آفتاب

پارلمان آلمان جزئیات شنود را از زبان اسنودن می‌شنود

پارلمان آلمان جزئیات شنود را از زبان اسنودن می‌شنود

نمایندگان پارلمان آلمان تصمیم گرفته‌اند سوالات خود پیرامون شنود و تجسس ارتباطات دیجیتال شهروندان آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا را بی‌واسطه با ادوارد اسنودن در میان بگذارند و پاسخ‌های او را مستقیم بشنوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قانون‌گذاران آلمانی تصمیم گرفتند تا سوالات خود درباره جاسوسی گسترده ارتباطات دیجیتال شهروندان آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا را بی‌واسطه از پیمان‌کار سابق این سازمان و افشاگر این رسوایی٬ ادوارد اسنودن٬ بپرسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ رودریش کیزه‌وتر٬ سرپرست محافظه‌کار کمیته ویژه بررسی فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان که در پارلمان آلمان تشکیل شده٬ اعلام کرد: اکثریت اعضای این کمیته تصمیم گرفته‌اند که دیدگاه‌های اسنودن را مستقیم و بی‌واسطه بشنوند.

هنوز تصمیم قطعی درباره چگونگی مشارکت ادوارد اسنودن در روند پاسخ‌گویی به این سوالات گرفته نشده است. این که آیا ادوارد اسنودن که با دریافت پناهندگی موقت همچنان در روسیه به سر می‌برد٬ برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های نمایندگان پارلمان آلمان به برلین دعوت خواهد شد، هنوز مبهم است اما پارلمان به زودی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

واهمه ادوارد اسنودن و وکلا و مشاورانش این است که با توجه به حساسیت موضوع٬ ورود او به خاک هر کشوری که از هم‌پیمانان آمریکا است، موجب بازداشت و استرداد او به ایالات متحده شود. اگرچه افشاگری‌های اسنودن درباره شنود ارتباطات دیجیتال شهروندان آلمان و رهگیری مکالمات آنگلا مرکل٬ صدراعظم این کشور٬ روابط دوستانه واشنگتن و برلین را تیره کرده است.

نماینده حزب سبزهای آلمان در کمیسیون پارلمانی، از عدم همکاری دولت این کشور در پرونده شنود تلفنی انتقاد کرد. دولت آلمان پس از افشای فعالیت‌های جاسوسی آمریکا از مقامات آلمانی، نگران تیرگی مناسبات برلین و واشنگتن است.

ادوارد اسنودن تا کنون به‌صورت ویدئو‌کنفرانس در بسیاری از رویدادهای مهم از جمله در نشست شورای اروپا شرکت کرده و می‌تواند از طریق ارتباطات آنلاین پاسخ‌گوی سوالات نمایندگان پارلمان آلمان هم باشد٬ اما برخی از قانون‌گذاران آلمانی از احزاب مخالف سبز و چپ‌گرا می‌گویند او تنها در صورتی می‌تواند آزادانه عقایدش را بیان کند که در آلمان حضور یابد.

انتهای پیام

کد N272868

وبگردی