آفتاب

سازمان سیا پایگاه‌های اطلاعاتی خود را در افغانستان می‌بندد

سازمان سیا پایگاه‌های اطلاعاتی خود را در افغانستان می‌بندد

به گفته مقامات آمریکایی با توجه به اینکه خروج غیرمنتظره آمریکا از افغانستان آن‌ها را از دسترسی به اطلاعات حیاتی جاسوسی منع می‌کند، سازمان سیا قصد دارد تا پایگاه‌های اطلاعاتی خود را در این کشور تعطیل کرده و نیروهای خود را تا اوایل تابستان به کابل انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقاماتی ناشناس،‌ جان برنان، مدیر سازمان سیا در ماه مارس به فرماندهان خود گفته بود که عملیات‌های خارج از کابل متوقف شده و فعالیت افسرها و تحلیلگر‌های سیا در کنار کارشناسان آژانس امنیت ملی آمریکا که وظیفه‌شان ردیابی تماس تلفنی شورشیان است نیز به پایان خواهد رسید.

به گفته مقامات، تلاش سازمان سیا برای خروج از افغانستان باعث شده است که روابط این آژانس با فرماندهان ارتش آمریکا در افغانستان تیره شود.

پیشتر هم مشخص شده بود که سازمان سیا قصد دارد حقوق شبه‌نظامی افغانی را که خود بیش از یک دهه آموزش داده و مسلح کرده است، متوقف کند. سرنوشت این نیروها همچنان مشخص نیست.

این در حالی است که پنتاگون سعی دارد تا سیا را به کاهش سرعت خروجش ترغیب کند و می‌گوید که حفظ نیروهای سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا در افغانستان از افزایش اقدامات تروریستی تا پایان 2014 جلوگیری می‌کند.

مقامات آمریکایی امیدوارند که رئیس‌جمهوری آینده افغانستان قرارداد همکاری دوجانبه امنیتی را به امضا خواهد رساند.

انتهای پیام

کد N273617

وبگردی