آفتاب

رهبران آ.سه.آن خواستار حل مسالمت آمیز بحران تایلند شدند

رهبران آ.سه.آن خواستار حل مسالمت آمیز بحران تایلند شدند

کوالالامپور - ایرنا - وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا عصر یکشنبه در پایان بیست و چهارمین نشست سران این اتحادیه در میانمار بر حل مسالمت آمیز بحران تایلند تاکید کردند.

به گزارش ایرنا ، رهبران ارشد کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا در حالی در میانمار حضور یافتند که مقامات ارشد تایلند به دلیل حکم دادگاه قانون اساسی و برکناری نخست وزیر این کشور نتوانستند دراین نشست منطقه ای حضور یابند.

شبکه خبر آسیا عصر یکشنبه اعلام کرد وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن در بیانیه ای در میانمار تاکید کردند که این اتحادیه رفتار مخالفان و حامیان دولت را که در اعتراضات مختلف شرکت داشته اند تحت نظارت داشته اند.

وزیران امور خارجه آ.سه.آن بر اهمیت صلح ملی و بازگشت شرایط عادی به تایلند از طریق گفتمان و احترام به اصول دموکراسی و حاکمیت قانون تاکید کردند.

بیست و چهارمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن از روز شنبه در نایپیداو پایتخت میانمار آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد.

در اجلاس وزیران امور خارجه این اتحادیه وزیر خارجه تایلند نیز شرکت نداشت و سیهاساک فوانگ اتکو دبیر دایم وزارت امور خارجه تایلند در این اجلاس شرکت کرد.

بحران سیاسی تایلند که پس از شش ماه کشمکش بین مخالفان و موافقان دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه منجر به احکام دادگاه قانون اساسی و کمیسیون مبارزه با فساد بر علیه یینگلوک شیناواترا نخست وزیر و برکناری وی شد.

در همین حال یکی از رهبران بودایی و افراطی تایلند و از مخالفان دولت نیز روز یکشنبه از افزایش تلاش های خود برای مقابله بیشتر با دولت خبر داد.

ˈلائونگ پو بودها ایساراˈ معتقد است که هر اصلاحاتی نمی تواند پایان آشوب سیاسی تایلند باشد و هدف نهایی خود را بازگشت قدرت در همه استان های تایلند به پادشاه عنوان کرده است.

تفکرات وی انعکاس دهنده سابقه نظامی وی است که بر ارزش های ملی گرایی، مذهب و پادشاهی تاکید دارد.

آساق**د.م**1611
کد N277423

وبگردی