آفتاب
دبیر ستاد اقامه نماز کشور:

امروز تلاوت قرآن به هنرنمایی تبدیل شده است

امروز تلاوت قرآن به هنرنمایی تبدیل شده است

دبیر ستاد اقامه نماز کشور گفت: متاسفانه امروز قرآن به دلیل پرداختن به مسائل جانبی و حاشیه‌ای و توقف در چارچوب صوت و تجوید، در جامعه مهجور مانده است و تلاوت این کتاب آسمانی نیز به نوعی هنرنمایی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌­الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، دبیر ستاد اقامه نماز کشور شامگاه 19 اردیبهشت در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن و حدیث طلاب حوزه­های علمیه سراسر کشور گفت: طبق معمول هر سال همین که به ماه مبارک رمضان نزدیک می­‌شویم دقایقی از وقت شما را درباره یکی از مهم‌ترین مسائل می‌گیرم و از این‌که کار قرآن به جایی رسیده است که باید کسی مثل من این حرف­ها را بزند، شرمنده‌­ام.

وی با اشاره به پناهگاه بودن قرآن، افزود: به ما دستور داده شده است که هرگاه فتنه‌ها مانند پاره‌هایی از شب تار به شما روی ‌آورد به قرآن پناه ببرید، اما متاسفانه آن چیزی که در واقعیت شاهد آن هستیم این است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما نمی‌توانند یک صفحه از قرآن را بدون غلط بخوانند.

قرائتی خاطرنشان کرد: عده‌ای به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است، از تدبر در آن می‌ترسند با وجود اینکه خداوند دستور تدبر در قرآن را داده است.

وی با اشاره به آیه 30 سوره فرقان گفت: مهجوریت قرآن از روی غفلت نیست؛ زیرا در قرآن می‌خوانیم در روز قیامت پیامبر(ص) می‌فرماید «پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند» و نمی‌فرماید قرآن نزد قوم من مهجور بود و معنی لغت مهجور بر خلاف ترک کردن نادیده گرفتن از روی عمد است.

وی ادامه داد: وضعیتی که امروز در قبال قرآن به آن دچار شده‌ایم مثال بیماری است که به جای مصرف دارو به چیدن و تنظیم انواع قرص‌ها مشغول است.

وی یادآور شد: در جلسات مذهبی که برگزار می‌شود برخی به جای بیان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال می‌پردازند که خود قرآن در آن گم می‌شود و آنقدر احتمالات متعدد را مطرح می‌کنند که حتی محکمات قرآن نیز متشابه می‌شود.

دبیر ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از محتوای سخنرانی‌های مذهبی گفت: در بسیاری از سخنرانی‌ها سهم تاریخ، تحلیل سیاسی، شعر، خواب، خطابه، روضه و امثال آن داده می‌شود ولی سهم قرآن داده نمی‌شود و این در حالیست که طبق آیه 44 سوره نحل خداوند به پیامبر می‌فرماید سخنرانی تو باید درباره بیان قرآن باشد.

وی با ابراز نارضایتی از جایگاه کنونی قرآن، گفت: امروز تلاوت قرآن به هنرنمایی تبدیل شده است به عنوان مثال فردی کل آیه الکرسی را با یک نفس می‌خواند و همچنین در بسیاری از حوزه‌ها و مدارس تدبر در قرآن درس جنبی است نه اصلی و این باعث تأسف است، زیرا قرآن ذکر است و اعراض از آن زندگی سختی به بار می‌آورد.

وی با تاکید بر قرار داشتن در ماه‌های منتهی به ماه مبارک رمضان، گفت: عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست، بلکه به نزول قرآن است؛ زیرا خداوند در آیه 185 سوره بقره می‌فرماید «شهر رمضان الذی انزل فیه القران» و نفرمود شهر رمضان الذی کتب فیه الصیام و این لزوم توجه بیشتر به قرآن و تفسیر قرآن به خصوص در ماه‌های منتهی به ماه مبارک رمضان جهت آمادگی در این ماه را می‌طلبد.

قرائتی با بیان اینکه باید از قرآن و مثال‌های تاریخی آن درس گرفت و باید قرآن را مکتب بدانیم نه کتابی قدسی صرف، افزود: به عنوان مثال از ماجرای حضرت ابراهیم(ع) و قومش که بت‌پرست بودند می‌توان نتیجه گرفت که در اصلاح و ارشاد و امر به معروف سن شرط نیست؛ زیرا حضرت ابراهیم(ع) به عمویش در خصوص نادرست بودن پرستش بت‌ها تذکر داد. آمار و تعداد هم شرط نیست زیرا حضرت ابراهیم(ع) یک نفر در مقابل تعداد کثیر بت‌پرستان بود و اینکه در اصلاح و ارشاد و امر به معروف ابتدا باید از خود و اطرافیان خود شروع کرد؛ زیرا حضرت ابراهیم(ع) ابتدا به عمویش تذکر داد و سپس به سراغ قوم خود رفت.

قرائتی در پایان با انتقاد از تعطیلی حوزه علمیه به دلیل گرمای هوا در تابستان، گفت: خداوند در قرآن دستور داده است که حتی جمعه‌ها نیز به فعالیت بپردازیم و اینکه در ماه‌های گرم سال حوزه به حالت تعطیل در می‌آید اقدام درستی نیست و می‌توان شب‌ها که هوای ملایم‌تری است کلاس‌های درس را برگزار کرد و نقل مکان به مکان‌هایی با آب و هوای مناسب‌تر نیز می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام

کد N274668

وبگردی