آفتاب

صندوق بین المللی پول ضرورت کمک به لبنان را تایید کرد

صندوق بین المللی پول ضرورت کمک به لبنان را تایید کرد

بیروت – ایرنا – صندوق بین المللی پول در پایان سفر یک هیات آن به لبنان تایید کرد که این کشور نیاز جدی به کمک های بین المللی برای مقابله با مشکلات و چالش های ناشی از ورود پناهجویان سوری و ناامنی های اخیر دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در بیانیه صندوق بین المللی پول با تاکید به « ضعف تر شدن اقتصاد لبنان» اذعان کرده است که ناامنی ها بشدت بر اوضاع لبنان تاثیر منفی گذاشته و دولت لبنان تحت فشارهای مالی قرار گرفته است.

در این بیانیه با بیان اینکه جامعه جهانی در سال گذشته به لبنان حدود 800 میلیون دلار کمک کرده و این بسیار ناچیز و ناکافی ، خاطرنشان شده که جامعه جهانی درخواست های لبنان را نادیده گرفته است .

صندوق بین المللی پول یادآور شده است که سازمان ملل متحد ماه مارس گذشته نیازهای مالی لبنان را حدود 2 میلیارد دلار تخمین زد اما تنها 14 درصد این مبلغ تامین شده است و دولت لبنان بدون کمک های بین المللی قادر به پاسخگویی مطالبات ملت خود و پناهجویان نخواهد بود.

در این بیانیه با اشاره به چالش های لبنان در زمینه های بهداشتی، آموزشی و خدمات عمومی تصریح شده است که بیکاری در لبنان « چندبرابر» شده و حدود 20 درصد نیروی کار لبنان مشاغل خود را از دست داده اند.

صندوق بین المللی پول تاکید کرده است که رشد اقتصادی لبنان نسبت به قبل از بحران سوریه بشدت کاهش یافته واکنون حدود 2 درصد است.

در همین حال « رشید درباس» وزیر امور اجتماعی لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی « النهار» با تایید مذاکرات این کشور با سازمان ملل متحد برای ساخت اردوگاه های ویژه پناهجویان سوری تاکید کرده است که تاکنون این مذاکرات نتیجه ای نداشته است.

النهار پیشتر به نقل از « امین عوض» مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در سوریه وابسته به سازمان ملل نوشته بود که سازمان ملل و دولت لبنان برای ایجاد اردوگاه های ویژه پناهجویان مذاکراتی را شروع کرده اند.

امین عوض گفته بود که این اردوگاه ها در داخل خاک لبنان و بدور از مرزهای سوریه بویژه خطوط تماس با عناصر مسلح ایجاد خواهند شد.

شماری از مردم سوریه به دلیل تحمیل بحرانی به این کشور با ورود تروریست های تکفیری مورد حمایت برخی کشورهای غربی و عربی و بویژه رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه های خود و اقامت در کشورهای همسایه شده اند.

بحران 3 سال گذشته سوریه با هدف ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی شکل گرفته است.

مقامات لبنانی معتقدند بیش از یک میلیون و 500 هزار پناهجوی سوری وارد لبنان شده اند که حدود یک سوم جمعیت 4 میلیون و 500 هزار نفری این کشور است.

دولت لبنان با تاکید به اینکه این کشور توان و تحمل هزینه های میزبانی از این حجم پناهجو را که مشکلاتی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، آموزشی و امنیتی ایجاد کرده است، ندارد و خواستار کمک های بین المللی شده است.

« علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان تاکید کرده است که آمار ارائه شده از پناهجویان سوری مبالغه آمیز است و بسیاری از آنها با امن شدن مناطق مختلف سوریه درصدد بازگشت به سوریه هستند و این روند آغاز شده است.

سازمان ملل مدعی شده است که از زمان شروع بحران سوریه 6 میلیون و 500 هزار نفر آواره شده اند که حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر آنها به کشورهای همسایه رفته اند.

بانک جهانی هم می گوید که بیش از یک میلیون پناهجوی سوری وارد لبنان شده اند و حدود 170 هزار لبنانی در آستانه سال 2014 در آستانه فقرقرار گرفته اند.

خاورم ** 1324
کد N274924

وبگردی