آفتاب
ژنرال کهنه کار روس فاش کرد؛

طرح شوروی سابق برای بمباران زرادخانه اتمی دیمونا در سال 1967

طرح شوروی سابق برای بمباران زرادخانه اتمی دیمونا در سال 1967

واسیلی رشتنکوف از ژنرالهای کهنه کار نیروی هوایی شوروی سابق در گفتگویی تازه، جزئیات طرح محرمانه این ابرقدرت سابق در سال 1967 برای بمباران تاسیسات اتمی دیمونا در فلسطین اشغالی را فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "واسیلی رشتنکوف" ژنرال کهنه کار نیروی هوایی شوروی سابق در گفتگو با راشا تودی از طرح محرمانه مقامات اتحادیه جماهیر شوروی برای بمباران تاسیسات اتمی دیمونا در جریان جنگ ژوئن 1967 میان اسرائیل و اعراب پرده برداشت.

وی در این باره می گوید: در جریان تجاوزات اسرائیل در ژوئن 1967 دستوراتی از سوی مقامات ارشد شوروی سابق برای بمباران مواضع ارتش اسرائیل و تاسیسات اتمی دیمونا صادر شد. مقامات شوروی سابق که در آن سالها روابط نزدیکی با مصر داشتند، تصمیم گرفته بودند، این حملات را در پاسخ به تجاوزات اسرائیل عملی کنند.

رشتنکوف افزود: جنگنده های نیروی هوایی مصر نیز در آن زمان پروازهای آزمایشی متعددی بر فراز تاسیسات اتمی دیمونا داشتند، اما حمله هوایی اسرائیل در ساعات آغازین جنگ باعث نابودی کامل توان هوایی ارتش مصر شد.

وی تاکید کرد: به ما (خلبانان نیروی هوایی شوروی سابق) نقشه های تاسیسات اتمی اسرائیل داده شد، اما از بین رفتن جنگنده های مصری انجام این ماموریت را مشکل جدی روبرو کرد، چون بدون پوشش جنگنده های مصری انجام این عملیات مقدور نبود.

خاطرنشان می شود مقامات شوروی سابق در زمان قدرت گرفتن "جمال عبدالناصر" در مصر روابط بسیار خوبی با این کشور داشتند و در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه اعراب در نهایت تصمیم به قطع روابط خود با این رژیم گرفتند.

کد N276034

وبگردی