آفتاب

نماینده مجلس: نجات دریاچه ارومیه مدیریتی پویا می طلبد

نماینده مجلس: نجات دریاچه ارومیه مدیریتی پویا می طلبد

ارومیه - ایرنا - نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نجات دریاچه ارومیه نباید تنها مردم و مسوولان این استان در تلاش باشند بلکه باید دانشمندان و نخبگان ملی و جهانی با یک عزم همگانی حیات مجدد این دریاچه را رقم بزنند.

ˈ نادر قاضی پور ˈ شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کسانی که تصور می کنند خطرات خشکی دریاچه ارومیه تنها متوجه مردم ارومیه است سخت در اشتباه هستند چرا که تبعات غیرقابل جبران آن نه تنها متوجه کشور خودمان بلکه متوجه کشورهای همجوار نیز خواهد بود.

وی اظهارکرد: مسئله دریاچه ارومیه، کمبود اعتبار نیست بلکه عدم مدیریت است و همین مقوله احیاء این دریاچه را با مشکل مواجه ساخته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود برگزاری جلسات و کمیسیونهای مختلف و برگزاری سمینارها هنوز راهکاری اساسی برای احیای دریاچه ارومیه پیدا نشده است.

وی ادامه داد: بی تدبیریهای سالهای گذشته و بهره برداریهای بی رویه از آب دریاچه سبب شده تا در درازمدت این دریاچه با کاهش شدید آب مواجه شود.

قاضی پور اضافه کرد: با برنامه ریزی مناسب و مدیریتی توانمند می توان به نتایج امیدوار کننده ای رسید در غیر این صورت مرگ این دریاچه هر روز نزدیکتر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه را بی نتیجه عنوان کرد و گفت: هیچکدام از این راهکارهها نتیجه مثبتی تا کنون به همراه نداشته است.

قاضی پور نشست های تخصصی با کارشناسان بین المللی و همفکری با آنان را ضروری خواند و گفت: این تبادل اطلاعات می تواند نتیجه موثری به دنبال داشته باشد.

وی افزود: نگاهی به تاریخچه دریاچه های جهان مشخص می سازد دریای آرال پس از گذشت شش سال خشکی به مدد مطالعات دانشمندان و محققان جهانی حیاتی دوباره یافته است.

دریاچه ارومیه با مساحت آبریز 51 هزار و 876 کیلومتر مربع به طول 140 کیلومتر و عرض 55 کیلومتر، یکهزار و 267 متر از سطح آب های آزاد ارتفاع دارد و 102 جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.

این دریاچه از 17 سال گذشته به علت تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده و امروز به بحرانی ترین وضعیت خود رسیده است.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده و از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

هم اکنون 90 درصد از 30 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه خشک و تبدیل به نمکزار شده است.

8135/581/ 1495
کد N273694

وبگردی