آفتاب

گسترش لفاظی‌های ضد آمریکایی دولت اردوغان

گسترش لفاظی‌های ضد آمریکایی دولت اردوغان

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اخیرا با افزایش انتقادات از آمریکا، روحیه ضد یهودی‌گرایی و ضد آمریکاگرایی را در آستانه انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری این کشور افزایش داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه که به دنبال تحقیقات فساد از سمتش کنار رفت، دلیل این اظهارات را نامه 47 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به جان کری، وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر تخلف هالک بانک ترکیه دانست. به گفته او آمریکا شروع کننده این روند بود.

به گفته ادریس بال، یک نماینده مستقل پارلمان ترکیه، این لفاظی‌های ضد آمریکایی برای دولت ترکیه مانند استفاده از قرص آسپرین است.

از سوی دیگر گزارش دیده‌بان آزادی آمریکا از کاهش چشمگیر آزادی رسانه‌ها در ترکیه نیز با واکنش شدید مقامات این کشور رو به رو شد. پس از این گزارش رسانه‌های ترکیه این سازمان را هدف انتقاد گسترده قرار داده و آن را به لابی‌های یهودی ربط دادند.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز فعالیت رسانه‌ها در ترکیه را آزاد خواند.

با این حال ادریس بال در این رابطه گفت: دولت ترکیه موقعیت‌طلب است و هر روز به یک رنگ در می‌آید. تا 2011 ادعای دموکراسی داشت اما پس از آن دیگر آن را هم کنار گذاشته و چهره واقعی‌اش را نشان داد. هزاران روزنامه‌نگار شغل‌های خود را از دست داده‌اند. آیا فشاری بر رسانه‌ها وارد نمی‌آید؟

انتهای پیام

کد N276247

وبگردی