آفتاب

حزب حاکم ترکیه در انتظار اعلام نامزدی اردوغان

حزب حاکم ترکیه در انتظار اعلام نامزدی اردوغان

آنکارا - ایرنا - نمایندگان و دست اندرکاران حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه گفتند: در انتظار اعلام تمایل ˈرجب طیب اردوغانˈ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به منظور ارایه نامه ای با امضای 313 نماینده حزب در مجلس ملی ترکیه هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، حدود 300 نفر از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به منظور گفت و گو و مشورت در باره تعیین نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری از دیروز در شهر ˈافیون کاراحصارˈ در بخش مرکزی ترکیه ، گردهم آمدند.

اردوغان نخست وزیر ترکیه در این نشست سه روزه و در جلسات جداگانه ای با اعضای ارشد این حزب، در باره نامزدی اش به منظور نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت و گو خواهد کرد.

مسوولان حزب حاکم ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران با عنوان اینکه به نظر می رسد، اردوغان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تمایل دارد، اعلام کردند که تا زمانیکه ی این خواسته خود را شخصا به زبان نیاورده، نمایندگان حزب اقدامی در این باره نخواهند کرد.

آنان با اشاره به اینکه بر اساس قانون ترکیه برای معرفی نامزدهای احزاب سیاسی جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نامه هایی با امضای 20 نفر از نمایندگان باید نوشته شود، افزودند: اگر اردوغان خواهان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری باشد، همه 313 نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی این کشور ، معرفی نامه وی را امضا خواهند کرد.

شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه، هشتم تیرماه سال جاری ( 29 ژوئن ) را زمان آغاز ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 19 مرداد ( 10 اوت ) برگزار می شود و یک روز بعد نتایج آن اعلام خواهد شد.

طبق قانون اساسی ترکیه در صورتی که نامزدی در دور نخست 50 درصد به اضافه یک آرا را کسب نکند ، دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور نخست کسب کرده اند، در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت.

رییس جمهوری ترکیه تاکنون با رای نمایندگان مجلس ملی ترکیه انتخاب می شد.

نشست اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در حالی برگزار می شود که بیشتر اعضای این حزب خواستار نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند و به نظر می رسد در این نشست بیشتر در باره نخست وزیر آینده ترکیه بحث و تبادل نظر شود.

ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری کنونی ترکیه پیش از این عنوان کرده بود که من و اردوغان در باره نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی ریاست جمهوری تصمیم خواهیم گرفت.

پیشتر عنوان شده بود که محافلی خواهان ابقاء عبدالله گل در مقام ریاست جمهوری هستند و اردوغان نیز در صدد است تا عبدالله گل را متقاعد کند که در صورت انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری، رهبری حزب عدالت و توسعه و مقام نخست وزیری را بر عهده بگیرد.

این محافل بر این باورند که در صورت انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری و در صورتیکه عبدالله گل رهبری حزب را بر عهده نگیرد ، حزب حاکم عدالت و توسعه بدون حضور این دو نفر، دچار ضعف و انشعاب خواهد شد.

عبدالله گل چندی پیش اعلام کرد که با جابجایی رییس جمهوری و نخست وزیر در ترکیه موافق نیست.

خاورم ** 2010** 230**1651
کد N273992

وبگردی