آفتاب

آل‌سعود تیم حفاظت شخصی بندربن سلطان را هم از او گرفت

آل‌سعود تیم حفاظت شخصی بندربن سلطان را هم از او گرفت

تسنیم نوشت:

 رئیس سابق سرویس امنیتی عربستان دارای ۲۰۰ محافظ از نیروهای ویژه بود و ۳۰ افسر نیز او را همراهی می‌کردند اما مقامات دربار پس از برکناری او اجازه باقی ماندن تنها ۵۰ محافظ شخصی و ۷ افسر همراه را به او دادند.
یکی از کاربران شبکه توییتر که به عنوان منبع آگاه و موثق، به درز دادن آخرین اخبار دربار آل سعود معروف بوده و تحت نام مستعار "مجتهد" فعالیت می کند، در آخرین پیام خود اعلام کرده است که بندر بن سلطان رئیس سابق سرویس امنیتی عربستان  دارای 200 محافظ از نیروهای ویژه بود و 30 افسر نیز اورا همراهی می‌کردند اما مقامات دربار پس از برکناری او اجازه باقی ماندن تنها 50 محافظ شخصی و 7 افسر همراه را به او دادند.

"مجتهد" که برخی او را از شاهزادگاه معارض رژیم‌آل‌سعود می‌دانند در ادامه اعلام کرده است که اقدام مقامات آل‌سعود در کم کردند تعداد محافظان شخصی افرادی که از مناصب خود کنار زده‌ می‌شوند امری معمول نیست، به طور نمونه تعداد محافظان شخصی "محمد بن فهد" پس از کنار گذاشته شدن از منصب خود تغییری نکرده و همان تیم حفاظت سابق در کنار او باقی ماندند.

بندر بن سلطان سیاست افراطی در قبال ایران و سوریه داشت و حامی گروه های افراطی بود و بر فعالیت گروه های تکفیری هنگامی که مامور پرونده سوریه بود نظارت می کرد.وی به ایفای نقش خود در تلاش تروریستی علیه حسین فضل الله مرجع شیعی معروف پس از انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت اعتراف کرده بود.

یکی از عوامل حذف بندر بن سلطان را می توان به ناکامی عربستان در تحقق اهدافش در سوریه مربوط دانست چرا که سعودی ها نه تنها نتوانستند بشار اسد و نظام وی را ساقط کنند بلکه شرایط کنونی به سود نظام سوریه پیش می برود و بشار اسد نیز  برای ریاست جمهوری آینده نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

عملکرد بندر بن سلطان به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی سعودی ها در لبنان نیز نتوانست موثر واقع شود زیرا پس از چند انفجاری که مزدوران بندر بن سلطان در مناطقی از لبنان به ویژه مراکزی که حزب الله در آن تمرکز دارد رخ داد حزب الله به خوبی با اتخاذ تدابیری توانست بر اوضاع مسلط شود و در کنار ارتش سوریه تمامی منافذ ورود تروریست ها و خودروهای بمب گذاری را ببندند.

پس از این ناکامی ها و برخی از مواضع تندی که بندر بن سلطان علیه آمریکایی ها اتخاذ کرد از نگاه آمریکایی ها دیگر مهره کارآمدی به حساب نمی آمد به ویژه بندر بن سلطان کوشیده بود میان روسیه و مصر به ویژه از نظر نظامی پیوندی برقرار کند که این خوشایند واشنگتن نبود به خصوص که آمریکایی‌ها در حال حاضر بر سر موضوع اوکراین با روس ها تنش زیادی پیدا کرده اند.

26149

کد N272831

وبگردی