آفتاب
به نشانه اعتراض؛

نمایندگان کردستان در مراسم معرفی مدیرکل جدید ارشاد استان حضور نیافتند

نمایندگان کردستان در مراسم معرفی مدیرکل جدید ارشاد استان حضور نیافتند

وجود صندلی های خالی و حضور کمرنگ جامعه فرهنگ و هنر کردستان در این آیین, منظره ای ناخوشایند را به مراسم بخشیده بود.

مجمع نمایندگان کردستان به نشانه اعتراض نسبت به انتصاب مدیرکل غیربومی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم تودیع و معارفه حاضر نشدند.


به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج، مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان امروز یکشنبه در حالی برگزار شد و با حاشیه‌هایی همراه بود.

این مراسم با 45 دقیقه تاخیر و با تلاوت قرآن مجید آغاز شد و با سرود جمهوری اسلامی ادامه یافت.


اولین سخنران این مراسم سرپرست سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، سپس نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کردستان، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد و بعد از آن مدیر کل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پشت تریبون قرار گرفتند و در خصوص وظایف اداره فرهنگ و ارشاد مباحثی را مطرح ‌کردند.


وجود صندلی های خالی و حضور کمرنگ جامعه فرهنگ و هنر کردستان در این آیین، منظره ای ناخوشایند را به مراسم بخشیده بود. البته حضور پررنگ نماینده ولی فقیه، استاندار و برخی دیگر از مدیران ارشد استانی در این مراسم توانست سیگنال های مثبتی را به حاضرین در مراسم انتقال نماید.

در انتصاب مدیر کل جدید مشورت کرده ایم
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد در این مراسم اظهار داشت که در انتصاب مدیرکل جدید ارشاد کردستان با نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مردم مشورت کرده ایم.


حسین نوش آبادی داشتن شایستگی و توانمندی را اولین شرط برای انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد و یاداور شد که فردی معتدل و خارج از وابستگی سیاسی، قومی و فامیلی برای این مسئولیت در نظر گرفته ایم.

گفتنی است در پایان این مراسم حجت الاسلام رحیم جعفری با دریافت حکم وزیر از دست معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارشاد، رسما به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان منصوب و همچنین با اهدای لوح و هدایایی از زحمات قباد میمنت آبادی که از سال ۱۳۸۹ تا مهرماه سال۱۳۹۲ به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و همچنین جلال قلعه شاخانی که به مدت هفت ماه، سرپرستی این اداره کل را در استان بر عهده داشت، تقدیر شد.


نمایندگان کردستان در این راستا بر این باورند که این انتخاب بدون توجه به نظر نمایندگان انجام شده و آنها ۷ نیروی بومی متخصص در حوزهٔ فرهنگ را برای تصدی این پست به وزیر معرفی کرده بودند ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توجه به این درخواست، شخصی غیربومی را برای تصدی این پُست برگزید.


رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان چندی قبل ضمن انتقاد از تصمیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعیین یک مدیر غیربومی جهت احراز پست مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفته بود که با مدیری غیربومی که برای ارشاد کردستان انتخاب شود، هیچگونه همکاری نخواهد کرد.

چگونه ممکن است بدون اطلاع, فردی غیربومی تعیین شود
حامد قادرمرزی افزوده بود: چگونه ممکن است بدون اطلاع هیچ نماینده‌ای فردی غیربومی برای احراز پست مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تعیین شود، اما ۷ گزینه معرفی شده بومی و آشنا به مسائل فرهنگی کردستان به آسانی رد صلاحیت شوند؟
وی یادآور شده بود: من از برنامه‌های دولت تدبیر و امید طرفداری کرده و خواهم کرد و همیشه طرفدار سیاست‌ها و گفتمان آقای روحانی بوده‌ام، اما نمرهٔ قابل قبولی به عملکرد دولت در استفاده از نیروهای بومی در کردستان بعد از انتخابات ریاست جمهوری نخواهم داد.
نماینده مردم شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود مگر کردستان که به فرموده مقام معظم رهبری به عنوان استانی فرهنگی لقب داده شده، با قحطی رجال مواجه است که مدیری غیربومی برای اداره آن به کار گرفته می‌شود.
به گفته امید کریمیان، رئیس جمهوری محترم در جلسات متعددی بر استفاده از نیروهای بومی در استان‌های مختلف تاکید کرده بودند و همچنین استاندار کردستان نیز بار‌ها در جلسات مختلفی گفته بود که برای استفاده از نیروهای بومی در کردستان تلاش خواهد کرد اما مشخص نیست یکباره مدعیان به خواست مردم را چه شده که بی‌توجه به خواسته جامعه فرهنگ و هنر این دیار، مدیری غیر بومی را برای ارشاد کردستان انتخاب کرده‌اند.

 

چطور بپذیریم ظرفیت فرزندان این مرزوبوم مورد غفلت قرار گیرد؟
وی با انتقاد شدید از اینکه چطور بپذیریم توانمندی و ظرفیت فرزندان این مرز و بوم به دلیل فقدان پشتوانه در دولت‌ها، مورد غفلت قرار گیرد؟ افزود: متاسفانه حضور مدیران غیربومی ادارات استان در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم  بیشترشده است که اگر این روند ادامه یابد اعتماد مردم نسبت به دولت تدبیر و امید به چالش کشیده می شود.


کریمیان خاطرنشان کرد: مردم فرهنگی کردستان رجاء واثق داشتند که رئیس جمهور در راستای تحقق شعار‌ها و برنامه‌های خویش بر عهدی که با مردم بسته استوار است و همچنین بر این باور بودند زمان آن فرا رسیده که دولت به آنان اعتماد کند و فرصت‌های منطقی و عادلانه به نیروهای شایسته، متخصص و ماندگار محلی بدهد، اما متاسفانه اینگونه نشد.


نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن واکنش به انتصاب مدیری غیربومی برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ,مخالفت خود را نسبت به این انتصاب اعلام کرده بود.
سید احسن علوی گفته بود که مجمع نمایندگان کردستان بار‌ها در مورد به کارگیری افراد بومی در پست‌های مدیریت استان تذکر داده‌ بودند و این خوب نیست که ما به عنوان نماینده مردم در مجلس باشیم، اما از نظرات هیچ کدام از نمایندگان استفاده نشود.
وی اذعان داشته بود که متاسفانه با توجه به وجود نیروهای رسمی، مرتبط و متخصص کماکان بنا به دلایلی نامعلومی به جوانان و نیروهای توانمند بومی هیچ اهمیتی داده نمی‌شود.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشته که هیچ صحبتی با نمایندگان کردستان در این زمینه نشده است.

 

این عمل خلاف وعده های رئیس جمهور است
همچنین نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این عمل را کاملآ بر خلاف وعده‌های رئیس جمهوری به مردم این استان عنوان کرده و گفته بود متاسفانه در حال حاضر شماری از افراد غیربومی, کردستان را به سکوی پرتابی برای مدیریت‌های آینده خود تبدیل کرده‌اند که این روند به هیچ عنوان شایسته کردستان با این همه ظرفیت و توانمندی نیست.


سالار مرادی بیان داشت: اشکالاتی در دولت تدبیروامید وجود دارد که اگر برطرف نشود قطعا باید برای آن هزینه های گزافی پرداخت شود.
همچنین پیش از این نیز بیش از ۳۰۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر کردستان در نامه‌های متعددی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان کردستان در مجلس و استاندار کردستان، خواستار ابقاء و انتصاب جلال قلعه شاخانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به عنوان مدیرکل این نهاد فرهنگی شده بودند.

کد N277330

وبگردی