آفتاب

خواسته جدید لاوروف از آمریکا برای توقف عملیات نظامی در جنوب شرق اوکراین

خواسته جدید لاوروف از آمریکا برای توقف عملیات نظامی در جنوب شرق اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه امیدواری خود را در این باره ابراز داشت که دولت آمریکا به اعمال فشار علیه دولت کی‌یف برای توقف عملیات نظامی علیه حامیان فدرالی شدن در جنوب شرق اوکراین ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی‌اش درباره راه‌هایی به منظور حضور میانجی‌گران خارجی برای از میان برداشتن بحران و تنش در اوکراین تاکید کرد: این میانجی‌گرانی از کشورهای روسیه، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا شاهد این مساله هستند که برای حل بحران و تنش در اوکراین به همکاری می‌پردازند.

لاوروف همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند با یک نقشه راه با همکاری سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست دوره‌ای سوئیس بحران موجود در اوکراین را از میان بردارد.

وی گفت: واشنگتن از نزدیک با کی‌یف برای پایان دادن به عملیات نظامی در جوب شرق اوکراین همکاری می‌کند و همچنین اقداماتی را برای آزادی زندانیان سیاسی و عفو فعالان حامی روسیه انجام می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار مذاکرات مثمر ثمر میان مقام‌های دولت کی‌یف و فعالان حامی فدرالی شدن در جنوب شرق اوکراین با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا شد.

پیشتر لاوروف گفته بود که مسکو معتقد است تنش‌هایی که جامعه اوکراین را به تزلزل درآورده از جانب دولت‌های غربی برای تقویت منافع‌شان صورت گرفته و از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته بود تا به صورت گسترده برای مذاکرات ملی در اوکراین به جای تهاجم‌ها و اقدامات تحریک آمیز بعدی همکاری کند.

همچنین مقام‌های غربی از جمله جان کری و ویکتوریا نولاند، معاون وی در امور اوراسیا و اروپا اظهارنظر اعلام کردند که دولت کی‌یف حق استفاده از ارتش را برای انجام عملیات مقابله با تروریسم دارد.

با وجود توافقنامه 17 آوریل ژنو که به دولت کی‌یف این مجوز را داده تا سلاح بر زمین بگذارد و علیه غیرنظامیان در جنوب شرق این کشور دست به سلاح نبرد و از عملیات نظامی استفاده نکند اواخر روز جمعه منطقه ماریوپل در جنوب شرق اوکراین شاهد خشونت‌هایی بود که تلفاتی در پی داشت.

مسکو نیز اقدامات دولت موقت کی‌یف علیه غیرنظامیان و فعالان حامی فدرالی شدن در جنوب شرق اوکراین را یک عملیات تنبیهی دانست که برخلاف توافقنامه 17 آوریل 2014 در ژنو محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N273817

وبگردی