آفتاب

روزنامه پاکستانی:بخش خصوصی ایران و پاکستان درزمینه ارتقای همکاری های دوکشور تلاش کنند

روزنامه پاکستانی:بخش خصوصی ایران و پاکستان درزمینه ارتقای همکاری های دوکشور تلاش کنند

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه انگلیسی زبان ˈبیزینس رکوردرˈ پاکستان به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان نوشت: بخش ها و شرکت های خصوصی ایران و پاکستان باید نقش خود را به منظور ارتقای روابط تجاری میان دو کشور پررنگ تر کنند.

به نوشته این روزنامه چاپ اسلام آباد ،ˈعلی اوسط هاشمیˈ در دیدار شب گذشته خود با اعضای اتاق بازرگانی و صنعت لاهور به دیدارهای خود با ˈنواز شریفˈ نخست وزیر و ˈشهباز شریفˈ سر وزیر ایالت پنجاب به همراه رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر به اسلام آباد اشاره کرد و افزود : مقام های ارشد پاکستان از هر تلاشی در زمینه ارتقای روابط تجاری ایران و پاکستان حمایت کردند.

ˈنبی زادهˈ مدیر کل جنوب آسیا در وزارت امور خارجه ، ˈمحمد حسین بنی اسدیˈ سرکنسول ایران در شهر لاهور (مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان) نیز در این دیدار استاندار سیستان و بلوچستان را همراهی کردند.

هاشمی تاکید کرد : دولت پاکستان با اعزام نمایندگان بانک مرکزی این کشور به ایران و برگزاری نشست میان مسوولان بانکی دو کشور می تواند گام هایی به سوی رفع مشکلات تبادل ارز با استفاده تاسیس شعب بانکی در دو کشور بردارد.

استاندار سیستان و بلوچستان از بازرگانان و تجار پاکستانی دعوت کرد تا با سفر به استان های ایران از جمله سیستان از فرصت تبادل دوجانبه کالا و سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و تجاری از جمله فرآورده های گوشتی، محصولات کشاورزی ، مهندسی و نساجی بصورت دوجانبه استفاده کنند.

ˈکاشف انورˈ رییس اتاق بازرگانی و صنعت شهر لاهور نیز به سفر هیات این نهاد بازرگانی به ایران در تیرماه (ژوئن) اشاره کرد و گفت : فرصت های فراوانی جهت افزایش حجم تجاری دوجانبه ایران و پاکستان تا 2 میلیارد دلار وجود دارد.

وی افزود: همانند کشورهای چین و روسیه که با ارزهای داخلی اقدام به فعالیت های تجاری می کنند، پاکستان نیز مبادلات تجاری با ایران را با استفاده از ارز محلی مقدم می شمارد.

کاشف انور تاکید کرد : برخی از مسایل حمل و نقل مربوط به ایران و پاکستان وجود داشته که دولت های دو کشور باید با شناسایی مشکلات اقدام به رفع آنها کنند.

وی یادآورشد: بازرگانان پاکستانی محصولات کشاورزی از جمله ˈ انبه، برنج، سیب زمینی و گوشتˈ به ایران صادر کرده و در مقابل محصولات پتروشیمی، صنایع پلاستیک، قیر، پارافین، آهن آلات و مواد شیمیایی از ایران وارد می کنند.

رییس اتاق بازرگانی و تجارت شهر لاهور موضوع تعرفه های کمرگی را با علی اوسط هاشمی مطرح کرد و خواستار کاهش میزان تعرفه و عوارض گمرکی در جهت پیشبرد منافع دو کشور شد.

وی گفت: اتاق بازرگانی و صنعت شهر لاهور در حال حاضر چند توافقنامه همکاری با اتاق بازرگانی و تجارت ایران از جمله شهرهایˈ مشهد، اصفهان، تهران، شیرازˈ و کمیته ملی ایران در اتاق بازرگانی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا کرده است.

آساق ** ا.ر ** 1095 * 1447**1010
کد N274848

وبگردی