آفتاب
سرپرست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی:

عدم توافق بر سر توصیه‌های نهایی به دلیل کمبود وقت بود نه خواست سیاسی

عدم توافق بر سر توصیه‌های نهایی به دلیل کمبود وقت بود نه خواست سیاسی

آخرین نشست کمیته مقدماتی برگزاری کنفرانس 2015 بازنگری ان پی تی روز جمعه بدون اینکه توافقی در خصوص توصیه های نهایی صورت گیرد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انریک رومن موری نماینده پرو و سرپرست این کمیته عدم توافق بر سر توصیه های نهایی را ناشی از کمبود وقت برای مذاکرات دانست نه نبود خواست سیاسی.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: پس از دو هفته این کنفرانس با تاکید بر اینکه عاری سازی کشورها از سلاح هسته‌ای یک مشکل است و اینکه برقراری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای نیز مشکل بزرگ دیگری است پایان یافت.

براساس گزارش آسوشیتدپرس رومن موری همچنین گفت که مشکلات زیادی با مسائل مربوط به امنیت هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انژری هسته‌ای نداریم و توصیه این کمیته را که در نشست‌های اخیر بر سر آن توافق حاصل نشد در زمان برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی در ماه مه 2015 برای مذاکرات‌ آتی ارائه خواهد داد.

معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای (ان پی تی) به عنوان اساس منع اشاعه سلاح‌های هسته ای در جهان تلقی می‌شود تا مانع از گسترش اینگونه سلاح‌ها به غیر از پنج کشور دارای سلاح هسته ای شامل (روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین) شود. این معاهده از کشورهای عضو غیرهسته‌ای می خواهد که از این کشورهای نامبرده نیز سلاح هسته ای نخواهند.

این معاهده علاوه بر این تضمین می‌کند کشورهای عضو غیرهسته‌ای به تکنولوژی صلح‌آمیز به منظور تولید انرژی هسته‌ای دسترسی داشته باشد.

داریل کیمبل رییس انجمن کنترل سلاح مستقر در واشنگتن گفت این کمیته نتوانست توصیه خلع سلاح یا برقراری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را ارائه کند.

وی گفت: هیچ یک از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای گام های لازم برای عمل به تعهداتشان براساس کنفرانس بازنگری ان پی تی سال 2010 که از آنها خواسته بود اهمیت و نقش سلاح‌های هسته‌ای را کمتر کنند بر نداشتند در ازا تمام کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در دنیا مشغول مدرنیزه کردن این سلاح‌های خود هستند.

کیمبل در ادامه افزود: اگر ان پی تی می‌خواهد معتبر باقی بماند کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باید به تعهدات خود پایبند باشد. همچنین باید راههای خلاقانه و موثر برای تسریع روند خلع سلاح هسته‌ای و تحت کنترل در آوردن اشاعه اینگونه سلاح‌ها در خاورمیانه و آسیا به کار گرفته شود.

براساس این گزارش یکی از توصیه‌هایی که در طول این نشست‌ها مورد بحث قرار گرفت تسریع اقدامات کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برای حذف کامل اینگونه سلاح‌ها بود.

رومن موری در این باره گفت: هنوز سلاح‌های هسته‌ای زیادی در دستان پنج کشور قدرتمند هسته‌ای وجود دارد از این رو وی از این کشورها خواست تا به روشهای شفاف‌تر و قابل بازبینی که اکنون به نمایش می گذارند به خلع سلاح بپردازند.

در کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 2010، 189 کشور عضو این معاهده همچنین خواستار برگزاری کنفرانس دیگر در 2012 شدند تا بر روی برقراری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی کار کنند.

این کنفرانس قرار بود در اواخر سال 2012 در فنلاند برگزار شود اما آمریکا به بهانه حمایت از رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است مانع از برگزاری این کنفرانس شد. این رژیم هرگز تایید نکرده است که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

در نشست‌های اخیر این کمیته مسئله دیگری که روی آن تمرکز شده بود برگزاری کنفرانس سال آینده بود. کشورهای شرکت‌کننده ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس سال آینده خلع سلاح اسراییل از سلاح‌های هسته‌ای‌اش را به منظور برقراری خاورمیانه‌ای عاری از این گونه سلاح‌ها خواستار شدند.

انتهای پیام

کد N276421

وبگردی