آفتاب
تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

وزیر کشور شاخص های عزل و نصب مدیران را به نمایندگان مجلس ارایه کند

وزیر کشور شاخص های عزل و نصب مدیران را به نمایندگان مجلس ارایه کند

تهران - ایرنا- نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور خواست تا شاخص های عزل و نصب مدیران استانی را به نمایندگان مجلس ارایه کند زیرا «شنیده شده است که این عزل و نصب ها از خارج از وزارت کشور توصیه می شود.»

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عطااله سلطانی صبور» در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری شفاهی به وزیر کشور اظهار داشت: شما در ارایه برنامه های خود برای تصدی این وزارتخانه اعلام کردید تدوین شاخص ها برای عزل و نصب مدیران استانی با تعامل و همکاری با نمایندگان انجام می شود.

وی خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور افزود: حال سوال این است که این شاخص ها کجاست که نمایندگان از آن خبر ندارند؟ نمایندگان بر اساس این تعهدات و قول و برنامه های ارایه شده به شما رای اعتماد دادند و حتی با شما مخالفت هم نکردند اما تعهد را از یاد بردید و از آن صرف نظر کردید و اکنون که بر مرکب مراد سوار شدید بدون هماهنگی با نمایندگان به قلع و قمع و عزل و نصب می پردازید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آن تاسف انگیزتر این است که زیر مجموعه استانی وزارتخانه اعتقادی به تعهد شما ندارد.

سلطانی صبور گفت: انتظار این است هر چه سریعتر این شاخص ها به صورت مکتوب ارایه شود تا ذمه شما از این تعهد که رکنی از ایمان شما است، بری شود و نسبت به جبران مافات که به سبب غفلت شما بر شهرستان ها عارض شده است، اقدام کنید.

وی تاکید کرد: شنیده شده است که انتصابات استانداران فرمانداران و بخشداران از خارج از مجموعه وزارت کشور توصیه و با دست شما انجام می شود و کسانی که علیه نظام خروج کردند، امروز طلایه دار و صحنه گردان عزل و نصب ها شده اند.

نماینده مردم رزن در مجلس اظهار داشت: آنچه نادیده گرفته می شود سفارش حکیمانه رییس جمهوری است که گفت کسانی را نصب کنید که همه مردم احساس بُرد کنند، از گرایش های افراد صرف نظر کنید و به صلاحیت افراد تکیه کنید.

سلطانی صبور افزود: اما امروز شرط انتصابات گرایش های اصلاحاتی داشتن است که مسوولیت دنیوی، اخروی، شرعی و قانونی این انتصابات به عهده شماست.



** به میلیادرها یارانه ندهید

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز در تذکری شفاهی اظهار داشت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس است حتی اگر از خون ما رنگین شود و حتی اگر قبرستان اجانب شود.

وی افزود: ایران مسلمان، عزتمند و هسته ای می ماند حتی اگر غربی های معاند از شدت خشم بمیرند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به تدوین پیش نویس لایحه الگوی ایرانی - اسلامی گفت: این پیش نویس بیشتر شبیه سیاست های کلان است.

بیرانوند افزود: باید در طراحی اصل این الگو، ضمن پرهیز از تعریف مبتنی بر مبانی توسعه غربی از پیشرفت و عدالت پیوست هایی به آن ملحق و اهداف و نحوه دستیابی به ایران پیشرفته توام با عدالت صراحتا ذکر شود.

این نماینده اصولگرای مجلس خواستار ارایه پیوست ها به الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت شد تا مبانی خانواده را تقویت کند، مانع ایجاد فاصله طبقاتی شود، زمینه ساز بسط عدالت باشد، اخلاق و دیانت جامعه و نیز مبانی فرهنگی جامعه را تقویت نماید و نحوه تحقق ایران پیشرفته توام با عدالت را واضح و اجرایی کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکری دیگر به رییس جمهوری و وزیران اقتصاد و کار تاکید کرد: قانون بودجه دولت را مکلف می کند یارانه نقدی را به پولدارها و میلیاردرها ندهد.

بیرانوند با تاکید بر این که پرداخت یارانه فقط باید به خانواده های واجد شرایط صورت گیرد،افزود: شما دارید به همه ولو میلیاردرها هم یارانه می دهید؛ این پول را از کجا تامین می کنید و با کدام مجوز پرداخت می کنید؟برای تقویت تولید و درمان پول از کجا خواهید آورد؟

وی تاکید کرد: نگران اقشار بهره مند و پولدارها هم نباشید؛ آنها هم مایلند به شما کمک کنند؛ سهم تولید و درمان را جدا کنید و مابقی را به عنوان یارانه به واجدین شرایط بدهید.

این نماینده مجلس خطاب به رییس جمهوری گفت: ما اقتدار و عزت شما را در مقابل دشمنان به عنوان نماینده ملت می خواهیم؛ حواس و توان خود را معطوف مقابله با دشمنان ملت و تحقق وعده های خود و رفع نیاز جامعه کنید.

وی افزود: حل مساله اشتغال و رونق تولید وظیفه شماست؛ حراست از مرزهای دینی و فرهنگی و اخلاقی از وظایف شماست؛ بحث های حاشیه ای از جانب شما و نزدیکانتان فرصت خدمت را تلف می کند.



** ضرورت توجه وزارت نیرو به انتقال آب به حوزه زاینده رود

«نیره اخوان بیطرف» نماینده مردم اصفهان نیز در تذکری شفاهی به وزرای صنعت و کار خواستار رسیدگی به وضعیت 85هزار نفر از بازنشستگان صنعت ذوب آهن و فولاد در کشور شد و افزود: این افراد دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

وی همچنین در تذکری به وزیر نیرو خواستار در نظر گرفتن حق آبه کشاورزان اصفهان و واحدهای تولیدی شرق این منطقه شد و گفت: وزارت نیرو باید در خصوص انتقال آب از منابع آبی به فلات مرکزی به کارهای کارشناسی اهمیت دهد و فشارهای نباید اقدامات کارشناسی را در حوزه زاینده رود به هم بزند.



** ضرورت استحصال آب در استان تهران

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در تذکر شفاهی خود به وزیر نیرو گفت: در استان تهران استحصال آب کشاورزی به کمتر از 40 درصد کاهش یافته و به همین جهت کشاورزی این استان به ویژه در دو کشت استراتژیک گندم و جو با مشکل و تهدید جدی روبرو شده است،

وی یادآور شد: حدود 50 هزار هکتار زمین حاصل خیز استان به ویژه در شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک با خشکسالی روبرو است و این در حالی است که حدود یک میلیون مترمکعب فاضلاب در استان تهران از بین می رود.

نقوی حسینی از رییس جمهور و همچنین وزرای جهاد کشاورزی و نیرو خواست نسبت به استحصال آب در استان تهران برنامه ریزی کنند و با سرعت بیشتر تصفیه خانه راه اندازی شود.

وی در تذکر دیگری به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی های لجام گسیخته و بی حساب و کتاب به ویژه تعدد نرخ کالا در فروشگاه ها و مغازه های مختلف مردم را کلافه کرده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که باید با نظارت دقیق امکان سوءاستفاده از سودجویان سلب شود، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیراً بیش از سه هزار جوان تحصیلکرده با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد را از قراردادی به شرکتی تنزل جایگاه داده که این پسندیده نیست و خانواده های آنان در نگرانی هستند.

نقوی حسینی در تذکری به وزیر نیرو گفت: به تازگی برخی از واحدهای صنعتی در یک ماه 3 نوع فیش برق با نرخ های مختلف دریافت کرده اند که این مخالف با شعار حمایت از صنایع است و صنایع را تعطیل و نیمه تعطیل می کند که خود ضداشتغال است.



** تورم 100 درصدی مسکن در خوزستان

حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان با اشاره به سفر رییس جمهوری به استان خوزستان در دی ماه سال 92 اظهار داشت: یکی از تعهدات دولت توسعه محدوده منطقه آزاد اروند به شهرهای آبادان و خرمشهر بود تا موجب خروج این دو شهر و جبران عقب ماندگی آنها شود.

وی افزود: اعلام زودهنگام این موضوع موجب تورم 100 درصدی در حوزه مسکن و اجاره بها شده و با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و معیشتی مردم این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اجرای قانون معافیت مالیاتی که در قانون مناطق آزاد آمده قطعا می تواند مردم را بهره مند سازد اما تاکنون این قانون اعمال نشده است.

دهدشتی وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تذکر داد تا این وعده دولت در حد شعار باقی نماند زیرا سبب اعتماد مردم به دولت کمرنگ می شود.



** لزوم رسیدگی به وضعیت معلمان پیش دبستانی و بازرسان

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی و نیرو گفت: واردات و تولید برنج در گذشته مشکلات زیادی داشت که امسال مشکل آب نیز به آن اضافه شده است.

وی همچنین درباره وضعیت معلمان پیش دبستانی، بازرسان برنج و چای و بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت به وزرای آموزش و پرورش و صنعت، معدن و تجارت تذکر شفاهی داد و گفت: به قدری مراجعه این گروه به نمایندگان زیاد است که زندگی آنها دچار استیصال شده است خواهشمندم به وضعیت این معلمان و بازرسان رسیدگی شود.

سیام**2025 ** 1418
کد N276680

وبگردی