آفتاب

سیسی بدنبال الحاق مصر به شورای همکاری است

سیسی بدنبال الحاق مصر به شورای همکاری است

تسنیم نوشت:

یک روزنامه کویتی از قصد "عبدالفتاح السیسی" برای اعلام پیوستن مصر به شورای همکاری خلیج فارس پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد.
به گزارش شبکه العالم، روزنامه "الجریده" به نقل از منابع بلندپایه در ستاد انتخاباتی السیسی نوشت: السیسی قصد دارد مصری ها را از شمولیت قانون کفالت در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خارج کند و در پی آن است که روادید میان مصر و کشورهای عربستان، امارات، کویت و بحرین را نیز لغو نماید تا زمینه فعالیت بازرگانی و گردشگری میان این کشورها با مصر مساعدتر شود.

این منبع که روزنامه الجریده به نام وی اشاره ای نکرد، افزود: مصر همچنین پیشنهاد خواهد کرد که این کشور به عنوان عضو ناظر به شورای همکاری خلیج فارس بپیوندد، تا زمینه کمک اقتصادی به مصر در دوره آینده فراهم شود.

وی گفت: السیسی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برنامه گسترده ای برای سفر به کشورهایی نظیر امارات، بحرین، کویت و عربستان خواهد داشت تا زمینه تفاهم در زمینه ایجاد لابی مصر با کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم شود و این مساله در کنار تضمین سرمایه گذاری برای مصر، زمینه ایجاد لابی اقتصادی - نظامی از طریق فعال سازی توافقنامه دفاع مشترک میان مصر و کشورهای عربی جهت مقابله با هرگونه خطری در آینده را فراهم کند.

زمامداران عربستان در ابتدای روی کارآمدن محمد مرسی رئیس جمهوری مصر از وی حمایت کردند ولی این حمایت چندان تداوم نیافت و پس از گذشت یکسال، ارتش مصر درکنار حمایت شماری کشورهای غربی و عربی از جمله عربستان مرسی را عزل و دولت خود را روی کار آورد. گروه اخوان المسلمین مصر که محمد مرسی وابسته به آن بود، این اقدام ارتش را کودتا علیه مشروعیت خواند و از آن زمان با حمایت طرفدارانش به مقابله با این اقدام برخاست.

زمامداران عربستان در ماه های اخیر نگرانی خود را از قدرت یافتن گروه اخوان المسلمین در کشورهای مختلف عربی پنهان نکرده و تلاش می کنند تا اخوان المسلمین در هیچ یک از این کشورها به قدرت نرسد.

در این میان قطر و ترکیه حامی اصلی تفکر اخوانی در منطقه بشمار می روند و این موضوع موجب کدورت و تنش در روابط بین دولتهای عربستان، امارات و بحرین با قطر شده است و این تنش به حدی شدید است که سه کشور یاد شده چند ماه پیش سفرای خود را از دوحه فراخواندند.

26149

کد N272854

وبگردی