آفتاب

مذاکرات سازمان ملل و دولت لبنان برای ایجاد اردوگاه ویژه پناهجویان سوری

مذاکرات سازمان ملل و دولت لبنان برای ایجاد اردوگاه ویژه پناهجویان سوری

بیروت – ایرنا – سازمان ملل متحد و دولت لبنان مذاکراتی را برای ایجاد اردوگاه هایی ویژه پناهجویان سوری در خاک لبنان و بدور از مرزهای سوریه شروع کرده اند.

به گزارش ایرنا، شماری از مردم سوریه به دلیل تحمیل بحرانی به این کشور با ورود تروریست های تکفیری مورد حمایت برخی کشورهای غربی و عربی و بویژه رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه های خود و اقامت در کشورهای همسایه شده اند.

بحران 3 سال گذشته سوریه با هدف ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی شکل گرفته است.

روزنامه لبنانی « النهار» با اشاره به شروع مذکرات سازمان ملل و دولت لبنان نوشت که مقامات لبنانی معتقدند بیش از یک میلیون و 500 هزار پناهجوی سوری وارد لبنان شده اند که حدود یک سوم جمعیت 4 میلیون و 500 هزار نفری این کشور است.

دولت لبنان با تاکید به اینکه این کشور توان و تحمل هزینه های میزبانی از این حجم پناهجو را که مشکلاتی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، آموزشی و امنیتی ایجاد کرده است، ندارد و خواستار کمک های بین المللی شده است.

« علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان تاکید کرده است که آمار ارائه شده از پناهجویان سوری مبالغه آمیز است و بسیاری از آنها با امن شدن مناطق مختلف سوریه درصدد بازگشت به سوریه هستند و این روند آغاز شده است.

النهار به نقل از « امین عوض» مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در سوریه وابسته به سازمان ملل نوشت: سازمان ملل و دولت لبنان برای ایجاد اردوگاه های ویژه پناهجویان مذاکراتی را شروع کرده اند.

امین عوض گفته است که این اردوگاه ها در داخل خاک لبنان و بدور از مرزهای سوریه بویژه خطوط تماس با عناصر مسلح ایجاد خواهند شد.

النهار خاطرنشان کرد که هدف از این تصمیم جلوگیری از تکرار اتفاقاتی که در عرسال لبنان و نزدیک مزرهای سوریه رخ داد و همچنین کاهش حجم حضور پناهجویان در برخی مکان ها باشد.

این روزنامه لبنانی هدف دیگر این برنامه را تضمین سلامتی پناهجویان و فراهم شدن زمینه خدمات رسانی بهتر بویژه بهداشتی وبه آنها دانست و افزود: با اجرای این برنامه برخی شهرهای لبنان که به دلیل استقرار پناهجویان نزدیک آنها با مشکلات و چالش هایی مواجه شده بودند، آرامش خود را بازخواهند یافت.

خاورم ** 1324
کد N274311

وبگردی