آفتاب
مکارم به مهر خبر داد:

همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" در قم برگزار می‌شود

همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" در قم برگزار می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از برگزاری همایش اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال در قم خبر داد.

حمید مکارم در گفتگو با خبرنگار مهر، به اهداف برگزاری همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" که در ابتدای خردادماه سال جاری در قم برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت امور خارجه به ویژه در دوران دکتر ظریف انجام کارهای مطالعاتی در حوزه دیپلماسی اسلامی و اصول سیاست خارجی از منظر اسلام است.

وی ادامه داد: اینگونه کارهای پژوهشی عمدتاً در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید انجام شود و دستگاه دیپلماسی از نتایج این تحقیقات بهره برداری کند ولی متأسفانه در دوران پس از انقلاب، تولید علم و نظریه پردازی در این حوزه کمتر انجام شده است.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم با اشاره به اینکه این همایش احتمالاً دارای نشست‌های بعدی هم خواهد بود، گفت: همایش "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" به دنبال جریان سازی و ایجاد انگیزه در محافل حوزوی و دانشگاهی برای تحقیق و پژوهش بیشتر در این عرصه  است.

وی افزود: سعی ما این است که این نشست ها، رویکرد مطالعاتی و پژوهشی داشته باشد البته نه یک پژوهشی کاملاً آکادمیک و مبتنی بر مسائل انتزاعی و فلسفی، بلکه پژوهشی که ناظر بر مسائل روز و به دنبال حل یک مشکل اجرایی مشخص باشد و دارای نتایج محسوس و عینی نیز باشد.

مکارم با ذکر مثالی در این زمینه ادمه داد: به عنوان مثال یک ابهام در فضای سیاسی کشور وجود دارد که رویکرد ما نسبت به جهان غرب و قدرتهای جهانی باید تعاملی باشد یا تقابلی؟ و اگر بر اساس سند چشم انداز ما موظف به تعامل سازنده با جهان هستیم، حدود این تعامل تا کجاست؟ به اصطلاح سقف و کف این تعامل چیست؟ از سوی دیگر آیا ما در شرائط صلح حدیبیه هستیم یا روز عاشورا؟ و امثال این سؤالات که نیازمند واکاوی علمی است و ما امیدواریم در این همایش‌ها و نشست‌ها اینگونه مباحث در قالب علمی طرح و بررسی شود.

وی همچنین به شرکت کنندگان در این همایش اشاره و ابراز داشت: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه، پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص) و چند تن از مقامات ارشد وزارت خارجه و اساتید برجسته حوزه در این نشست به تبادل نظر خواهند پرداخت و به سئوالات حضار پاسخ می‌دهند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم درباره نحوه شرکت در این همایش گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود صرفاً بر اساس ثبت نام قبلی امکان حضور فراهم است و علاقمندان می‌توانند با دبیرخانه همایش به شماره 37840550 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.

کد N274222

وبگردی