آفتاب

دفاع روزنامه جوان از سخنان روحانی/زیباکلام دائما از مضرات انرژی هسته ای می گوید

دفاع روزنامه جوان از سخنان روحانی/زیباکلام دائما از مضرات انرژی هسته ای می گوید

سخنان روزگذشته رئیس دولت در مراسم بهره‌برداری و راه‌اندازی سه دستاورد سازمان انرژی اتمی مبنی بر‌ «در این محضر یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح‌آمیز است...

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت:
*سخنان روزگذشته رئیس دولت در مراسم بهره‌برداری و راه‌اندازی سه دستاورد سازمان انرژی اتمی مبنی بر‌ «در این محضر یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح‌آمیز است... ما در پی منافع ملت‌مان هستیم و زیر بار آپارتاید علمی و هسته‌ای نمی‌رویم... امام به ما آموخته است که روی پای خود بایستیم و به هیچ‌ چیز جز خداوند توکل نکنیم... ما در انقلاب روی پای خود ایستادیم و به ملت خود تکیه و به رهبری خود اعتماد کردیم... بنابراین امروز نگویید که ایران را مجبور کرده‌ایم تا بمب اتمی نسازد، چون این دروغ‌ها جایی ندارد... » تا حدودی نشان داد که نگاه رئیس‌جمهور به غرب - حداقل در کلام- با مؤلفه‌های سیاست خارجه دوم خردادی‌ها نظیر «غرب باوری» و« انفعال در مقابل تهدید و ارعاب» متفاوت است.

* رئیس‌ دولت یازدهم با مواضع شفاف روز گذشته نشان داد که وی خواهان مرزبندی دولت با افراد نشانه‌داری است که طی ماه‌های گذشته تلاش‌های فراوانی صورت داده تا به جامعه القا کنند که «حفظ و ارتقای علمی  انرژی  هسته‌ای ضرورتی نداشته» و «حرکت در مسیر توسعه هسته‌ای چیزی جز هزینه تراشی برای انقلاب و مردم ندارد.»
افرادی نظیر تاج زاده ‌ ضمن زیر سؤال بردن مقاومت مردم در مواجهه با تهدیدات غربی بر سر پرونده هسته‌ای رسماً بیان می‌کند: ... معنای آن این است که ملت ما باید یا نان را انتخاب کند یا انرژی هسته‌ای را. یعنی همان مسیری که سلسله کیم ایل سونگ پیموده است. بمب هسته‌ای را به قیمت فلاکت ملت خویش برگزیده و کره شمالی را به یکی از فقیرترین و منزوی‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. بمب اتم و موشک بالستیک دارد اما نان ندارد. به همین دلیل اولین خواسته آن دولت در هر توافقی با غرب دریافت چند هزار تن گندم بیشتر است تا اندکی از درد گرسنگی مردمش بکاهد.
‌صادق زیبا کلام ‌ بارها از هزینه زا بودن انرژی هسته‌ای و نبود ضرورتی برای حفظ آن مواضع تندی گرفته: برنامه هسته‌ای کمر کشور را شکسته است شعار نیست... اورانیوم غنی شده در فردو و نطنز برق تولید می‌کند که برای کشور بسیار گران تمام می‌شود این در حالی است که می‌توانیم همین اورانیوم را از بازار آزاد بسیار ارزان‌تر خرید کنیم.

*یقیناً سخنان رئیس‌جمهور، جریان رادیکالی پیرامون دولت که با شگردهای متفاوت تلاش می‌کند تا جامعه را اقناع نموده که «فعالیت‌های هسته‌ای به جز هزینه برای مردم و انقلاب چیزی نداشته » را بسیار سرخورده کرده و می‌تواند به شکاف بیشتر آنها با شخص روحانی و دولت منجر شود، برهمین اساس باید منتظر بود که این افراد با حمایت جریان رسانه خود به انتقادات بیشتر از سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف پرداخته و طرح « جدا کردن لیست انتخاباتی دوم خرداد از دولتی‌ها » را از هم‌اکنون جدی بگیرد و به جای حمایت از دولت تمرکز بیشتری را صرف برنامه‌های انتخاباتی انحصاری کند.

* سخنان صریح و شفاف رئیس دولت تدبیر و امید این امیدواری را در افکار عمومی به ارمغان آورد که دولتمردان قائل به حفظ و توسعه فناوری‌های هسته‌ای بوده و اجازه نخواهند داد مسیر شهدای هسته‌ای منحرف یا منقطع شود.
به عبارت دیگر به نظر می‌رسد رئیس‌‌ دولت یازدهم برای مرتفع کردن بخشی از دل نگرانی‌های جامعه در حوزه تعلیق یا تعطیلی –احتمالی- فعالیت‌های هسته‌ای در روند مذاکرات با گروه 1+5، احساس دغدغه نموده و بخشی از سخنانش را برهمین پایه بیان کرد؛ وی نشان داد که نگرانی و دلواپسی‌های جامعه این بار حائز اهمیت بوده و اجازه نخواهد داد- دست کم در لفظ- رشد و توسعه در مسیر پرونده هسته‌ای متوقف شود.
کد N277543

وبگردی