آفتاب

رقابت چین و غرب بر سر بازار ایران

رقابت چین و غرب بر سر بازار ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که چشم‌انداز توافق جامع و نهایی هسته‌ای ایران با شش قدرت، موجب افزایش رقابت میان شرکت‌های چینی و غربی بر سر بازار ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این گزارش آمده که با در نظرگرفتن احتمال حل و فصل مسئله‌ هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های ضد ایران، شرکت‌های چینی که هم اینک در ایران سرگرم تجارتند ممکن است بزودی شاهد ورود رقبای غربی خود به بازار ایران باشند.

بر اساس گزارش پرس تی‌وی در این گزارش به نمایشگاه سالانه‌ی نفت، گاز و پتروشیمی اشاره دارد که این هفته برگزار شد و ۶۰۰ شرکت خارجی، یعنی سه برابر رقم سال گذشته، را به خود جلب کرد.

در ادامه این گزارش آمده است از زمانی که توافقی موقت میان ایران و شش قدرت – انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا، و آلمان- در ماه ژانویه حاصل شد، «نگرش مثبت‌تری» نسبت به اقتصاد ایران «پدید آمده است که رو به گسترش است».

این گزارش می‌افزاید که قصد شرکت‌های غربی این است که سهمی منصفانه‌ از بازار ایران به دست آورند.

بنا بر این گزارش، پیمانکاران چینی که پس از بحث و اختلاف نظر ایران و غرب، وارد ایران شدند نیز خواهان دسترسی به سهمی بیشتر در بازار ایران هستند.

این گزارش به نقل از سامر لی، از شرکت تجارت بین‌المللی لیون، تأمین‌کننده‌ی انواع لوله‌های مورد نیاز صنعت نفت و گاز، نوشت: ما به دنبال گسترش قراردادهای تجاری خود با ایران هستیم.

غول‌های نفتی جهان، از جمله رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم، پتروناس از مالزی، رپسول از اسپانیا، لوکویل، دومین تولیدکننده‌ی نفت در روسیه، توتال از فرانسه و اِنی از ایتالیا، ابراز علاقه کرده‌اند که پس از برداشتن تحریم‌های ضد ایران، متعاقب توافق هسته‌ای، به بازار ایران برگردند.

انتهای پیام

کد N275401

وبگردی