آفتاب
اختصاصی/ سفیر ایران در اسلوونی:

روابط تهران - لوبلیانا در پرتو سیاست های دولت یازدهم وارد مرحله جدید شده است

روابط تهران - لوبلیانا در پرتو سیاست های دولت یازدهم وارد مرحله جدید شده است

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی گفت: روابط پارلمانی، اقتصادی و بازرگانی بین تهران - لوبلیانا در پرتو سیاست های دولت تدبیر و امید و فضای ایجاد شده ناشی از توافق ژنو وارد مرحله جدیدی شده است.

«مرتضی درزی رامندی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا از آغاز مرحله جدید در روابط پارلمانی و بازرگانی تهران- لوبلیانا همزمان با سفر رییس پارلمان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی، صاحبان صنایع و نمایندگان شرکت های بزرگ این کشور به تهران خبر داد.

وی تصریح کرد که به دلیل علاقه مندی طرف اسلوونیایی برای گسترش مناسبات، روابط دو کشور از تحرک بیشتری برخوردار شده است.

سفیر ایران در اسلوونی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که اسلوونی را پس از استقلال این کشور به رسمیت شناخت و از آن زمان تاکنون روابط دوستانه ای بین دو کشور برقرار است.

رامندی خاطرنشان کرد: اسلوونی با جمعیتی دو میلیون نفری، عضویت در اتحادیه اروپا و دارا بودن ترتیبات شنگن، حوزه پولی یورو و همجواری با کشورهای اتریش، ایتالیا، مجارستان و کرواسی در واقع دروازه ورودی به منطقه بالکان و پنجره ای رو به غرب اروپا بشمار می رود و این موقعیت جغرافیایی بر اهمیت این کشور کوچک افزوده است.

وی با بیان این که اقتصاد اسلوونی بر پایه صادرات است، گفت: شرکت های اسلوونی به دنبال بازارهای نوین می گردند.

وی ادامه داد: نگاه این کشور نسبت به ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و جمعیت آن در منطقه و همچنین همجواری با 15 کشور به عنوان دروازه ورودی به بازار 300 میلیون نفری در منطقه و برخوردار از توانمندی و ظرفیت های فراوان اقتصادی، تجاری و صنعتی محسوب می شود.

سفیر جدید ایران در اسلوونی با یادآوری دیدار وزیر امور خارجه وقت ایران از لوبلیانا در سال 91 و سفر چند ماه گذشته مدیرکل روابط دو جانبه وزارت خارجه اسلوونی به تهران، روابط سیاسی بین دو کشور را خوب ارزیابی کرد.

رامندی تاکید کرد که مناسبات پارلمانی ایران و اسلوونی از شتاب خوبی برخوردار است و طی چند سال گذشته گروه های دوستی پارلمانی دو کشور از تهران و لوبلیانا دیدن کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا یانکو وبر رییس پارلمان اسلوونی و هیات همراه وی و رییس اتاق بازرگانی و صنایع ، این کشور

برای انجام رایزنی درباره روابط دوجانبه، چند جانبه و بین المللی امروز به تهران سفر کرده اند.

وی یادآور شد: رییس پارلمان اسلوونی با علی لاریجانی و دیگر مقامات بلندپایه ایران دیدار می کند.

سفیر ایران در اسلوونی، بازدید هیات این کشور از شهرهای تهران و اصفهان را نقطه عطفی در مناسبات پارلمانی بین دو کشور دانست.

رامندی خاطرنشان کرد: وبر اولین رییس پارلمان یک کشور عضو اتحادیه اروپا است که طی سالیان اخیر به ایران سفر کرده است، ضمن اینکه در یک حرکت ابتکاری و برای اولین بار هیاتی تجاری و بازرگانی و در راس آن رییس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور وی را در این سفر همراهی می کنند.

وی تصریح کرد: سفر رییس اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی و هیاتی 32 نفره متشکل از صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ اسلوونیایی را می توان اقدامی به موقع برای بسط مناسبات تجاری بین دو کشور و مهم تر از همه بررسی زمینه های مبادله دانش فنی میان شرکت های اسلوونیایی و طرف های ایرانی قلمداد کرد.

سفیر ایران در اسلوونی همچنین گفت: در چند سال گذشته هیات های اقتصادی و بازرگانی دو کشور به تهران و لوبلیانا سفر کرده اند و سفر کنونی رییس اتاق بازرگانی و صنایع این کشور دومین بازدید وی از ایران طی 3 سال اخیر است.

رامندی اضافه کرد: هیات اتاق بازرگانی و صنایع ایران نیز سال گذشته به ریاست محمد نهاوندیان رییس وقت اتاق بازرگانی ایران از اسلوونی دیدن کرد.

وی از ابراز علاقه شرکت های اسلوونیایی برای استفاده از ظرفیت های موجود در ایران و همکاری در بخش های نفت، گاز، برق، صنایع، حمل و نقل و بنادر، گردشگری و ورزشی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در این سفر طرفین به توافقات خوبی برای همکاری دست یابند.

این دیپلمات ایرانی از اسلوونی به عنوان کشوری یاد کرد که در سال های اخیر به رغم فشارها و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران ، همکاری خوبی با این کشور داشته است و این روند همچنان ادامه دارد.

رامندی همچنین از افزایش چشمگیر سفر گردشگران اسلوونیایی به ایران در سال جاری میلادی خبر داد و افزود: جاذبه های فراوان گردشگری ایران و ایجاد فضای مساعد برای جذب گردشگران خارجی موجب شده است تا بیش از 550 گردشگر اسلوونیایی تنها از آغاز سال جاری میلادی از ایران بازدید کنند.

وی از برنامه های دیگر هیات پارلمانی اسلوونی را سفر به استان اصفهان برای بررسی زمینه های همکاری با این استان و مذاکرات کاری شرکت های دو طرف و نیز بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی عنوان کرد.

یانکو وبر رییس پارلمان اسلوونی بامداد امروز به همراه یک هیات پارلمانی و همچنین سامو خریبار میلیچ رییس اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی به همراه هیاتی بازرگانی متشکل از صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ اسلوونیایی برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شدند.

این هیات سیاسی و اقتصادی ظهر امروز با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می کنند.

سیام**9173**1336
کد N273765

وبگردی