آفتاب
با اشاره به برگزاری انتخابان در سوریه

کادار پیشین ایران در سوریه: پیش بینی غرب و آمریکا این است که بشار اسد پیروز می‌شود

کادار پیشین ایران در سوریه: پیش بینی غرب و آمریکا این است که بشار اسد پیروز می‌شود

کاردار پیشین ایران در روسیه با بیان اینکه پیش‌بینی غربی‌ها و آمریکایی‌ها این است که بشار اسد پیروز می‌شود به همین دلیل است که با انتخابات مخالفت می‌کنند، گفت: شرایط برای برگزاری یک انتخابات جدی، تکثرگرا و قابل قبول مهیا است.

عباس گلرو در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تشریح شرایط سوریه پیش از برگزاری انتخابات خاطرنشان کرد: با وجود گستردگی و سنگینی تهدید سیاسی و نظامی علیه سوریه، این کشور توانسته است وضعیت میدانی و روند سیاسی را با موفقیت کنترل و مدیریت کند. مخالفان و حامیان خارجی آنها تلاش کردند تا حکومت سوریه را از تصمیم برگزاری انتخابات منصرف سازند و اخیرا رضایت داده‌اند بشاراسد فعلا در قدرت بماند ولی انتخابات برگزار نشود. اما وقتی عزم دولت را در این تصمیم جدی یافتند، سعی کردند در دو عرصه سیاسی و میدانی با جوسازی بین المللی به ویژه در موضوع انسان‌دوستانه و حقوق بشر و از طرفی تشدید فشارهای میدانی، اقدامات انفجاری و حملات خمپاره ای، فضا را برای برگزاری انتخابات ناامن و غیرممکن کنند. پس از آن در موضوع انسان‌دوستانه، بعد از قطعنامه 2139 برای صدور قطعنامه تحت فصل هفت در شورای امنیت تلاش کردند اما طبیعی است که به دلیل مخالفت روسیه و چین حصول اجماع پیرامون این قطعنامه غیرممکن به نظر می رسد.

وی افزود: در مساله حقوق بشر ارجاع پرونده به دیوان کیفری بین المللی را تعقیب می‌کنند که تحقق این هدف نیز در سازوکار حقوقی بین المللی، پیچیدگی‌هایی دارد و قادر به اخذ اجماع شورای امنیت نخواهند بود مگر آنکه خارج از قاعده بین المللی اقدام کنند. البته اگر پای پرونده حقوق بشری به یک دادگاه عادلانه جهانی باز شود، آنگاه آمریکا و بسیاری از کشورها که سلاح و تروریسم به سوریه ارسال کرده اند در جنایت ضدبشری در سوریه که به دست تروریست‌ها صورت گرفته است مستقیما شریک هستند و مخالفان و حامیان خارجی آنها باید به میز محاکمه کشانده شوند.

ارتش سوریه در حلب دست برتر را دارد

گلرو گفت: در عرصه میدانی راهبرد گروه‌های مسلح و حامیان آنها سیطره بر مناطق استراتژیک و حیاتی از جمله شهر حلب و اعلان استقلال و جدایی این منطقه بود که موفق نشد و اکنون روند معکوس در جبهه حلب را شاهد هستیم و ارتش سوریه دست برتر را دارد. در مجموع ارتش سوریه در سه جبهه اساسی یعنی جبهه شمال به مرکزیت حلب، جبهه میانی به مرکزیت حمص و جبهه جنوبی به مرکزیت ریف دمشق پیروزی‌های ارزشمندی را به دست آورده است. در محور شمال توانسته است حلب را حفظ کند. در محور حمص ضمن انجام توافق با گروه‌های مسلح، آنها را مجبور به عقب نشینی و خروج از این شهر کرده و در حال حاضر شهر حمص کاملا در تصرف ارتش سوریه قرار دارد. در ریف دمشق نیز بعد از پیروزی‌های پی درپی در مناطق شمال و غرب پایتخت یعنی منطقه‌ای که هم مرز با لبنان است و سیطره کامل بر یبرود و قلمون، ارتش بر این منطقه استراتژیک مسلط شده و فشار بر پایتخت کاهش یافته است. از سویی ادامه عملیات پاکسازی ریف دمشق به خصوص غوطه شرقی نیز در دست اجرا قرار دارد.

شرایط برای برگزاری یک انتخابات جدی، تکثرگرا و قابل قبول مهیاست

کاردار پیشین ایران در دمشق افزود: در یک نگاه کلی می توان گفت که مردم و دولت سوریه در یک تلاش مشترک، بیش از سه سال است که با تروریست‌ها می جنگند. این درگیری‌های میدانی و پیامدهای آن واقعیت تلخی است که وجود دارد و بیش از همه مردم سوریه قربانی این تروریسم هستند، اما اینها مانعی در برگزاری انتخابات نیست و شرایط برای برگزاری یک انتخابات جدی، تکثرگرا و قابل قبول مهیاست.

وی همچنین درباره آمادگی دولت سوریه برای برگزاری انتخابات گفت: دولت سوریه براساس قانون اساسی، انتخابات را یک حق قانونی می‌داند و درصدد است تحت هر شرایطی این حق قانونی را اجرا کند. برگزار نکردن انتخابات یعنی ایجاد خلاء سیاسی که این نه منطقی است و نه به نفع کشور و مردم سوریه.

گلرو ضمن تشریح روند برگزاری انتخابات در سوریه تصریح کرد: گام اول، نام نویسی نامزدهای ریاست جمهوری بود که با ثبت نام 24 نفر آغاز شد و از این تعداد، صلاحیت 3 تن از نامزدها از سوی دادگاه قانون اساسی مورد تایید قرار گرفت. این 3 نفر توانستند طبق قانون اساسی جدید، تایید حداقل 35 تن از نمایندگان مجلس را به دست آورند. برای اینکه صلاحیت یک نفر تایید شود علاوه براینکه باید واجد 5 شرط درج شده در قانون اساسی باشد (داشتن چهل سال تمام، نداشتن محکومیت کیفری و جنایی، از پدر و مادر سوری، نداشتن همسر غیرسوری، اقامت مستمر 10 ساله در سوریه)، داشتن امضای 35 نماینده مجلس نیز الزامی است.

فضای تبلیغاتی و شور انتخاباتی رفته رفته در دمشق و سایر مناطق در حال شکل گیری است

وی افزود: فضای تبلیغاتی و شور انتخاباتی رفته رفته در دمشق و سایر مناطق در حال شکل گیری است. کمیته عالی قضایی انتخابات نیز با عضویت 7 تن از قضات عالی‌رتبه شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده است. این کمیته وظیفه نظارت بر حسن اجرای انتخابات را تا پایان مرحله رای گیری و شمارش آرا برعهده دارد. این کمیته برای جلب آرا سوری‌های مقیم خارج از کشور به خصوص آوارگان در کشورهای همجوار نیز تدابیر و چاره اندیشی‌های لازم را طراحی کرده است. به نظر می رسد کشوری که بیش از سه سال توانسته است در مقابل تهدید و فشار همه جانبه خارجی بایستد، برگزاری انتخابات را امری میسر می‌داند.

وی با بیان اینکه عزم دولت برای برگزاری انتخابات جدی است و اراده ملی نیز برای مشارکت گسترده در انتخابات بالاست اضافه کرد: ماشین تبلیغاتی نامزدها تا چند روز دیگر به راه خواهد افتاد. یقینا تروریسم و دشمن خارجی درشکل گیری این اتحاد و انسجام ملی تاثیرگذار بوده است. مردم و دولتمردان سوریه معتقدند انتخابات یک حق قانون اساسی است که باید در موعدش برگزار شود. گرچه دولت در مناطق مختلف کشور با عناصر تروریستی درگیر است اما این امر در اراده دولت برای برگزاری انتخابات خللی ایجاد نمی کند.

گلرو درباره تاثیر برگزاری این انتخابات در حل مشکلات بین گروه‌های موافق و مخالف در سوریه گفت: مخالفان دو دسته‌اند. دسته اول کسانی هستند که در خارج مستقرند و در چارچوب نقشه و طراحی خارجی عمل می‌کنند و کاملا هماهنگ با راهبرد تعریف شده آمریکا و متحدانش حرکت می‌کنند. ائتلاف مخالفین مستقر در استانبول در صدر این مجموعه قرار دارد. آن‌ها اساسا به دنبال ساقط کردن نظام سوریه هستند. دسته دوم نیز تحت عنوان مخالفین ملی و وطن پرست شناخته شده اند که غالبا در داخل کشور فعالند. تفاهم حکومت سوریه با دسته اول تحت هر شرایطی چه انتخابات برگزار بشود و یا نشود، امری دشوار و ناممکن است. چرا که طرف مقابل به هیچ چیزی جز سقوط حاکمیت کنونی راضی نمی‌شود. ضمن آنکه حتی اگر این مجموعه حاضر به توافق با دولت شود، گروه‌های مسلح تروریستی که در میدان عمل می کنند حاضر به حرف شنوی از ائتلاف نخواهند شد. ائتلاف، انتخابات را غیرقانونی می‌داند و احمد الجربا، رئیس این ائتلاف معتقد است که تنها با استراتژی نظامی و با سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های راهبردی ضدهوایی و ضد تانک می توان موازنه را برهم زد و نظام را سرنگون کرد. الجربا برای جلب کمک‌های تسلیحاتی پیشرفته اخیرا در عربستان بود و این روزها نیز در واشنگتن سرگرم رایزنی با مقامات این کشوربرای جذب کمک‌های تسلیحاتی بیشتر برای تروریستها است.

گلرو با بیان اینکه دسته دوم مخالفینی هستند که در داخل حضور دارند و اساسا با راهبرد خارجی برای اسقاط نظام سوریه مخالفند و به گفت وگوی سیاسی در داخل بین همه طرف‌های سوری و انجام اصلاحات منطقی و مرحله ای در کشور اعتقاد دارند، توضیح داد: یک طیف از آن‌ها معتقد است که شرایط برای برگزاری انتخابات مناسب نیست بنابراین پیشنهاد داده‌اند بشار اسد فعلا در قدرت بماند و انتخابات برگزار نشود تا شرایط مناسب فراهم شود. طیف دیگر که شامل احزاب جدیدالتاسیس هستند آمادگی خود برای مشارکت فعال در انتخابات را اعلام کرده اند.

انتخابات تاثیر مثبت بر وضعیت سوریه خواهد داشت

کاردار پیشین ایران در دمشق یادآور شد: صرف‌نظر از اینکه مخالفان دولت سوریه از هر دو دسته که اشاره کردیم چه واکنشی را به برگزاری انتخابات خواهند داشت، مهم این است که مردم سوریه از طیف‌های مختلف اجتماعی، در این معادله چه موضعی را اتخاذ خواهند کرد. مردم سوریه از وضعیت کنونی و سه سال بحران در کشور خسته شده‌اند. تروریسم کشور را ویران کرده و خسارت‌های سنگین جانی و مالی بر مردم تحمیل کرده است. بنابراین ترجیحشان این است که انتخابات سر موعد برگزار شود و انسجام و التحام ملی مستحکم شود. بی تردید انتخابات تاثیر مثبت بر وضعیت سوریه خواهد داشت.

درخواست سوریه برای اعزام نماینده ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری

وی درباره رویکرد طرف‌های خارجی درقبال برگزاری انتخابات در سوریه نیز گفت: یک مجموعه معدود از کشورها که تحت عنوان 11 کشور به اصطلاح دوست سوریه، صحنه گردان همه تحرکات و بحران آفرینی علیه سوریه شده اند، سعی دارند انتخابات در سوریه را فاقد مشروعیت جلوه دهند. این مجموعه اساسا از اول بحران راهبردش اسقاط نظام سوریه بوده است. آنها اکنون نیز انتخابات را برنمی تابند. تلاش این مجموعه به معنای وجود اجماع جهانی علیه سوریه و علیه مشروعیت نظام سوریه نیست. کشورهای زیادی هستند که برگزاری انتخابات در سوریه را امری داخلی می‌دانند و از آن استقبال کرده‌اند. برخی از کشورها موضع واقعی‌شان حمایت از برگزاری انتخابات در سوریه است و آن را امری کاملا داخلی می‌دانند. اما به دلیل ترس و فشار از جانب آمریکا و برخی کشورهای منطقه، جرات ابراز آن را ندارند. مجلس سوریه با ارسال نامه‌ای به پارلمان‌های برخی کشورهای دوست و همسو از جمله مجموعه "بریکس"، از آن‌ها برای حضور و همراهی در انتخابات ریاست جمهوری در سوریه دعوت کرده و درخواست کرده است تا نمایندگانی را برای این منظور به دمشق اعزام کنند که این موضوع با استقبال برخی از کشورها مواجه شده است.

دولت سوریه منتظر نظر آمریکا نمی‌ماند

وی تاکید کرد: دولت سوریه منتظر نظر آمریکا نمی‌ماند و انتخابات را در زمانش برگزار می‌کند. منطق آمریکا و تعریفی که این کشور از دموکراسی دارد، این است که نتیجه هر روند سیاسی و هر انتخاباتی، باید مطابق منافع و راهبرد آمریکا باشد و آنچه مطلوب آمریکا است از صندوق درآید. این سیاست در نقاط مختلف جهان از جمله اخیرا در اوکراین دنبال می شود. دموکراسی مطلوب آمریکایی، دموکراسی خیابانی است و نه دموکراسی انتخاباتی بر اساس صندوق رای.

پیش بینی غرب و آمریکا این است که بشار اسد پیروز می‌شود

کاردار پیشین ایران در سوریه درپاسخ به این پرسش که آیا بشار اسد امکان پیروزی در انتخابات سوریه را دارد، گفت: شرایط نسبت به دوره‌های پیش تغییر کرده است. بر اساس تغییرات قانون اساسی، انتخابات رقابتی شده و دو نامزد دیگر نیز در کنار بشار اسد در رقابت انتخاباتی حضور دارند. پیش بینی غربی‌ها و آمریکایی‌ها این است که بشار اسد پیروز می‌شود به همین دلیل است که با انتخابات مخالفت می‌کنند. شرایطی که در کشور تحمیل شده و گسترش و نفوذ تروریست‌ها در این کشور که با حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است، موجب شده تا مردم سوریه، از رئیس جمهورشان حمایت کنند و وی را سمبل مقاومت و ایستادگی در برابر طراحی خارجی بدانند. بنابراین همه چیز به رای مردم سوریه بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N274067

وبگردی