آفتاب

رییس جمهوری: خودباوری و استقلال از دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

رییس جمهوری: خودباوری و استقلال از دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

رییس جمهوری در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید صنعت هسته ای در حوزه سلامت گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، خودباوری استقلال خواهی و خود اتکایی بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (یکشنبه) در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته ای در حوزه سلامت افزود: ما در بسیاری از زمینه ها نیاز داریم در کنار کار علمی و فناوری ها و تلاش های علمی که انجام می دهیم باید فعالیت حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی خودمان را هم همپای آن پیش ببریم.

وی تصریح کرد: این مثل توسعه متوازن و همه جانبه است. اینجا هم تلاش متوازن و همه جانبه نیاز دارد. شما اگر در زمینه فعالیت های علمی کار کرده اید، اما در زمینه حقوقی نتوانستید فعال باشید، ممکن است به بهانه واهی برای شما مشکل درست کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در زمینه سیاسی اگر فعال نبودید، ممکن است دشمنان شما بهانه جویی کنند و صحنه سازی های غلط سیاسی را درست کنند.

روحانی افزود: اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانستید آنچه در دل دارید را روی کاغذ بیاورید و به افکار عمومی جهان درست عرضه کنید، ممکن است دیگران و شیاطین، افکار عمومی جهان را منحرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش امروز ما این است که این فعالیت ها متوازن شود و در کنار هم قرار گیرد. ما درعرصه فناوری نمی خواهیم یک قدم عقب نشینی کنیم؛ ما می خواهیم در زمینه حقوقی هم گام های جدید برداریم.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما در زمینه فناوری و آنچه دستاورد دانشمندان عزیز ما است، عقب نشینی نخواهیم کرد اما در زمینه سیاسی گامی هایی به پیش برمی داریم.



**اگر فعالیت ایران مخفیانه بود با شرکت های مختلف شرقی و غربی مذاکره نمی کردیم

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: در مسیر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال فرهنگ و اقتصاد باید درزمینه علم و دانش به پیش برویم.

روحانی یادآور شد: قدرت اصلی در علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی، قدرت اقتصادی حتی قدرت فرهنگی و قدرت دفاعی را برای ما می آفریند.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی در مسیر علم، دانش و پیشرفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ناچار شد برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد.

رییس جمهوری افزود: همه آنهایی که غرب از آمریکا، آلمان و فرانسه و دیگران به ما متعهد بودند، هیچ کدام به تعهد خود عمل نکردند، نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت راکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه آماده شد به تعهدات خود در زمینه مشترکی که با هم داشتیم، ادامه دهد و حتی یو اف 6 (uf6) که متعلق به ما بود را تحویل دهد.

روحانی با بیان این که در آن روز که در پی غنی سازی بودیم تا در سوخت راکتور استفاده کنیم، تقریبا به همه شرق و غرب مراجعه کردیم، اظهار داشت: این که می گویند ایران فعالیت مخفیانه انجام داده است دروغی بس آشکار است.

وی تصریح کرد: اگر می خواستیم کاری را مخفیانه انجام دهیم برای خرید سانتریفیوژها به بازارهای رسمی غرب و شرق مراجعه نمی کردیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اگر فعالیت ایران مخفیانه بود، برای آن که بتوانیم در مراحل مختلف ساخت سوخت نیروگاه و از جمله غنی سازی اورانیوم حرکت کنیم با شرکت های مختلف شرقی و غربی مذاکره نمی کردیم.

روحانی همچنین گفت: آنها سوخت را حاضر نشدند به ما بدهند، بنابر این روی پای خود ایستادن، تلاش برای ساخت قطعات مختلف ، مونتاژ و آماده کردن را آغاز کردیم، بعد هم آنها گفتند ما این فعالیت های ایران را کشف کردیم.

وی با طرح این سوال که شما چه موردی را کشف کردید، یادآور شد: آنها گفتند که ما کشف کردیم شما ساختمان و قطعات سانتریفیوژ می سازید.

رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا قرار بود ساخت قطعات سانتریفیوژ را به شما اطلاع دهیم، اظهارداشت: ما طبق قراردادی که با آژانس داشتیم و در پادمان موظف بودیم زمانی که می خواهیم گازیو اف 6 وارد سانتریفیوژ کنیم اطلاع رسانی انجام دهیم.

روحانی با بیان این که آنها می گویند ایران 20 سال کار مخفی کرده است، گفت: 20 سال چه کار کردیم، ساختمان ساختیم، آجر روی آجر گذاشتیم، بدنبال به دست آوردن نقشه و ساخت سانتریفیو‍ژ بودیم.

وی تاکید کرد که آیا این موارد را می بایست به شما اطلاع می دادیم؟

رییس دولت یازدهم یادآور شد: دنیای غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی سخن گفت و تبلیغ کرد و در این تبلیغات توانست دیگران را همراه خود سازد و برای مردم و کشور ما برخلاف همه مقررات بین المللی دردسر بسازد.



** در زمینه دستاوردهای دانشمندان ایرانی عقب نشینی نخواهیم کرد

روحانی گفت: ما در بسیاری از زمینه ها نیازداریم در کنار کار علمی و فناوری و تلاش های علمی که انجام می دهیم فعالیت حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی خود را هم به پیش ببریم و این اقدام توسعه متوازن و همه جانبه است.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی هم تلاش متوازن همه جانبه نیاز دارد. شما اگر در زمینه فعالیت علمی کار کردید اما در زمینه حقوقی نتوانید، فعال باشید ممکن است دشمن به بهانه های واهی برای شما مشکل درست کند.

وی ادامه داد: اگر در زمینه سیاسی فعال نبودید ممکن است دشمنان شما بهانه جویی کنند و صحنه سازی های غلط سیاسی را درست کنند.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانستید آنچه در دل دارید را روی کاغذ بیاورید و به افکار عمومی جهان درست عرضه کنید، ممکن است دیگران و شیاطین افکار عمومی جهان را منحرف سازند.

روحانی تاکید کرد: تلاش امروز ما این است که این فعالیت ها متوازن شود و در کنار هم قرار گیرد.

وی همچنین گفت: ما در فناوری نمی خواهیم یک قدم عقب نشینی کنیم، ما می خواهیم در زمینه حقوقی هم گام های جدید برداریم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما در زمینه فناوری و آنچه دستاورد دانشمندان ایرانی است عقب نشینی نخواهیم کرد اما در زمینه سیاسی می خواهیم گامی به پیش برداریم.

وی با تاکید بر این که دولت می خواهد در زمینه تبلیغات و روشن کردن افکار عموی جهان گامی به پیش بردارد، اظهار داشت: گاهی شما در ماشین نشسته اید و ماشین کناری که جلو می رود، فکر می کنید شما به عقب می روید در حالی که عقب نمی روید و سر جای خود ایستاده اید و وی جلو می آید.

رییس جمهوری افزود: ما سه ماشین را در کنار ماشین فناوری به پیش می بریم ؛ برخی فکر می کنند که این ماشین به عقب می رود در حالی که گاهی خطای دید حاصل می شود.

روحانی تاکید کرد: ما می خواهیم در بخش حقوقی و سیاسی و تنویر افکار جهانی همپای فعالیت علمی قدم را به جلو برداریم چون اگر همپای هم پیش نروند دشمن از این خلا بوجود آمده، سوء استفاده می کند.



**حتی اگر لازم باشد غنی سازی 20 درصد انجام دهیم، آن را می توانیم انجام دهیم

وی با یادآوری این که «دنیا می خواست بگوید ایران به فناوری غنی سازی نرسیده است»، افزود: تبلیغات جهانی در پی تحقیر این ملت بود و می گفتند ایرانی ها دو دروغ می گویند؛ یکی این که می گویند به فناوری رسیده اند در حالی که نرسیده اند و دوم این که مخفیانه کاری غیرقانونی انجام دهند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما می خواستیم به دنیا بگوییم فناوری ما راست و درست است؛ اگر می گوییم غنی سازی 3.5 درصد، آن را می توانیم انجام دهیم، حتی اگر لازم باشد 20 درصد غنی سازی انجام می دهیم، می توانیم انجام دهیم.

رییس جمهوری با یادآوری این که دنیا می گفت ایرانی ها در زمینه دستیابی فناوری هسته ای تبلیغات می کنند و قادر نیستند به این فناوری دست یابند و همیشه شک و شبهه داشتند، افزود: نمی خواهم از یک مقام شرقی اسم ببرم که به من می گفت باور نکنید که می توانید «یو اف 6» را تولید کنید زیرا سال ها زمان لازم است تا شما به آن دست یابید.

روحانی اظهار داشت: همه می خواستند به قول عامه مردم «دل ما را خالی کنند» که این کار شما نیست؛ شما نیازمند به ما هستید و اگر خواستید بیایید با ما بنشینید، ببینیم چطور می توانیم معامله کنیم و کار، کار شما نیست؛ نه اصفهان، نه نطنز و نه اراک به ثمر می نشینند.

رییس جمهوری این رفتار را در راستای تحقیر ملت ایران دانست و افزود: مردم، دانشمندان و سازمان انرژی اتمی ایران و عزیزان فعال و تلاشگر ما از جان مایه گذاشتند؛ دشمن به هر کار سخیفی دست زد و به هر اندیشه پلیدی روی آورد اما جوانان ما از مسیر خود برنگشتند.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: هیچ یک از شهادت دانشمندان عزیز هسته ای مردم ما و کارکنان سازمان انرژی اتمی را پشیمان نکرد و دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کردند را وادار به عقب گرد نکرد بلکه ما را در مسیر و راهی که به حق و درست و قانونی آغاز کرده بودیم، مصمم تر کرد.



**همه فعالیت های علمی و قانونی را ادامه می دهیم

روحانی در ادامه مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته ای در حوزه سلامت اظهارداشت: در دولت تدبیر و امید همه فعالیت های علمی و قانونی را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد؛ این را همه غربی ها، شرقی ها، گروه 1+5 و دیگران و دیگران بدانند.

روحانی تصریح کرد: راهی را که ما انتخاب کرده ایم راه درستی بوده و راه خطایی نبوده که متوقف شویم یا آن را ادامه ندهیم.

وی تصریح کرد: فناوری، دانش هسته ای و مسیر پیشرفت روی میز نیستند که ما آنها را با کسی معامله کنیم؛ اینها در مغز جوانان ملت ایران و در اراده کشور قرار دارد و این ها موردی نیستند که آنها را با کسی معامله کنیم.

رییس قوه مجریه افزود: آنچه ما می توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم شفافیت بیشتر است؛ اقدامات حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی هم پای فعالیت های علمی و دانش علمی ما انجام می شود؛ ما می خواهیم به دنیال بگوییم دشمنان ما دروغ گفته اند؛ ما می خواهیم به دنیا بگوییم ملت ما در مسیر مجد و عظمت است؛ شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیر کنید بلکه ناچار می شوید این ملت و دانشمندان ما را تمجید کنید.

روحانی ادامه داد: ما به دنیا ثابت می کنیم که اقدامات ما قانونی و در چارچوب ان.پی.تی، پادمان و مقررات بین المللی بوده است؛ بارها گفته ایم، می گوییم و خواهیم گفت که ما در پی کار غیر قانونی و سلاح هسته ای نبودیم و نیستیم.

روحانی تصریح کرد: ما ملتی نیستیم که در پی سلاح کشتار جمعی باشیم؛ دنیا شاهد است که ما در جنگ هشت ساله، شرکت های غربی و اروپایی و گاهی شرقی به صدامیان امکانات سلاح شیمیایی دادند و آنها علیه ملت ما استقاده کردند و ملت ما قربانی سلاح شیمیایی شد.

وی با یادآوری این که ساخت سلاح شیمیایی و استفاده از آن برای ما کار سختی نبود، افزود: ولی ما این کار را انجام ندادیم تا به دنیا بگوییم دفاع ما، اخلاقی، انسانی و در چارچوب مقررات بود؛ پس ما هیچ وقت به دنبال سلاح کشتار جمعی نبودیم و امروز هم نیستیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: فردا نگویید که ما ایران را مجبور کردیم تا بمب اتمی نسازد؛ این دروغ ها دیگر جایی ندارد.

روحانی تصریح کرد: ملت ایران هیچ وقت بدنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و آن را مشروع نمی دانسته و رهبر معظم این کشور به صراحت – آن هم نه تنها روی کاغذ و نوشته و فتوا - آن هم نه امروز بلکه سال ها پیش در خطبه های نماز جمعه این فتوا را به صراحت اعلام کردند؛ پس راه ما و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین گفت: دنیا اگر می خواهد با مردم و دولت ایران روابط حسنه و منافع مشترک داشته باشد، باید در برابر حقوق ملت این کشور تسلیم شود و راه تسلیم را در پیش بگیرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش بگیرد و در برابر دانشمندان هسته ای آن راه تمجید را در پیش بگیرد.

روحانی افزود: نه تضعیف این ملت، نه تحقیر این ملت، نه تحریم این ملت و نه تهدید این ملت هیچ یک از این ها کارگر نیست و نخواهد بود.

وی ادامه داد: امروز ما یک بار دیگر به دنیا می گوییم که فناوری هسته ای ما صلح آمیز است؛ ما در پی منافع ملت ایران هستیم؛ آیا شما نمی خواهید ما از اشعه گاما برای آن که محصولات کشاورزی ما سالم تر و بهداشتی تر در اختیار مردم قرار گیرد، استفاده کنیم؟ آیا شما این را بر خلاف مقررات بین المللی می دانید؟ شما نمی خواهید ما مراکزی در کشور ایجاد کنیم و اشعه ماورابنفش را کنترل کنیم؟

روحانی همچنین اظهارداشت: ما می خواهیم یک کار دقیق (Detect) انجام دهیم؛ برای این که مردم ما سالم تر باشند و اگر در جایی خطری سلامت مردم را تهدید کند ما هشدار لازم را بدهیم و پیشگیری لازم را نیز انجام دهیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا شما می خواهید ما خریدار واکسن باشیم، گفت: آیا شما نمی خواهید ما در واکسن های مربوط به بخش دامی یا انسانی تولید کننده باشیم؟ ما سانتریفیوژ می سازیم برای این که به ساخت واکسن ها کمک کنیم؛ آیا شما اینها را برخلاف مقررات بین المللی می دانید؟ می گویید اینها ایران را قدرتمند می کند برای این که یک روزی به دنبال بمب هسته ای برود؟

رییس جمهوری تصریح کرد: ما به حول و قوه الهی به دنبال فناوری صلح آمیز هسته ای و هر چیزی که این ملت بزرگ حق قانونی آن است، هستیم و خواهیم بود؛ ؛ ما زیر بار آپارتاید علمی و هسته ای نمی رویم؛ ما همه ملت ها را در برابر قوانین بین المللی یکسان می بینیم؛ کسی برتر از دیگری نیست؛ ملت ایران زیر بار تبعیض نخواهد رفت، نرفته و نخواهد رفت، اما در عین حال کار هم هیچ وقت به دنبال انجام غیرقانونی نبوده ایم.

روحانی افزود: ما یک افتخار بزرگ داریم و آن اینکه مولا و مقتدای ما علی (ع) است، راه و مسیر ما، اسوه و الگوی ما امیر المومنین علی (ع) است که هر کجا حق است علی آنجاست و هر کجا علی است حق آنجا است.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما پیرو مولایی هستیم که در عین حالی که هیچ وقت به دشمن پشت نکرد و هیچ وقت زره ای نپوشید که پشت سرش زره داشته باشد، هیچ گاه هم نتوانست اشک یتیمی را تحمل کند.

روحانی افزود: ما تابع آن مولایی هستیم که از هیچ قدرتی نهراسید؛ در برابر برق شمشیر تمام قبایل مکه جای پیامبر خوابید و خم به ابرو نیاورد؛ او در برابر هیچ کس خم نشد اما دربرابر خدای خود و خالق جهان وقتی به نماز می ایستاد تمام بدنش می لرزید؛ ما تابع آن مولایی هستیم که در دوره حکومتش به همه مخالفانش تا روزی که دست به شمشیر نبردند آزادی بیان و آزادی کلام داد و حتی به آنها آزادی داد تا در مسجدش در کوفه در حین نماز بیایند و سخن بگویند و توهین کنند؛ اما آن روزی که دشمنان شمشیر را از نیام در آوردند به آنها مهلت نداد.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما تابع عدل، اعتدال، راه و مسیر حق و حقیقت سید الاوصیاء امیرالمومنین علی (ع) خواهیم بود.

وی از سازمان انرژی اتمی، همه اندیشمندان و دانشمندان، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه آنهایی که برای سلامتی و بهداشت مردم تلاش می کنند تشکر و سپاسگذاری کرد.



**خودباوری و استقلال از دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

رییس جمهوری در ابتدای سخنانش نیز گفت: به همه صاحب نظران، مسوولان، اندیشمندان و مدیران سازمان بسیار مهم انرژی اتمی و به ریاست محترم این سازمان جناب آقای دکتر صالحی و همه دانشمندانی که در زمینه هسته ای خدمات و افتخارات فراوانی را برای سرزمین بزرگ ایران و ملت بزرگ ایران آفریده اند، تبریک عرض می کنم.

روحانی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب بزرگ اسلامی خودباوری، استقلال خواهی و خوداتکایی بوده است. از روز اول امام (ره) به ما آموخت و به ما یاد داد که روی پای خود بایستیم و به هیچ جایی جز خداوند امید نداشته باشیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خداوند قادر بزرگ، به عنوان بزرگ ترین تکیه گاه ملت، ارواح طیبه پیامبران و ائمه هدی و توجهات امام عصر(عج) و راهبری های رهبری معظم انقلاب و تلاش، کار، کوشش، ایمان و جهاد در راه دستیابی به اهداف بلند، تنها مسیر موفقیت این ملت بوده است.

رییس جمهوری ادامه داد: ما در انقلاب اسلامی، روی پای خود ایستادیم و به ملت خود تکیه کردیم؛ به رهبری خود اعتماد کردیم و خداوند ما را در برابر دنیا، همه قدرت ها و ابرقدرت ها پیروز ساخت.

روحانی افزود: در دوران جنگ تحمیلی بر جوانان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، عشایر و جهادگران و انسانهای والای خود تکیه کردیم و نه تنها در برابر عراق که در برابر همه منطقه و قدرت های جهانی که پشت رژیم بعث قرار گرفته بودند، پیروز شدیم.

سه دستاورد جدید صنعت هسته ای در حوزه سلامت صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.
کد N275564

وبگردی