آفتاب
اخبار میدانی سوریه؛

فرار هزاران خانوار از دیرالزور/قطع آب در حلب/بازگشت ساکنان حمص بعد از 2 سال

فرار هزاران خانوار از دیرالزور/قطع آب در حلب/بازگشت ساکنان حمص بعد از 2 سال

در حالی که امروز (یکشنبه) تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سوریه که قرار است سوم ژوئن برگزار شود، به طور رسمی آغاز می‌شود، منابع مخالف اعلام کردند که ساکنان حلب، دومین شهر بزرگ سوریه به علت بستن مسیر امدادرسانی‌ها از سوی جبهه النصرة یک هفته بدون آب هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری العهد، اعضای جبهه النصرة مانع توزیع آب در مناطق مختلف حلب که مخالفان شرق و ارتش سوریه غرب آن را تحت کنترل دارند، شده است.

در این راستا فعالان سوری نسبت به فاجعه انسانی و زیست محیطی در حلب با ادامه قطع آب برای ششمین روز متوالی هشدار دادند.

یک مسئول دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که گروه‌های تندرو نتوانستند عملیات انتقال آب به مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه را متوقف کنند اما مناطقی که تحت کنترل مخالفان است با قطع آب روبروست که این یک جنایت است.

همچنین گروه‌های مخالف مسیر اصلی منتهی به جمعیت الزهراء را در این شهر در پی درگیری‌های شدید با نیروهای ارتش سوریه تحت کنترل کامل خود درآوردند.

با کنترل این مسیر گروه‌های مخالف در چند متری شعبه مخابرات هوایی وابسته به نیروهای ارتش سوریه هستند.

از سوی دیگر، ادامه درگیری‌ها در استان دیرالزور در شرق سوریه بین اعضای داعش و جبهه النصرة از شاخه‌های وابسته به القاعده موجب کوچ بیش از 100 هزار خانوار از این استان شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که درگیری‌ها بین النصرة و داعش همچنین منجر به کشته شدن 230 تن طی بیش از 10 روز گذشته شده است که از بین آن‌ها 146 تن از اعضای جبهه النصره و دیگر گروه‌های افراطی هستند.

از ژانویه تاکنون درگیری‌های شدیدی بین دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و گروه‌های مخالف و در راس آن جبهه النصره درگرفته است که 4000 کشته داشته است.

گروه‌های مخالف سوری مدعی شدند که داعش به نفع نظام سوریه کار می‌کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در حماة نیز بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی مرکز ایست بازرسی نظامی در منطقه حمراء در حومه شرقی شهر حماة شش سوری کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که احتمال افزایش تلفات وجود دارد و هنوز مشخص نیست که کشته‌شده‌ها از غیرنظامیان هستند یا نیروهای نظامی.

همچنین روزنامه مصری الیوم السابع نوشت: هزاران سوری شنبه بعد از خروج آخرین گروه‌های تندرو برای اولین بار بعد از 2 سال وارد مرکز حمص شدند که شاهد جنگ شدید بود.

بسیاری از آنها در صدد بازگشت به شهرشان هستند.

مردان، زنان و کودکان در بخش‌های قدیمی حمص هستند و در حال پاک کردن دیوارها و خانه‌ها از آثار به جا مانده جنگ هستند.

انتهای پیام

کد N275578

وبگردی