آفتاب

مطهری: در احکام حکومتی باید تابع ولایت فقیه باشیم / ما همیشه باید فکر کنیم و نظر داشته باشیم

مطهری: در احکام حکومتی باید تابع ولایت فقیه باشیم / ما همیشه باید فکر کنیم و نظر داشته باشیم

فارس نوشت:

نماینده تهران در مجلس گفت: در احکام حکومتی، ما باید تابع ولایت فقیه باشیم و در این جا دیگر چون و چرا ندارد حتی اگر نظری مخالف داشته باشیم.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویی که در دانشگاه تهران با موضوع روحانیت و سیاست برگزار شد، گفت: در قرون وسطی در اروپا کلیسا نتوانست رابطه دین و خدا را به خوبی ترسیم کند و نگاه در آن زمان به این فکر بود که یا باید خدا را انتخاب کنید یا آزادی را. اما در اسلام اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در آن دوران به خاطر اینکه چندین اشتباه صورت گرفت، مسئله رویگردانی از دین رخ داد زیرا آن زمان کلیسا عقایدی داشت که درست نبود و مسائلی را در مقابل دین قرار می‌داد و میان این مسائل و دین جنگ برقرار می‌کرد.

مطهری خاطرنشان کرد: در گذشته می‌گفتند که دین باید پای خود را از سیاست کنار بکشد و استدلال آن‌ها این بود که این موضوع در اروپا تجربه شده است ولی این حرف اشتباه است زیرا در اروپا از دین تحریف شده استفاده شده بود و ما هر زمان که از دین فاصله گرفتیم با مشکل روبرو شدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه سیاست باید به دین وابسته باشد و سیاست باید ابزاری باشد در دست دین.

مطهری ادامه داد: شهید مطهری تاکید داشتند که روحانیون تا زمانی که الزام نشده، از پذیرفتن پست‌های اجرایی خودداری کنند زیرا روحانیون باید اقتدار خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: نباید به بهانه ولایت فقیه، علمای دیگر را بکوبیم و نباید اگر مرجعی با یک مسئله‌ای مخالفت کرد، یک عده بروند مقابل خانه‌اش و شعار بی‌بصیرت بدهند یا اینکه کسی را از مجلس خبرگان بیرون کنیم و برایش مشکل درست کنیم.

مطهری ادامه داد: این‌ها آفاتی است که در سال‌های اخیر ایجاد شده و باید اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهید بهشتی به شدت در پی این بود که حوزه علمیه تقویت شود و مساجد به کار خودش ادامه داده و روحانیت نیز کار سنتی خودش را انجام دهد.

مطهری یادآور شد: شهید بهشتی با تاسیس حزب جمهوری اسلامی به خاطر اینکه موسسینش روحانی بودند، مخالف بود البته امام(ره) هم مخالف این کار بودند ولی اصرار بعضی‌ها باعث شد ایشان رضایت بدهند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان تصریح کرد: شهید بهشتی صراحت دارند که ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است و فقیه در جمهوری اسلامی نقش ایدئولوگ را بازی می‌کند.

مطهری ادامه داد: فقیه در واقع حاکم نیست و صلاحیت حاکم را که رئیس‌جمهور است، تائید می‌کند.

وی افزود:‌ ولی فقیه نقش نظارتی دارد و نظارت می‌کند که حکومت از مسیر اسلام خارج نشود.

وی در رابطه با سؤال دیگری خاطرنشان کرد: هیچ وقت عقل تعطیل نمی‌شود و ما همیشه باید فکر کنیم و نظر داشته باشیم و اظهار نظر کنیم و در جاهایی هم ممکن است نظری مخالف با نظر ولی فقیه داشته باشیم و اشکالی ندارد که آن را بیان کنیم.

مطهری ادامه داد: در احکام حکومتی، ما باید تابع ولایت فقیه باشیم و در این جا دیگر چون و چرا ندارد حتی اگر نظری مخالف داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ولایت فقیه را نباید به عنوان معنای یک امر مخالف دموکراسی و آزادی تلقی کنیم و یکی از مشکلات در کشور ما این است که برداشت درستی از این اصل نداریم و بسیاری از موارد که در کشور رخ می‌دهد به خاطر این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها غیرروحانیون هم ثابت کرده‌اند که موفق نبودند و تجربه این موضوع را ثابت کرده است و نمونه‌اش بازرگان است.

 

23503

کد N275180

وبگردی