آفتاب

آمریکا یک دانشمند کشورش را از همکاری با ایران منع کرد

آمریکا یک دانشمند کشورش را از همکاری با ایران منع کرد

دولت آمریکا حمایت مالی از یک دانشمند این کشور را به دلیل همکاری وی با محققان ایرانی متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اریک لرنر، فیزیکدان و نویسنده سرشناس علمی در حال انجام تحقیقی مهم و پیشگامانه در مورد گداخت هسته‌ای جهت پیدا کردن منابع جدید انرژی و حذف سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش پرس تی‌وی، اریک لرنر گفت: «هدف، رسیدن به شکلی از انرژی است که ضایعات هسته‌ای و گاز گلخانه‌ای ایجاد نکرده و ۱۰ برابر ارزان ‌تر از منابع سوختی موجود است.»

وی اظهار داشت: «از قرار اتفاق، ایران ۸ نمونه از ماشین‌هایی را که ما در حال کار روی آن‌ها هستیم، در اختیار دارد. آن‌ها از دستگاه‌های ما کوچکتر هستند.»

لرنر با بیان این‌که این دستگاه‌ها در یک مرکز تحقیقاتی هستند، افزود: « اکنون ما در حال همکاری با آن آزمایشگاه هستیم و در حال حاضر آنها در حال انجام آزمایش‌هایی هستند که به آزمایش بعدی ما در ماه ژوئن کمک می‌کند.»

با وجود این، دولت امریکا هرگونه حمایت از تحقیق لرنر را به دلیل همکاری وی با دانشمندان ایرانی متوقف کرده و بدین ترتیب این دانشمند ناچار به جمع آوری پول از کمک کنندگان خصوصی شده است.

این دانشمند آمریکایی می‌گوید ادامه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران کار وی را بسیار دشوارتر کرده است.

تحریم‌های غیرقانونی تحت هدایت آمریکا بر اساس این اتهام بی‌اساس که تهران اهداف نظامی را در برنامه انرژی هسته‌ای خود دنبال می‌کند، علیه ایران اعمال شده‌اند.

ایران ضمن رد این اتهام می‌گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

انتهای پیام

کد N272775

وبگردی