آفتاب

نماش قدرت پوتین در کریمه

نماش قدرت پوتین در کریمه

رئیس جمهور روسیه روز جمعه پس از حضور در رژه پیروزی میدان سرخ، راهی شبه جزیره کریمه شد تا در مراسم مشابهی در این منطقه تازه استقلال یافته شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ولادیمیر پوتین" پس از ورود به کریمه در مراسم رژه پیروزی در بندر سواستوپل حاضر شد و گفت : مطمئنم سال ۲۰۱۴ در تاریخ کشور ما به عنوانی سالی ثبت خواهد شد که ساکنان اینجا با قاطعیت تصمیم گرفتند تا همراه با روسیه باشند و وفاداری به واقعیت تاریخی و یاد و خاطره اجدادمان را اثبات کنند.

بندر سواستوپل از سالها قبل محل پایگاه روسیه در شبه جزیره کریمه بوده است.

پوتین روز گذشته پیش از سفر به کریمه٬ با حضور در میدان سرخ مسکو در مراسمی که به مناسبت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی ترتیب داده شده بود، گفت : اراده آهنین ٬ بی باکی و استقامت مردم شوروی بود که اروپا را از بردگی نجات داد.

اما در واکنش به این اقدام رئیس جمهور روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)٬ آمریکا٬ اتحادیه اروپا و اوکراین از سفر ولادیمیر پوتین به شبه جزیره کریمه انتقاد و آن را محکوم کردند.

این وضعیت در حالی است که فردا یکشنبه قرار است در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین بر سر جدا شدن از اوکراین همه پرسی انجام شود.

آمریکا این همه پرسی را جعلی خوانده و روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی اوکراین می کند. اما مسکو  که تاکید دارد نفوذی بر شورشیان شرق اوکراین ندارد در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه از جدایی طلبان شرق اوکراین خواست تا برگزاری همه پرسی را به تعویق بیندازند٬ اما جدایی طلبان با این خواسته موافقت نکردند.

 

 

کد N274175

وبگردی