آفتاب

نماینده مجلس آلمان:مذاکرات هسته ای به مرحله حساسی رسیده است

نماینده مجلس آلمان:مذاکرات هسته ای به مرحله حساسی رسیده است

برلین- ایرنا- نایب رییس فراکسیون حزب حاکم سوسیال دموکرات ها در مجلس آلمان،با بیان اینکه همه باید از پنجره فرصت ایجاد شده درمذاکرات هسته ای برای پایان دادن به این مسئله بین المللی استفاده کنیم،گفت:مذاکرات هسته ای به مرحله حساس و مهمی رسیده و همه طرفین به خوبی به آن واقف هستند.

ˈرولف موتسه نیشˈ که ماه گذشته در سفر به تهران با تعدادی از شخصیت های سیاسی و همتایان خود در مجلس ایران از جمله رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیدار و گفت وگو داشته است،درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین،افزود : در ملاقات هایی که در تهران با مقام های این کشور داشتم برای من ثابت شد که ایران در مذاکرات کاملا جدی بوده و به دنبال پایان دادن مناقشه هسته ای است که سال ها به طول انجامیده است.

موتسه نیش با اشاره به در پیش بودن دورچهارم مذاکرات هسته ای در وین که گفته می شود آغاز مرحله تدوین متن مشترک توافق نهایی خواهد بود، افزود : در مرحله ای قرار داریم که دو طرف باید در مورد موضوعات مهم به توافق نهایی دست یابند و تا پایان مهلت تعیین شده در توافق موقتی ژنو(اواخر تیرماه) برای حل نهایی موضوع گام های اساسی را بر دارند.

این نماینده مجلس آلمان تصریح کرد: در این گفت و گو ها معیار واضح غرب این است که ایران به صورت قابل باور و تایید شده ای نشان دهد که در فعالیت های هسته ای خود از مسیر صلح آمیز منحرف نخواهد شد و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.

موتسه نیش خاطرنشان کرد: از طرف دیگر جامعه بین المللی نیز روی این نکته تاکید می کند که ایران حق استفاده از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز را دارد ضمن اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی باید امکان بازرسی های شفاف، فشرده و تایید شده از فعالیت های هسته ای ایران را داشته باشد.

این سیاستمدار آلمانی درخصوص نقش و تاثیر موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای بر رفع بی اعتمادی بین ایران و غرب، گفت: به نظر من مهمترین مانع در ایجاد بی اعتمادی دو طرفه، بحران هسته ای بوده است که با حل آن بخش قابل توجهی از مشکل موجود برطرف خواهد شد.

موتسه نیش درهمین ارتباط به وضعیت روابط سیاسی آلمان و ایران اشاره کرد و گفت : به عنوان نمونه برلین برای از سرگیری روابط سیاسی با تهران منتظر مشخص شدن وضعیت نهایی مذاکرات هسته ای است ضمن اینکه ما در این راه نیازمند نزدیکی و برقراری ارتباط بیشتر میان جوامع و ملت ها نیز هستیم.

وی با بیان اینکه معتقدم مردم دو کشور علاقمند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها هستند، گفت: با برقراری ارتباط های بیشتر بین مردم و توسعه روابط در سایر زمینه ها از جمله اقتصادی و فرهنگی بویژه توسعه گردشگری و انعقاد قراردادهای خواهر خواندگی بین شهرهای دو کشور، می توان به توسعه روابط در زمینه سیاسی نیز رسید.

این نماینده مجلس آلمان درپاسخ به این سوال که علت تعلل و کوتاهی دولت آلمان در از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی گسترده با ایران را چه می دانید با بیان اینکه رفتار صدراعظم آلمان در این رابطه را احساسی نمی داند، گفت: واقعیت امر این است که برلین منتظر دستیابی به یک نتیجه رضایت بخش از مذاکرات هسته ای است که مورد قبول همه طرفین باشد.

موتسه نیش خاطرنشان کرد: تردید ندارم که صدراعظم مرکل نیز به روابط تاریخی دو کشور واقف است و خوب می داند که ایران به حق یک بازیگر مهم در منطقه است که البته منافع امنیتی خود را داشته و برای حفظ آن تلاش می کند.

این سیاستمدار آلمانی اضافه کرد: حتی در خود آمریکا هم که امروز شاهدیم دولت باراک اوباما به صراحت نشان داده که برای دستیابی به توافق نهایی با ایران در موضوع هسته ای کاملا جدی است، مقاومت هایی در سطح سیاستمداران داخلی از جمله نمایندگان کنگره در برابر سیاست های کاخ سفید وجود دارد.

این نماینده مجلس آلمان در ادامه این گفت و گو در خصوص رقابت شدید شرکت های اقتصادی اروپایی و آمریکایی برای حضور در بازار ایران و عقب ماندن شرکت های آلمانی در این زمینه به خاطر سیاست های دولت این کشور، گفت: من نمی خواهم انتقادهایی را که شرکت های آلمانی در این رابطه به دولت دارند کمرنگ جلوه دهم اما باید توجه داشته باشیم که شرایط سیاسی برای فراهم شدن زمینه تجارت با ایران برای آلمانی ها همچنان سخت است.

موتسه نیش درعین حال به بخش خصوصی و شرکت های اقتصادی کشورش توصیه کرد که نوع روابط سیاسی را معیار اقدامات خود قرار ندهند و با توجه به ذهنیت مثبت و خوبی که نسبت به کالاهای تولید آلمان در بین مردم ایران وجود دارد از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و حضور خود را در بازار پر سود این کشور تثبیت کنند.

این نماینده مجلس آلمان در ادامه با تاکید بر اینکه رابطه راهبردی میان غرب و ایران قابل بهبود و توسعه بوده و می تواند دوباره احیا شود، گفت: غربی ها و همچنین آلمان به خوبی می دانند که یک شریک راهبردی مهم در منطقه را از دست داده اند که باید تلاش کنند در آینده دوباره آن را به دست آوردند.

موتسه نیش خاطرنشان کرد:ضمن اینکه ما باید به این نکته مهم هم واقف باشیم که ایران منافع به حقی دارد که در جامعه بین المللی به عنوان یک بازیگر مهمی دیده شود به همین خاطر مهمترین نکته برای بهبود روابط برقراری اعتماد دو طرفه است و اینکه طرفین به هم اعتماد کامل داشته باشند تا این اعتماد در نهایت منجر به برقراری ارتباط و مشارکت و همکاری راهبردی در منطقه شود.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N276077

وبگردی