آفتاب

صباحی: قطر باید از مصر عذرخواهی کند؛ در طول زندگی‌ام با کمپ دیوید مخالف بودم

صباحی: قطر باید از مصر عذرخواهی کند؛ در طول زندگی‌ام با کمپ دیوید مخالف بودم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با بیان اینکه در طول عمر خود با معاهده کمپ دیوید مخالف بوده است، اظهار کرد: در صورتی که حماس به امنیت مصر لطمه وارد کند، دست آن را قطع خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، حمدین صباحی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر عنوان داشت: زمانی که حماس به امنیت مصر لطمه وارد کند، من هیچ راهی جز این ندارم که دست آن را قطع کنم.

وی در مصاحبه با شبکه سی بی سی درخصوص معاهده کمپ دیوید عنوان داشت: در طول عمرم با کمپ دیوید مخالف بودم، اما من در جایگاه رئیس جمهور بر این باورم که کمپ دیوید نیازمند اصلاحات ویژه‌ای درخصوص تعداد نیروهای مستقر در شبه جزیره سینا است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر درخصوص روابط مصر با کشورهای خارجی خاطرنشان کرد: قطر باید از مصر عذرخواهی کند. سوریه نیز باید به خواسته‌های مردم احترام بگذارد. درخصوص ترکیه نیز باید بگویم که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه باید درک کند که روابط مصر با ترکیه مهمتر از این است که وی اظهارات عجیبی را مطرح کند و مصر مهمتر از گروهی است که وی از آن دفاع می‌کند.

صباحی گفت: هیچ تظاهراتی برگزار نشد مگر آنکه من در آن شرکت کردم. انقلاب 30 ژوئن بدون انقلاب 25 ژانویه هیچ ارزشی ندارد.

این انقلاب، انقلاب مردم بود و ارتش از آن حمایت کرد و مردم می‌توانند به اهداف خود و اهداف انقلاب جامه عمل بپوشانند.

نامزد انتخاب ریاست جمهوری مصر در ادامه گفت: من مطمئن هستم که این تنها مصری‌ها هستند که می‌توانند خواسته‌های خود را محقق سازند. همگان باید شخصی را انتخاب کنند که نماینده مردم بوده و نگرش دقیقی را برای تحقق اهداف آنها داشته باشد. کشوری موفق است که تسلیم اراده مردم باشد نه آنکه مردم تسلیم دولت باشند.

صباحی تصریح کرد: ارتش مصر یک ارتش بزرگ است. در قانون اساسی مصر تاکید شده است که ارتش متعلق به مردم است.

وی در ادامه گفت: در انقلاب 25 ژانویه میدان‌های مصر مملوء از میلیون‌ها تن شد و سپس ارتش وارد عمل شد. در 30 ژوئن نیز در وهله نخست میلیون‌ها تن به خیابان‌ها آمدند و سپس ارتش در سه ژوئیه مداخله کرد. نیروهای مسلح تنها به برقراری امنیت کشور و نه مداخله در عرصه سیاست می‌پردازند. زمانی که نیروهای مردمی و یک جامعه مدنی قدرتمند و دولتی مقتدر وجود داشته باشد، ارتش در آن هنگام در عرصه سیاست مداخله نخواهد کرد.

وی افزود: من علنا گفته بودم که محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر مشروعیت سیاسی و اخلاقی خود را از دست داده است.

در آن هنگامی که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر بود به مرسی احترام نظامی می‌گذاشت، اما زمانی که دید مردم به میدان‌ها آمده‌اند، جان خود را بر کف نهاد.

صباحی تاکید کرد: در صورتی که من رئیس جمهور شوم، اخوان المسلمین به عنوان یک گروه یا حزب هیچ جایی در کشور نخواهد داشت، چرا که آنها متوسل به خشونت شده‌اند. اخوان المسلمین هیچ وقت در موفقیت من در هیچ انتخاباتی نقش نداشته است.

وی در ادامه گفت: در صورتی که مردم همچون تظاهرات 25 ژانویه و 30 ژوئن از من بخواهند که کنار بروم، من از قدرت کناره گیری خواهم کرد.

صباحی عنوان داشت: السیسی مرد محترمی است و در صورتی که من رئیس جمهور مصر شوم، ممکن است که به وی پیشنهاد تصدی یک پست امنیتی را بدهم تا از این طریق از تجربه وی استفاده کنم.

انتهای پیام

کد N272787

وبگردی