آفتاب

تزریق پول نقد در قالب پرداخت یارانه در مالزی تورم زا اعلام شد

تزریق پول نقد در قالب پرداخت یارانه در مالزی تورم زا اعلام شد

کوالالامپور – ایرنا – کارشناسان اقتصادی بر این باورند پرداخت های نقدی به اقشار کم درآمد مالزی در قالب یارانه، هزینه زندگی را افزایش داده و تورم زا است.

به گزارش ایرنا ،ˈعمران نوریگینایس ابراهیمˈ اقتصاددان مالزی روز شنبه گفت که پراخت کمک های نقدی در قالب یارانه باعث افزایش قیمت اجناس برای مصرف کننده می شود.

وی گفت: اگر چه این اقدام مورد قبول بسیاری از افراد است، اما باعث افزایش تورم ناشی از تقاضا می شود و تجار و شرکت ها با سوء استفاده از این اقدامات قیمت اجناس و خدمات خود را افزایش می دهند.

این کارشناس اقتصادی مالزی در اظهاراتی که پایگاه اطلاع رسانی ˈمالیزیا اینسایدرˈ آن را منعکس کرد، گفت که پرداخت نقدی یارانه باید به صورت موقت انجام شود و نباید از آن به عنوان یک راهکار همیشگی استفاده کرد.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی هنگام ارایه بودجه سال 2014 به پارلمان این کشور عنوان کرد که خانوارهایی که کمتر از سه هزار رینگیت (حدود هزار دلار) درآمد ماهیانه دارند 650 رینگیت (217 دلار) از دولت به عنوان کمک مالی دریافت می کنند.

افراد مجردی نیز که درآمد ماهیانه آنها کمتر از دو هزار رینگیت (حدود 670 دلار) است 300 رینگیت (حدود 100 دلار) کمک نقدی از دولت مالزی دریافت می کنند.

هفت میلیون و 900 هزار نفر از جمیعت 30 میلیونی مالزی واجد شرایط دریافت کمک های دولتی شناخته شده اند که این جمعیت، چهار میلیارد و 600 میلیون رینگیت (بیش از یک میلیارد و 500 مییلون دلار) از کمک های دولتی را به خود اختصاص می دهند.

دولت مالزی پیش از برگزاری انتخابات سراسری این کشور نیز مبالغ نقدی تحت عنوان کمک های مالی به مردم پرداخت کرد که سیاسیون و مخالفان دولت از آن به عنوان بهای خرید رای از مردم یاد کردند.

عمران ضمن تاکید بر لزوم هدفمندکردن یارانه ها در مالزی، تصریح کرد که این اقدام باید به تدریج انجام شود و شرایط تغییر اقتصادی نیز در روند انجام آن لحاظ شود.

طرح هدفمند کردن یارانه ها از سال 2010 توسط نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به منظور کاهش یارانه شکر و سوخت آغاز شد.

این اقتصاددان مالزیایی بر لزوم اقدامات دیگر از جمله ایجاد بازار رقابتی، حمایت از تولید و افزایش حقوق کارمندان در این کشور تاکید کرد تا از این طریق مسیر هدفمند کردن یارانه ها هموار شود.

آساق**د.م**1611
کد N273860

وبگردی