آفتاب
با وجود ادامه تهدیدهای غرب اعلام شد؛

همه پرسی برای جدایی دو شهر دیگر از اوکراین

همه پرسی برای جدایی دو شهر دیگر از اوکراین

دو شهر دیگر اوکراین امروز یکشنبه صحنه برگزاری همه پرسی برای کسب استقلال خواهند بود، تحولی که از سوی اغلب کشورهای غربی غیرقانونی خوانده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مردم شهرهای لوهانسک و دونتسک امروز یکشنبه برای شرکت در همه پرسی کسب استقلال از کی یف به پای صندوقهای رای می روند.

همه پرسی در این دو شهر در حالی برگزار می شود که اغلب کشورهای غربی با آن مخالف بوده و اعلام کرده اند که انجام چنین اقدامی در شهرهای شرقی اوکراین غیر قانونی است.

در همین رابطه "جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شب گذشته اعلام کرد : ایالات متحده نتایج این همه پرسی ها را به رسمیت نخواهد شناخت. این همه پرسی عاملی است برای افزایش ناآرامی و بی ثباتی و همچنین افزایش شکافهای ایجاد شده در منطقه.

در خصوص همه پرسی های امروز، مسئول انجام رای گیری در دونتسک اعلام کرد که به دلایل امنیتی، اخذ رای در ماریوپل قبل از سایر مناطق آغاز شده است.

در پی استقلال کریمه از کی یف، در لوهانسک و دونتسک نیز جدائی طلبان اقدام به پیگیری اعتراض خود کرده و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را تشکیل دادند و با برگزاری همه پرسی امروز تکلیف آنها برای جدا شدن از کی یف نیز مشخص می شود.

هر چند کشورهای غربی روسیه را عامل اقدامات جدائی طلبان در شرق اوکراین می دانند اما با این وجود در هفته گذشته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، از جدایی طلبان اوکراینی خواسته بود تا برگزاری همه پرسی را به تعویق بیندازند اما آنها با این درخواست مخالفت کردند.

 

کد N276019

وبگردی