آفتاب

خباز: خاطرات هاشمی وحی منزل نیست/ مستند برای دومین شخص مملکت می‌سازند نباید از او اجازه بگیرند؟

خباز: خاطرات هاشمی وحی منزل نیست/ مستند برای دومین شخص مملکت می‌سازند نباید از او اجازه بگیرند؟

نسیم نوشت:

«اتاقی تاریک برای کارنامه روشن دولت» تیتری بود که روز گذشته یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلبان در دل مصاحبه با محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت یازدهم استخراج کرده بود. تیتری که برای جویا شدن ابعاد این اتاق ما را به انجام یک مصاحبه تفصیلی با وی وادار کرد؛ مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است:

روز گذشته در روزنامه آرمان مدعی شدید که اتاق فکری برای تخریب دولت تشکیل شده است که نمونه آن مجموعه دکتر سلام و تولید مستند «من روحانی هستم» است؛‌ می‌توانید در مورد این اتاق فکر بیشتر توضیح بدهید؟

- به فرمایش مرحوم دکتر شریعتی تاریخ تکرار می‌شود، در زمان دولت آقای خاتمی و بعد از اینکه عده‌ای به اصطلاح اصولگرا در انتخابات رای نیاوردند، آن‌ها به جای اینکه انتخابات را تمام شده تلقی کنند و مثل ناطق مردانه دولت را کمک کنند، یک اتاق فکری تشکیل دادند و هر ۹ روز یک فاجعه یک توطئه را علیه دولت شکل دادند تا شاید دولت در مرحله دوم رای نیارد و الان هم تاریخ تکرار شده و همان اتاق برای تضعیف دولت تشکیل شده است.

رهبری همیشه تاکید داشته اند که باید دولت را یاری دهید، بگذارید مدتی یعنی یکی، دوسال بگذرد بعد انتقاد کنید. دولتی که نقشی بر سیاست‌های قبل نداشته و میراث‌بر دولت قبل است، زیر سوال بردن فعالیت‌های ابتدایی آن خارج از انصاف است.

یکی از دلایل موفقیت‌آمیز دولت در این مدت مذاکرات هسته‌ای است. متاسفانه برخی‌ها به جای آنکه دولتی را که با آن همه فشار روحی و ۴ قطعنامه و سنگ اندازی با ۶ کشور دنیا مذاکره و جنگ دیپلماسی داشته و به موفقیت رسید، تقدیر کنند، تخریب کردند.

رهبری فرمودند که ما به مذاکره‌کنندگان اعتماد داریم و آن‌ها فرزندان من هستند؛ لذا اگر آن اتفاق (مکالمه تلفنی روحانی و اوباما) نمی‌افتاد بهتر بود و در همین راستا افرادی که دنبال اصلاح هستند نیمه پر لیوان را می‌بینند و آن افرادی که دنبال تخریب هستند کوتاهی و غفلت را می‌بیند.

لذا برخی‌ها شروع به تخریب کردند، نکات جزیی که به وسیله رهبری مطرح شد را بزرگنمایی کردند و ۱۰۰ تا حُسن را در مقابل یک عیب نادیده گرفتند! ۹۹ در صد مذاکرات خوب و سازنده بود.

چرا معتقدید ۹۹ درصد مذاکرات سازنده بود؟

- ما در مذاکرات به دنبال اعتماد سازی بودیم.

منظورتان از اعتمادسازی، همان تعطیل کردن برخی از فعالیت‌های هسته‌ای است؟

- اتفاقا بخشی از اعتماد سازی در مذاکرات هسته‌ای همان تعطیل‌سازی است، البته به صورت موقت و هرلحظه بخواهیم می‌توانیم همکاری را قطع کنیم.

دوستان انتقادها را انقدر پیش بردند که سمینار دلواپسیم برگزار کردند، اگر برای رضایت خدا بوده درود خدا بر شما. اما اگر دنبال دلواپسی بودید روزی که ۴ قطعنامه دادند باید همایش دلواپسیم می‌گذاشتند.

زمان آقای احمدی‌نژاد و جلیلی هم انتقاد می‌کردند؛ شما انتقادها را ملاحظه نکردید؟

- انتقاد می‌کردند اما همایش برگزار نمی‌کردند؛ اگر کسی نسبت به مذاکرات آقای جلیلی در روزنامه اشاره می‌کرد از شورای امنیت اخطاریه می‌آمد، این را از روزنامه‌های اصلاح‌طلب بپرسید.

در این دولت هم روزنامه‌ها تذکر گرفتند؛ ۹ دی و وطن امروز تذکر گرفتند

- آن‌ها تذکر نبود نگاه کنید!

آقای کریمی قدوسی هم متذکر شدند بعد از نطق ۳ دقیقه‌ای در مجلس، رییس شورای امنیت از ایشان و خبرگزاری فارس و الف به دلیل نقد توافق ژنو شکایت کردند.

- آقای قدوسی مشخص است! شما در پیغمبرها جرجیس را پیدا کردی؟! انقدر در مجلس نماینده هست!

ما بنا داریم طبق مستندات با شما صحبت کنیم تا خدای ناکرده «کذب» نباشد!

- آقایان وقتی که آقای احمدی‌نژاد ۱۱ روز خانه نشینی کرد و اختلاس سه هزار میلیاردی رخ داد باید همایش دلواپپسیم برگزار می‌کردند.

گذشته خب گذشته است، اگر اینطور بود برای مجلس ششم و فتنه ۷۸ و ... باید این همایش برگزار می‌شد، ‌قبول ندارید؟

- نیت خیر نیست؛ می‌خواهم ثابت کنم این‌ها اتاق فکر تشکیل داده‌اند.

آیا نباید در مورد نحوه برگزاری جشن سعد آباد برخی انتقادات مطرح می‌شد؟

- برای اولین بار همسر رییس جمهور جشنی را برگزار کرد و مدعوین همسر سفرای کشورهای خارجی وسخنران آن خانم الهی قمشه‌ای بوده و به ۵ نفر از خانم‌های نیکوکار ۵ عدد لوح تقدیر به همراه یک سکه هدیه داده شد.

در این مراسم لباس‌های محلی ایرانی به نمایش درآمد و تعدادی دختر زیر ۱۰ سال حرکات موزونی انجام دادند. آقای حسینیان می‌گوید چرا جشن را آنجا گرفتید و در خانه‌تان برگزار نکردید؟ مگر جشن ازدواج بچه آن‌ها بوده است؟ جشن حضرت فاطمه(س) بوده آیا باید جشن حضرت فاطمه را در خرابه‌ها بگیریم!؟ جای اینگونه جشن‌ها کاخ ریاست جمهوری است.

با توجه به سخنان رئیس جمهور در خصوص خزانه آیا با خزانه خالی این ریخت و پاش‌ها درست است؟

- اجازه بدهید حرفم تمام شود، بحث ۵ تا سکه که گفتند به هر نفر دادیم دروغ بوده است

این خبر را یک سایتی زده بود که در این خصوص عذرخواهی هم کرده است

- عذرخواهی یعنی چه؟ عصرانه سالاد الویه و سمبوسه بوده، کجای این ریخت و پاش است.

نظر شما در خصوص برخی انتقادات به مسائل سیاست خارجی چیست؟

- اگر مطیع رهبری هستید، دولت در حوزه سیاست خارجی قبل از هر کاری از رهبری اجازه می‌گیرد،‌ به عنوان مثال وزیر خارجه دولت قبلی هم اعلام کرد که رهبری ۲ سال پیش، اجازه این مذاکرات را به آن‌ها دادند، اما دولت وقت استفاده نکرد.

خود رهبری گفتند اگر مذاکرات به نتیجه رسید چه بهتر واگر به نتیجه‌ای نرسید چیزی را از دست نداده‌ایم، ‌البته تجربه نشان داده که آمریکا قابل اعتماد نیست.

روزهای گذشته برخی‌ها خانم‌ها را در خصوص بدحجابی تحریک کردند و جلوی وزارت کشور بردند اما مگر بدحجابی از دیروز شروع شده است؟

اگر شما ملاحظه کرده باشید در خبرها مطرح شد که برگزار کنندگان از یک سال پیش به دنبال مجوز بودند.

- مجوز عیب ندارد.

آیا معضل بدحجابی از دوران اصلاحات و سال ۷۶ به بعد اوج نگرفت؟

- بله من هم گفتم بگویند دولت‌های گذشته اما چرا به این دولت ربط می‌دهند؟ این دولت میراث‌بر است. مگر شما دعوای احمدی‌نژاد با سردار احمدی مقدم سر گشت ارشاد را یادتان رفته است؟

محاسن دولت را برعکس جلوه می‌دهند؛ به عنوان مثال همین جشن کاخ سعدآباد بهترین جشن شیعه در طول این سالیان بوده است.

در مورد مستند من روحانی هستم که این روزها با انتقادات بسیاری مواجه شده است، سازندگان آن گفته‌اند که تمام این مستند بر اساس خاطراتی چون خاطرات آقای هاشمی ساخته شده است؛ آیا شما خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان یک سند قبول دارید؟

- من فقط قرآن را قبول دارم. به عنوان یک شیعه و مسلمان فقط قرآن را قبول دارم. آقای هاشمی هم مثل من و شما یک شخصیت محترمی هستند؛ من حتی فرصت مطالعه خاطرات ایشان را نداشتم.

نسبت به مسائلی چون حضور و یا عدم حضور آقای روحانی در مک فارلین، یا ماجرای ۹۹ نفر یا ریاست آقای روحانی بر شورای نظارت بر صدا و سیما و ... که در این مستند به آن اشاره شده است، نظری ندارید؟ آیا این‌ها را نادرست می‌دانید؟

- من مطالعه نداشتم و در این خصوص اطلاعی ندارم؛ چرا به مسائل ۳۰ سال پیش می پردازید؟

شما مستند را ندیده اید؟

- خیر

اینها مسائلی است که در مستند مطرح شده و دولت نیز نسبت به آن انتقاد دارد. شما در مصاحبه روز گذشته گفتید که اتاق فکری تشکیل شده برای تخریب دولت که نمونه اش مجموعه «دکتر سلام» و مستند «من روحانی هستم» است؛ شما که مستند را ندیدید چرا می‌گویید برای تخریب دولت است؟ در این مستند که آقای روحانی فردی انقلابی نمایش داده شده است.

- اگر کسی قصد خیر دارد باید بگوید

در این مستند نشان داده شده که روحانی مخالف فتنه ۷۸ بودند.

- این مستند سازان قصدشان تخریب دولت است یا کمک به آن؟ افراد سازنده نباید به دولت بگویند که ما قصد داریم از شما مستند تهیه کنیم تا پول آن تهیه شود؟

مستند دانشجویی مگر اجازه می‌خواهد؟

- سی دی برای دومین شخص مملکت می‌سازند نباید از او اجازه بگیرند؟ من اصلا به مستند کاری ندارم سازنده‌ها یا برای خدا کار می‌کنند باید با او مشورت کنند تا کار بهتری در می‌آمد. من قصد خیر نمی‌بینم؛ چون وقتی فرد زنده است باید از او مشورت کردید.

وقتی سند و مدرک است چرا مشورت شود؟

- مگر می شود مشورت نخواهند مگر به وحی دسترسی داشته باشند.

اما این فیلم با منبع خاطرات آقای هاشمی ساخته شده است.

- خاطرات آقای هاشمی منبع وحی نیست

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

- بنده هم از شما تشکر می‌کنم

 

23503

کد N277145

وبگردی