آفتاب

توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی/ استقبال آمریکا از برقراری آتش‌بس

توافق آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی/ استقبال آمریکا از برقراری آتش‌بس

رئیس‌جمهور سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور بر سر برقراری آتش‌بس میان طرفین درگیر به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، "سالوا کر"، رئیس جمهور سودان جنوبی و "ریک مچار"، رهبر شورشیان این کشور بر سر توقف کشتار و خشونت در این کشور با یکدیگر توافق کردند.

منابع با اعلام این که رئیس جمهور سودان جنوبی با رهبر شورشیان این کشور همچنین بر سر تشکیل دولت انتقالی به توافق‌هایی دست یافتند، تاکید کردند که این توافق‌نامه بهترین فرصت را برای پیشبرد مذاکرات فراهم می‌کند.

از زمان شروع درگیری‌ها در سودان جنوبی در اواسط دسامبر گذشته، این نخستین بار است که دو طرف دیدار مستقیم داشته و به یکدیگر دست دادند.

این منابع به نقل از هیات دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) در بیانیه‌ای اعلام کردند که نشست مهمی که در آدیس‌ آبابا در روز جمعه برگزار شد و در آن دو طرف در مورد پایان دادن به خشونت‌ها و حملات در سودان جنوبی توافق کردند، گام مهمی به سوی حل بحران سیاسی در این کشور خواهد بود.

در همین راستا، آمریکا از توافق آتش‌بس میان سالوا کر و ریک مچار استقبال کرده و خواهان اجرای هر چه سریعتر این توافق میان دو طرف شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق صورت گرفته میان دو طرف جهت پایان هر چه سریع کشتارها و همچنین آغاز گفت‌وگو بر سر تشکیل دولت انتقالی، پیشرفت بزرگی در این کشور به شمار می‌آید.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه افزود: ما دو طرف را ترغیب می‌کنیم تا درخصوص تضمین اجرای این توافق و همچنین پایبندی گروه‌های مسلح به بندهای آن، اقدامات فوری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام

کد N273520

وبگردی