آفتاب

دونتسک و لوهانسک فردا همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کنند

دونتسک و لوهانسک فردا همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کنند

رفراندوم برای استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در حالی فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود که ناآرامی‌ها در این دو منطقه در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که آمادگی‌ها برای برگزاری این رفراندوم مناقشه آمیز برای استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک کامل شده، شهر بندری ماریوپول شاهد روز سوگواری برای دست کم 21 تنی بود که در درگیری‌های خشونت آمیز روز جمعه کشته شدند.

غرب معتقد است که این رفراندوم منجر می‌شود تا این دو منطقه خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه شود. غرب تاکید دارد برگزاری این رفراندوم بحران کنونی در روابط با غرب را عمیق‌تر خواهد کرد.

غرب و دولت کی‌یف اقدامات خصمانه و شورش حامیان روسیه که ساختمان‌های دولتی را در ماه گذشته تصرف کرده‌اند، محکوم کرده و هنوز مشخص نیست که در پی درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد به تعویق انداختن این رفراندوم، آیا نتایج آن از سوی مسکو به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر.

به دنبال سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، بسیاری از مردم در شرق و جنوب این کشور به خیابان‌ها آمده و دست به تظاهرات و اقدامات خشونت آمیز زدند. اکثر آن‌ها به زبان روسی صحبت می‌کنند و دولت کی‌یف را به عنوان ناسیونالیست و حتی "فاشیست" که روسی زبان‌ها را سرکوب می‌کند، محکوم کرده‌اند.

شبه جزیره کریمه مارس سال جاری میلادی رفراندومی برگزار کرده و به روسیه پیوست. شورشیان آوریل سال جاری میلادی خودشان را جمهوری خلق دونتسک خوانده و شروع به تصرف پایگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی دراین منطقه کردند.

در این رفراندوم از رای دهندگان پرسیده خواهد شد که آیا استقلال و خودمختاری "جماهیر مردم" را تایید می‌کنند یا خیر. اما هنوز هدف نهایی این مساله مشخص نیست. سازمان دهندگان در دونتسک می‌گویند، اگر نتیجه رفراندوم "بله" باشد سپس تصمیم خواهند گرفت که مستقل شوند و به روسیه بپیوندند یا توافق کنند که با خودمختاری بیشتری همچنان بخشی از اوکراین باقی بمانند.

کی‌یف و غرب مدعی هستند که روسیه در حال تحریک و حتی هدایت ناآرامی ها در شرق اوکراین است تا بتواند بهانه‌ای برای حمله و تصرف این منطقه یا بی‌ثباتی اوکراین به منظور جلوگیری از تمایل‌های این کشور برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا پیدا کند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که اکثریت بسیاری در شرق خواهان باقی ماندن به عنوان بخشی از اوکراین هستند اما این ضرورتا به معنای رای "نه" در مورد "جمهوری مردم" نیست.

اگر نتیجه رفراندوم "بله" باشد و شورشیان پیوستن به روسیه را انتخاب کنند، مسکو با یک دوراهی مواجه خواهد شد. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در حال حاضر بر اقتصاد روسیه تاثیرگذاشته است. اگر این مناطق نیز به مسکو بپیوندند، روسیه با تحریم‌ها و مجازات‌های بیشتر و سنگین‌تر مواجه می‌شود. این مساله از نظر لجستیکی بسیار چالش برانگیز است چرا که کریمه نیروهای بسیاری از ارتش روسیه در یگان‌ دریای سیاه را در خود جای داده و پیش از واکنش اوکراین به این مساله شورشیان به سرعت تقویت می‌شوند.

انتهای پیام

کد N274644

وبگردی