آفتاب

وزیر خارجه فرانسه: اختلافات با روسیه تاثیری بر مذاکرات با ایران نداشته است

وزیر خارجه فرانسه: اختلافات با روسیه تاثیری بر مذاکرات با ایران نداشته است

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: مشکلاتی که ما با روسیه بر سر مساله اوکراین با آن درگیر هستیم هیچ تاثیری روی مذاکرات هسته‌ای ایران نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به دلیل وابستگی زیاد کشورهای اروپایی به گاز روسیه، تحریم‌ علیه این کشور می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز باشد یا نه، گفت: این اتفاق ساده نیست اما به ایران نگاه کنید، این روشی است که می‌تواند کارآمد باشد.

فابیوس همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: من امیدوارم ما یک راه‌حل پیدا کنیم. همه افراد از اینکه ببینند دیگر یک تهدید هسته‌ای وجود ندارد خوشحال خواهند بود.

وی ادامه داد: اما موضع ما ساده است. انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بله، بمب اتم نه. که بسیار واضح است. برگردیم به مذاکراتی که داشته‌ایم. موضع من این بود که ما خواستار یک توافق بودیم اما یک توافق محکم و استوار.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: در مرحله اول این توافق به اندازه کافی محکم نبود بنابراین ما (گروه 1+5) مذاکراتی را انجام دادیم و بر روی یک موضع مشترک به توافق رسیدیم. ایرانی‌ها در دور اول پاسخ منفی دادند اما 10 روز بعد از موضع خود برگشته و پاسخ مثبت دادند.

فابیوس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وی توافق اولیه را محکم‌تر کرده است؟ گفت: من می‌توانم بگویم که نتیجه نهایی بهتر از نقطه شروع بود. من همچنین باید تاکید کنم که مشکلاتی که ما با روسیه بر سر مساله اوکراین داریم تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران نداشته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خواست ایران برای برخورداری از حق غنی‌سازی اورانیوم، بیان کرد: ما در ابتدا این مساله را قبول نداشتیم اما اکنون غنی‌سازی می‌تواند وجود داشته باشد به شرط آنکه محدود بوده و برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار نگیرد.

وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت اوباما برای دستیابی به توافق نهایی با ایران تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه اعمال فشار می‌کند یا نه؟ گفت: بله، مدنظر پایان ژوئیه است اما می‌تواند تا شش ماه به تعویق بیفتد. به طور مسلم اگر ما بتوانیم به یک راه‌حل دست پیدا کنیم بسیار عالی و خوشایند خواهد بود.

انتهای پیام

کد N273952

وبگردی