آفتاب

آیین های شصت و نهمین سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی

آیین های شصت و نهمین سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی

دوشنبه - ایرنا - در تقویم کشورهای آسیای میانه، روز 9 می(19 اردیبهشت) با عنوان سالگرد پیروزی ارتش سابق شوروی بر آلمان نازی موسوم به ˈپیروزی جنگ وطنیˈ تعطیل رسمی اعلام شده و به همین مناسبت همه ساله با برگزاری برنامه های فرهنگی، ورزشی و رژه نظامی از این روز تجلیل می شود.

به گزارش ایرنا، کشورهای آسیای مرکزی شامل تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان که تا سال 1991 از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروری محسوب می شدند در جنگ دوم جهانی متحمل خسارات جانی و مالی فراونی شدند، به همین علت روز 9 می به عنوان روز پیروزی جنگ وطنی در این کشورها جشن گرفته می شود.

22 ژوئن هر سال نیز با عنوان روز ˈیادبود و اندوهˈ در روسیه و جمهوری های شوروری (منحل شده) نسبت به قربانیان و سربازان بازنشسته جنگ جهانی دوم ادای احترام می کنند.

امروز جمعه نیز که مصادف با شصت و نهمین سالگرد پیروزی جنگ وطنی است، در این کشورها برنامه های مختلف فرهنگی هنری و رژه نظامی برگزار شد.

در قرقیزستان به مناسبت پیروزی در جنگ جهانی دوم، مراسمی در میدان ˈپیروزیˈ شهر بیشکک با حضور ˈالماس بیک آتامبایفˈ رئیس جمهوری و همچنین سفرای کشورهای خارجی از جمله علی نجفی سفیر جمله جمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد.

در این مراسم رئیس جمهوری قرقیزستان گفت که باید قهرمانان خود را به یاد داشته باشیم.ˈ

وی افزود: ˈبازماندگان جنگ جهانی دوم ستون فقرات دولت و شاهدان ارزشمند و مهم تاریخ قهرمانی کشور ما هستند و دولت برای رفع مشکلات بازماندگان از آن جنگ، از هیج تلاشی دریغ نخواهد کرد.

در این مراسم همچنین رژه نظامی و نمایش ماشین های و سلاح های جنگی برگزار شد.

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان هم امروز شاهد برنامه های متنوع فرهنگی هنری موسیقی به همین مناسبت بود.

امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در پیامی ضمن تبریک این روز به مردم کشورش، جنگ دوم جهانی را فاجعه آورترین رخداد بشری عنوان کرد و گفت: تاجیکستان هنوز عواقب این جنگ را احساس می کند.

وی همچنین از یکهزار و 141 شرکت کننده تاجیک در این جنگ که هنوز زنده هستند تجلیل کرد و با اهداء یک دسته گل به مجسمه یکی از قربانیان این جنگ که بیش از یکصدهزار نفر از آنان تاجیک بوده اند یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.

تاجیکستان قبل از استقلال یکی از 15 جمهوری اتحاد شوروی (منحل شده) بود که 280 هزار از اتباع خود را در جنگ جهانی دوم شرکت داد که 100 هزار نفر از آنان در این جنگ کشته شدند.

در قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز به همین مناسبت با حضور روسای جمهوری این کشورها برنامه های متنوع از جمله رژه نظامی برگزار شد.

جنگ جهانی دوم در کشورهای آسیای میانه که به نام ˈجنگ بزرگ وطنیˈ معروف شده است در 22 ژوئن سال 1941 شروع و در 9 ماه می سال 1945 با پیروزی ارتش سابق شوروی و قوای متفقین علیه آلمان نازی خاتمه یافت.

در این جنگ همراه با ارتش شوروی 15 کشور دیگر نیز علیه ارتش آلمان نازی شرکت داشتند؛ 25 میلیون نفر از مردم شوروی و 10 میلیون نفر نیروی نظامی آلمان نازی در آن جنگ جان باختند.

سال 1991 بعد از فروپاشی شوروی سابق، 15 جمهوری از جمله پنج کشور آسیای مرکزی به استقلال رسیدند.

آساق**1663**1275
کد N272859

وبگردی