آفتاب
توصیه‌ی لاریجانی به جنتی:

به چرخه‌ی اقتصادی نشر توجه ویژه کنید

به چرخه‌ی اقتصادی نشر توجه ویژه کنید

هر سال 50 هزار میلیارد تومان کمی بیشتر یا کمتر درآمد حاصل از حدف یارانه‌ها را داریم اگر یک هزارم این مبلغ را به ناشرین تعلق بدهیم؛ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. دست دولت در این زمینه باز است چون در قانون آمده بخشی از یارانه‌ها باید صرف تولید شود.

در اختتامیه بیست هشتمین نمایشگاه کتاب تهران که هم‌اکنون(20 اردیبهشت) در سالن تشریفات نمایشگاه کتاب با حضور علی جنتی(وزیر ارشاد)؛ علی لاریجانی(رئیس مجلس) و مسئولین نمایشگاه کتاب درحال برگزاری است؛ علی لاریجانی از احساس غبن خود در عدم بازدید از نمایشگاه کتاب سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس مجلس گفت: امروز احساس خوبی نداشتم چون حس می‌کردم مغبون واقع شده‌ام و در کثرت کارهای کشور توفیق دیدار از این نمایشگاه را پیدا نکردم درحالیکه هر سال در کنار شما خیلی لذت می‌بردم.

وی در ادامه گفت: قصد من از حضور در اینجا گفتن خدا قوت به شما بود که همگی زحمت کشیدید. جناب جنتی و مجموعه وزارت ارشاد و مسئولان و ناشران؛ همگی این حادثه بزرگ فرهنگی را رقم زدید و خوشبختانه استقبال خوبی هم از نمایشگاه شد و ججم فروش و مبادلات مالی هم امسال خوب بود.

لاریجانی افزود: این حادثه نشان می‌دهد کشورهایی که در این سالها می‌خواستند با تصمیم‌های ظالمانه روی اراده ملت ایران تاثیر بگذارند؛ موفق نشدند و اکنون می‌بینید که این ملت ایران است که با این حضور پرشور از یک واقعه فرهنگی استقبال می‌کند. این نشان می‌دهد کسانی که دستورالعمل برای ملت ایران صادر کردند و در خارج می‌نشیند و با الحان تحکم‌آمیز با ملت ایران صحبت می‌کنند؛ باید یاد بدانند ملت ایران اهل فرهنگ و کتاب هستند و باید در حد و شان آن با ایشان صحبت کنند.

وی به سابقه‌ی کاری خود در حوزه‌ی فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: من به دلیل سابقه‌ی کاری خودم در وزارت ارشاد می‌دانم که وزارت ارشاد چقدر حساس است و افراد می‌توانند با ابتکارات مختلف آشنا شوند. من می‌دانم که آقای جنتی دنبال این هستند که امور مختلف فرهنگی را به اصحاب آن واگذار کنند اما نکته‌ی مهمی وجود دارد که وزارت ارشاد نیز از آن رنج می‌برد و آن چرخه‌ی اقتصادی نشر است. این چرخه معیوب است. کسانی که وارد حیطه نشر می‌شوند؛ یک نوع عاشق‌پیشه‌گی دارند و افراد اقتصادی وارد این حیطه لحاظ نمی‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به گفته‌های قدیانی(رئیس اتحادیه ناشرن و کتابفروشان) درمورد مالیات ناشران کتابفروشان گفت: گرفتن مالیات از ناشران و کتابفروشان اشتباه است اگر در قانون موسسات فرهنگی معاف از مالیات هستند. باید نشر، ناشران و کتابفروشان را نیز جزو همین موسسات فرهنگی به حساب آورده است و از پرداحت مالیات معاف کرد.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم با این گرانی کتاب باید فکری جدی به حالش کرد و یکی از راه‌های حل این مشکل اختصاص یارانه به بخش نشر است. از آنجاکه بخشی از یارانه‌ها باید به تولید اختصاص یابد و نشر نیز جزو چرخه‌ی فرهنگی محسوب می‌شود؛ می‌توان از منابع مالی این بخش برای کمک به صنعت نشر استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: هر سال 50 هزار میلیارد تومان کمی بیشتر یا کمتر درآمد حاصل از حدف یارانه‌ها را داریم اگر یک هزارم این مبلغ را به ناشرین تعلق بدهیم؛ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و این یک هزارم هم ضربه‌ای به بخشهای دیگر نمی‌زند. فکر می‌کنم دست دولت در این زمینه باز است چون در قانون آمده است که بخشی از یارانه‌ها باید صرف تولید شود.

لاریجانی در پایان از وزیر ارشاد خواست تا چرخه‌ی اقتصادی نشر را مورد توجه ویژه قرار دهد.

کد N274877

وبگردی