آفتاب

کمالوندی: سه دستاورد هسته ای جدید به لحاظ استاندارد در حد جهانی هستند

کمالوندی: سه دستاورد هسته ای جدید به لحاظ استاندارد در حد جهانی هستند

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سه دستاورد هسته ای کشور در حوزه سلامت که صبح امروز با حضور رییس جمهور رونمایی شد، گفت : این دستاوردها در حد استاندارد جهانی هستند.

«بهروز کمالوندی»عصر امروز (یکشنبه) در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که رونمایی از سه دستاورد هسته ای همزمان با دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 چه پیامی را به همراه دارد، اظهار داشت: به نظر می رسد که بخش مهمی از این سوال را رییس جمهوری صبح امروز در سخنان خود مطرح کردند؛ وقتی دکتر روحانی عنوان کرد که ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم و صنعت و فناوری هسته ای را برای رفاه حال مردم و شهروندان می دانیم.

وی افزود: به نظرمی رسد سوالاتی که رییس جمهوری امروز مطرح کردند مبنی براینکه آیا برخی کشورهای قدرتمند نمی خواهند که ما به این تجهیزات مورد نیاز سلامت انسان دسترسی داشته باشیم و در عین حال تاکید رییس جمهوری مبنی براینکه آپارتاید سیاسی و هسته ای نباید باشد، روش و خط سیر مذاکره را نشان می دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: همان طور که رییس جمهوری امروز تاکید کردند ،آنچه از سوی ایران بر روی میز قرار دارد، شفافیت ایران است و در حقیقت، یک تذکر چند باره به طرف مقابل دادند که اگر حسن نیت داشته باشند راه حل تعاملی وجود دارد.

وی افزود: ایران به دنبال این است که فضای بهتری در عرصه بین الملل فراهم شود.

کمالوندی درباره سه دستاورد هسته ای در حوزه سلامت که صبح امروز با حضور رییس جمهور در سازمان انرژی اتمی رونمایی شد،گفت: خوشبختانه امروز سه مورد از چندموردی که با وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی توافق کرده بودیم، رونمایی شد.

سانتریفیوژ لوله ای (نیوگولار) تولید واکسن های نوترکیب انسان و دام، سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (UV) و سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما سه دستاوردی بود که صبح امروز با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

به گفته کمالوندی، این سامانه قادر است سالانه 90 هزارمتر مکعب محصولات را پرتودهی کند.علاوه براین، در حوزه پزشکی برای ضدعفونی کردن امکانات و وسائل پزشکی و همچنین برای استفاده از افزایش انبارمانی محصولات باغی ،کشاورزی و دامی و دفع آفات آلودگی موادغذایی و گیاه داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به تسلط کشورمان به این دانش ما قادرخواهیم بود که در مناطق مختلف کشور از این سامانه درکشور مستقر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که دستاوردهایی که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت چه موقعیت جدیدی برای ما ایجاد می کند، توضیح داد:همه سه دستاورد در حد استاندارد جهانی است، به طور مثال سانتریفیوژهای لوله ای توبولار و یا اولترا سانتریفیوژ برای جداسازی پروتئین از باکتری و تهیه واکسن استفاده می شود.

کمالوندی عنوان کرد: همان طور که می دانیم روش های شیمیایی برای تهیه واکسن ضررهایی دارد،در واقع باکتری دراین موارد ضعیف می شود ،اما با این روش که روش فیزیکی است و از طریق جداسازی مواد از یکدیگراست برای سلامت مفید تر است.

وی تاکید کرد: به لحاظ استانداردهای جهانی به امید خدا دربرخی از حوزه ها می توانیم ادعا کنیم که جزو دو یا سه کشور اول دارنده تکنولوژی جهانی هستیم ،البته راه زیادی برای دست یابی به همه موفقیت ها در پیش داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد:البته جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه هسته ای با همت والای دانشمندان جوان و همچنین حمایت ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رییس جمهوری رو به پیشرفت است.

سیام**9173**1449
کد N277225

وبگردی