خطاب به سینگ نوشته که ˈما همچون دو راننده ای بودیم که همراه با یکدیگر در مسیر درست می راندیم. ˈ

اکنون علاوه بر مردم هند که منتظر نتیجه انتخابات و دولت جدید در کشورشان هستند،دنیا به خصوص کشورهای همسایه نیز چشم به این رویداد دوخته تا ببیند در کشوری که مدعی بزرگترین دمکراسی جهان است آیا دولتی مقتدر و باثبات بدور از فرقه گرایی شکل می گیرد.

ˈ نارندرا مودی ˈ نامزد حزب مخالف بی جی پی که پس از یک دهه مجددا برای رسیدن به قدرت در هند خیز برداشته گفته که برای تشکیل دولت خواستار کمک همه خواهد شد.

مودی که مدعی پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت است پیش بینی کرده دولت جدید هند بیش از دولت راجیو گاندی در سال 1984 با ثبات خواهد بود.

وی که اکنون سروزیر دولت ایالتی گجرات در غرب هند است همچنین خواستار همکاری همه احزاب سیاسی در تشکیل دولت هند شده و اذعان کرده اداره یک ایالت با اداره یک کشور تفاوت دارد.

در همین حال ˈ عبدالباسیط ˈ سفیر جدید پاکستان در دهلی نو و به عنوان یک کشور همسایه که انتخابات را زیر نظر دارد برای انجام گفت وگوهای جدی و جامع با دولت جدید هند برای حل مسایل دوجانبه ابراز امیدواری کرده است.

وی در همین حال گفته که همکاری دولت جدید هند نیز برای تحقق این امر ضروری می باشد.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که بیش از 800 میلیون هندی واجد شرایط رای دادن در این دوره چه ترکیبی را وارد مجلس شانزدهم کشورشان کرده اند و چه حزب و یا ائتلافی از احزاب راستگرا و یا چپگرا دراین مجلس اکثریت خواهند یافت تا دولت را تشکیل دهند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N277586

وبگردی