آفتاب

صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد

صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد

بلگراد- ایرنا- معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان جمعه شب در جمع دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم بلگراد گفت: صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد، اما خواهان حل تمامی مسائل باز از طریق مذاکرات تحت نظارت اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، ایویتسا داچیچ در این مراسم افزود: اولویت سیاسی دولت جدید صربستان ادامه پروسه ائتلاف اروپایی، ادامه مذاکرات بلگراد و پریشتینا با اجرای توافق های انجام شده، بهبود روابط با کشورهای همسایه، همکاری های منطقه ای، بهبود اقتصادی کشور و ادامه اصلاحات قابل توجه داخلی است.

وی در تالار اجتماعات وزارت امور خارجه صربستان در مقابل دیپلمات های خارجی مقیم بلگراد به عضویت در اتحادیه اروپا به عنوان اولین اولویت سیاست خارجی صربستان به عنوان مهمترین شریک تجاری سرمایه گذاری برای این کشور اشاره کرد و گفت: تمام نهادهای دولت صربستان با جدیت در حال آماده شدن برای مذاکرات با اتحادیه اروپا هستند.

وزیر امور خارجه صربستان در بخش دیگری از سخنان خود به مساله کوزوو اشاره کرد و گفت: صربستان با امضای توافق نامه بروکسل به وضوح نشان داد که خواهان راه صلح، همکاری و مذاکرات است و همچنین نشان دادایم که به طور جدی خواهان ادامه مذاکرات با پریشتینا و اجرای موافقت نامه های قبلی و شریک قابل اعتماد هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: صربستان کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی شناسد و برای حل هر مساله باز از طریق مذاکرات زیر نظر اتحادیه اروپا تلاش می کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه عضویت در اتحادیه اروپا هدف راهبردی صربستان محسوب می شود، گفت: بلگراد خواهان توسعه روابط همه جانبه و همکاری با تمامی کشورها، به ویژه با دوستان سنتی است و برای صلح بین الملل، ثبات و رفاه که تنها راه منطقی می باشد، اهمیت می دهد.

وی همچنین تصریح کرد که صربستان در کنار اینکه خواهان توسعه روابط خود با کشورهای همسایه، منطقه و اروپا است، خواهان گسترش روابط با دیگر کشورها نیز می باشد و گشایش نمایندگی های دیپلماسی صربستان در آفریقا، آسیای مرکزی و آسیای میانه و شرق میانه دلیل مشهود این است.

در این مراسم علاوه بر رییس هیات اتحادیه اروپا سفرای کشورهای روسیه، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایران، ایتالیا، اسپانیا، مجارستان، سوئد، بلاروس، ژاپن، فلسطین، لبنان، هند و نمایندگان دیپلماتیک بسیاری از کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی در بلگراد حضور داشتند.

اروپام**2061** 3404
کد N273139

وبگردی