آفتاب

لاریجانی:اگر یک‌هزارم یارانه را به ناشرین بدهیم، ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود

لاریجانی:اگر یک‌هزارم یارانه را به ناشرین بدهیم، ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی با معیوب خواندن چرخه اقتصادی نشر پیشنهاد کرد که بخشی از یارانه تولید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به ناشرین اختصاص یابد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی کتاب اظهار کرد: چرخه اقتصادی نشر معیوب است و ناشرین در مقایسه با سایر رشته‌های تجاری درآمد کافی ندارند.

وی افزود: کسانی که وارد صنف نشر می‌شوند، نوعی عاشق پیشگی دارند و ما باید به آنها توجه ویژه کنیم و برای اقتصاد آنها راه‌حلی پیدا کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اخذ مالیات از ناشرین نیز تصریح کرد: اینکه از نشر مالیات گرفته شود، اشتباه است زیرا نشر یک واحد فرهنگی است و واحدها و موسسات فرهنگی معاف از مالیات هستند. اگر اختلافی در این زمینه وجود دارد آقای جنتی این موضوع را پیگیری کند و اگر مساله حل نشد ما برای آن در مجلس راهی پیدا خواهیم کرد.

لاریجانی یادآور شد: در شرایطی که می‌خواهیم تولید روان‌تر شود و رونق یابد و یک بخش از تولید هم تولید کتاب است؛ باید زمینه را برای این کار فراهم کرد. با این گرانی کتاب که مخاطبین هم قدرت خرید زیادی ندارند و چرخه کار ناشرین به راحتی نمی‌چرخد باید راه‌حل دیگری پیدا کرد و به نحوی به بخش تولید کتاب یارانه داد و کمک کرد.

رییس قوه مقننه با اشاره به پیش‌بینی پرداخت بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید، ادامه داد: ما پیش‌بینی کردیم که بخشی از درآمد یارانه‌ها صرف تولید شود. بخشی از تولید هم ناشرین هستند که قوه مفکره جامعه را فعال می‌کنند لذا بخشی از این یارانه می‌تواند به ناشرین اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: با فراز و نشیب‌های موجود پنجاه هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه‌ها داریم که اگر یک هزارم آن یعنی پنجاه میلیارد تومان را به ناشرین به عنوان کمک بدهیم ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و می‌توان پنجاه میلیارد تومان را در کل مخارج برای بخش نشر در نظر گرفت.

لاریجانی ادامه داد: من فکر می‌کنم دست دولت برای این کار باز است و بخشی از درآمد یارانه‌ها می‌تواند به حوزه کتاب اختصاص یابد. البته اگر نیاز بود ما هم در مجلس می‌توانیم توجهی به این موضوع داشته باشیم اما به نظر می‌رسد که قانون اینقدر باز نوشته شده که قدرت مانور در این حد وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین توجه به قدرت اقتصادی چرخه نشر را برای فعال شدن حیات ناشرین خواستار شد.

وی با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: کشورهایی که در این سال‌ها فکر می‌کردند می‌توان با تحریم روی اراده ملت تاثیر بگذارند، بدانند این ملت ایران است که یک واقعه فرهنگی را اینطور مورد توجه قرار می‌دهد و شما با یک ملت اصیل فرهنگی سر و کار دارید.

لاریجانی با اشاره به صدور قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها علیه کشورمان از سوی برخی کشورهای غربی، خطاب به سران این کشورها، گفت: توجه داشته باشید که دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها از خارج از کشور جز ایجاد نفرت در دل مردم ثمر دیگری ندارد. ملت ایران یک ملت بافرهنگ و اهل کتاب هستند و شما باید در طراز ملت با او صحبت کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نشانگر سرشت و نهاد ملت ایران است، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو وزارتخانه‌هایی است که افراد با ابتکارات مختلف مواجه می‌شوند زیرا مخاطب آن اصحاب هنر هستند و ذهن خلاق دارند و می‌توان از تراوش ذهنی آنها برای اداره ارشاد استفاده کرد که در این صورت اداره آن هم سهل می‌شود و امکان ابتکارات مختلف فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: آقای جنتی وزیر ارشاد هم در پی این است که امور ارشاد را به تشکل‌های مربوط واگذار کند و از ذهنیت آنها استفاده کند که این کار معقول و سنجیده‌ای است.

لاریجانی با اشاره به دعوت خود به مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب، گفت: من امروز احساس خوبی برای آمدن به اینجا نداشتم زیرا در کثرت کارهای کشور توفیق دیدار نمایشگاه را پیدا نکردم در حالیکه هر سال ساعت‌ها از دیدار نمایشگاه و آثار جدیدی که خلق می‌شد، استفاده می‌کردیم اما امسال چنین نشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از مسئولین برپایی نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یک حادثه مطلوب فرهنگی است و من شنیدم که امسال استقبال خوبی از آن انجام شد و حجم خرید کتاب هم روی هم رفته زیاد بود. طبق گزارش‌هایی که ارائه کردند فضای منطقی در نمایشگاه ایجاد شده و زمینه‌های خوبی برای گفت‌وگو و تعامل فکری به وجود آمد.

2929

 

 

کد N274091

وبگردی