آفتاب

یک استاد دانشگاه ترکیه: بحران اوکراین همه چشم‌ها را به سمت ایران چرخانده است

یک استاد دانشگاه ترکیه: بحران اوکراین همه چشم‌ها را به سمت ایران چرخانده است

یک استاد دانشگاه ترکیه با اشاره به تنش روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین گفت: بحران اوکراین همه چشم‌ها را به سمت ایران چرخانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری دیانت ترکیه کرم کارابولوت استاد دانشگاه اقتصاد آتاتورک درباره روابط ایران و آمریکا با توجه به بحران اوکراین گفت: شرایطی به وجود آمد که ایران و آمریکا مجبور می‌شوند روابط دوستانه با یکدیگر برقرار کنند. دلیل این امر این است که روابط میان دولتها در عرصه بین‌المللی بر اثر منافع سیاسی است. جغرافیای ایران برابر با حدود 8 کشور اروپایی است که جمعیت بسیاری دارد بر همین اساس از یک بازار اقتصادی بسیار بزرگی برخوردار است.

وی ادامه داد: این بازار به طور کامل میزبان محصولات تولیدی غرب نیست و بر همین اساس این بازار به عنوان پتانسیل مهمی برای کشورهای غربی محسوب می‌شود. تاکنون به دلیل بحران‌های سیاسی کشورهای غربی نتوانستند در این بازار ظرفیت‌سازی کنند اما با انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران و تغییر رویکرد این کشور به نظر می‌رسد این ظرفیت به روی غرب گشوده شده است. به دلیل بحرانهای سیاسی با غرب ایران وضعیت اقتصادی نامناسبی دارد به همین دلیل به دنبال راهکاری می‌گردد تا بتوانند بر مشکلات اقتصادی غلبه کند از طرف دیگر آمریکا نمی‌خواهد چنین بازاری را از دست دهد زیرا منابع غنی گاز و نفت ایران پتانسیل مهمی برای این کشور است.

وی ادامه داد: اگر روسیه به دلیل بحران موجود در اوکراین کشورهای غربی را تهدید به قطع انرژی کند در این صورت ایران به عنوان یک جایگزین محسوب می‌شود. در روزهای اخیر مشکلاتی که اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه بر سر اوکراین دارند باعث شده است که ایران بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. اگر ایران به عنوان جایگزین انرژی برای کشورهای اروپایی انتخاب شود در این صورت ترکیه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی عمل کرده و از این موضوع منافعی به دست آورد. این مسئله برای ترکیه بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین ترکیه باید به دنبال دستیابی به بازار ایران باشد زیرا اگر نتواند چنین کاری انجام دهد کشورهای اروپایی و آمریکا در آینده نزدیک به بازار ایران دست می‌یابند و ممکن است ترکیه عقب بماند. اگر روابط ایران و آمریکا به سطوح بالا ارتقا یابد در این صورت ایران از سوریه دور می‌شود و در چنین شرایطی ابزار توازن تغییر می‌یابد البته روسیه تلاش می‌کند که تغییرات محسوسی در عرصه بین‌المللی ایجاد نشود.

انتهای پیام

کد N276706

وبگردی