آفتاب

رییس جمهور لبنان / ساخت خارج ، مونتاژ داخل

رییس جمهور لبنان / ساخت خارج ، مونتاژ داخل

بیروت – ایرنا – کشورهای که نمی توانند در داخل نیازهای خود را بسازند به صنعت مونتاژ متوسل می شوند، قطعات ساخت خارج را وارد و در داخل مونتاژ می کنند و به نظر تولید ملی محسوب می شود در حالی که اینطور نیست و توهم بر حقیقت غلبه یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، « سامی کلیب » نویسنده لبنانی معتقد است که از زمان استقلال لبنان تاکنون، بندرت شاید نزدیک به صفر دیده شده که رییس جمهور لبنان بدون دخالت خارجی انتخاب شده باشد و تقریبا این یک اصل ثابت در لبنان است.

وی می گوید: از زمان استقلال، برخی سیاستمداران لبنانی تلاش می کنند تا سرشترمرغ را در شن و ماسه مخفی کنند و برای آرام و امیدوار کردن وعده می دهند که همه مصیبت ها ، فرقه گرایی ها ، فسادها و غارت گری ها تمام می شود فقط صبر کنید، رییس جمهوری آینده بهتر از گذشته خواهد بود و دیگر شاهد مداخله خارجی نخواهید بود.

کلیب در مقاله ای که در روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شده است ، می افزاید: بله به همین سادگی مدعی سیاست « خویشتنداری و بی طرفی» در جنگ و بحران سوریه می شوند و تاکید می کنند که رییس جمهور آینده « ساخت داخل» خواهد بود.

قابل توجه است که « میشل سلیمان رییس جمهوری و گروه 14 مارس همواره مدعی شعار « خویشتنداری و بی طرفی» در بحران و جنگ سوریه بوده و خواستار خروج حزب الله از سوریه و پایان عصر مقاومت ضد صهیونیستی در لبنان هستند».

کلیب مقاله خود را اینگونه ادامه می دهد: بسیار خوب اما چگونه، کدام نامزد می تواند برآیند تفاهم ها باشد.



** آیا رییس جمهور آینده لبنان می تواند مخالف نظام سوریه باشد؟

بطور اکید نه، همپیمانان سوریه در لبنان بسیار قوی تر و شرایطشان نسبت به سه سال قبل و شروع بحران سوریه بهتر شده است بویژه بعداز اینکه ارتش سوریه و همپیمانانش توانسته اند در میدان های نبرد پیروزی های بزرگی را رقم بزنند و آخرین آنها در حمص تجلی یافت.

ساده نبود که پایگاه به اصطلاح « انقلاب» در سوریه به صندوق رای برای نشستن « بشاراسد» برکرسی ریاست جمهوری و آن هم برای سومین دوره تبدیل شود.

این موفقیت حاصل تحقق عناصر بسیاری از جمله پیروزی های نظامی ، سیاسی ( مذاکرات محلی و منطقه ای با پوشش بین المللی که اسرار آن بعدها کشف خواهد شد) و سوم جنگ و درگیری بین گروه های مسلح بود.

کافی است که این جمله را از « میشل کیلو» از مخالفان نظام سوریه که در روزنامه الشرق الاوسط چاپ شده است، بخوانید تا واقعیت امروز مخالفان و گروه های مسلح را درک کنید.

میشل کیلو می گوید: خبرهای جنگ و درگیری و بریدن سر یک دیگر توسط گروه های مسلح بر اخبار جنگ آنها علیه ارتش سوریه و همپمیانانش چیره شده است.



** آیا رییس جمهور آینده لبنان می تواند مخالف سعودی باشد؟

بطور اکید نه، همپیمانان عربستان سعودی در لبنان قادر هستند تا انتخاب رییس جمهوری را تعطیل کنند چنانچه رقبای آنها یعنی همپیمانان سوریه و ایران می توانند همین کار را بکنند پس مرحله ای از توازن قوا بطور دقیق و جدی برقرار است.



** آیا رییس جمهور آینده لبنان می تواند مخالف منافع غرب بویژه آمریکا و فرانسه باشد؟

بطور مطلق نه ، گاهی دستورهایی که معمولا از سفارتخانه های خارجی در بیروت صادر می شود، کافی است که همه چیز را برهم بزند حتی اگر لازم باشد قانون اساسی لبنان نادیده گرفته شود و انتخاب رییس جمهوری در موعد قانونی برگزار نشود.



** آخرین امیدها و میشل عون

تا این ساعت نامزدی که قدرت جمع کردن یکجای این تناقض ها در خود را داشته باشد، وجود ندارد و در میان نامزدهای مطرح کنونی تنها شاید ژنرال « میشل عون» باقی بماند و از بیشترین شانس برخوردار باشد.

احتمال می رود که فضا در حزب جریان المستقبل با توصیه های سعودی به نفع ژنرال عون تعدیل شود بویژه بعداز اشاره های مثبتی که از « سعد حریری» رییس این جریان دیده شده است و حاصل آن یک معامله سیاسی خواهد بود.

دو تحول در منطقه و جهان اکنون بر لبنان و انتخابات آن تاثیر دارد اول نزاع بین غرب و روسیه در دو عرصه اوکراین و سوریه است.

دوم گشایش های بوجود آمده هرچند اعلام نشده است و مهمترین آنها تماس های محرمانه بین ایران و عربستان سعودی است که با تحرکات سفیر عربستان در تهران تقویت شد و رواط دو کشور با سفر قریب الوقوع آیت الله « هاشمی رفسنجانی» رییس جمهور اسبق و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

از نتایج این تحولات تشکیل دولت لبنان و اجرای برنامه امنیتی و شاید پایان ماجرای حمص در سوریه باشد.

در هر صورت لبنان باید تا 25 ماه مه ( 4 خرداد ماه) رییس جمهوری جدید خود را انتخاب کند و مهم این است هرچند بطور کامل ساخت داخل نباشد.

خاورم ** 1324
کد N277576

وبگردی