آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: جامعه مصر به سمت حاکمیت پشت پرده نظامیان حرکت می‌کند

هانی‌زاده: جامعه مصر به سمت حاکمیت پشت پرده نظامیان حرکت می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مقابله السیسی با حضور اخوانی‌ها در جامعه مصر باعث تقابل جنبش‌های اسلامی و نظامی‌ها خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ممنوعیت حضور اخوان المسلمین در انتخابات مصر خاطرنشان کرد: انتخابات آتی کشور مصر کاملا کنترل شده تا بر اساس دخالت پشت پرده نظامیان به نوعی انحصار قدرت در دست بدنه‌ی نیروهای مسلح باقی بماند؛ بنابراین عبدالفتاح السیسی تلاش می‌کند چهره قدرتمندی از خود در افکار عمومی بسازد.

او ادامه داد: با توجه به نفرت ملت مصر از عوامل رژیم پیشین این کشور، السیسی برای افزایش محبوبیت خود و جلوگیری از قدرت‌گیری عوامل رژیم گذشته به دستگاه‌های دولتی به ویژه دستگاه عالی قانون اساسی دستور داده است تا اجازه ندهد، عوامل رژیم پیشین به قدرت بازگردنند. علاوه بر این یکی از اهداف السیسی سرکوب هوداران اخوان المسلمین است و احکام اخیری که علیه آن‌ها صادر شده نشان می‌دهد که سیاست السیسی مانند سیاست جمال عبدالناصر، رییس‌جمهور پیشین مصر، مقابله با گروه‌های اسلامگرا به ویژه اخوانی‌هاست.

وی ادامه داد: السیسی به خوبی می‌داند که اگر اخوان در انتخابات پارلمانی شرکت کند پیروزی‌های زیادی را از آن خود خواهد کرد و حتی امکان دارد پارلمان را هم در اختیار بگیرند و به همین دلیل السیسی تلاش می‌کند تا اخوان المسلمین را به طور کامل از صحنه سیاست مصر حذف بکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که السیسی و حمید صباحی قصد دارند در صورت پیروزی در انتخابات آتی مصر جامعه‌ای مانند جمال عبدالناصر را مجددا احیا کنند، گفت: در آن زمان فقط یک حزب در کشور وجود داشت از این رو هم حمید صباحی که گرایش‌های ناصریستی داشته و یکی از هوداران جمال عبدالناصر محسوب می‌شود و هم عبدالفتاح السیسی که به عنوان نظامی لائیک تلاش می‌کنند تا از راه دور کردن عوامل اخوان و رژیم پیشن زمینه را برای حاکمیت یک سویه خود فراهم کنند.

او ادامه داد: طبق برآیند گزارش‌های رسیده از مصر، عبدالفتاح السیسی از شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است و به همین دلیل السیسی که حضور حامیان اخوان و مبارک را برای خود خطری جدی به حساب می‌آورد تلاش می‌کند عوامل آن‌ها را صحنه سیاسی حذف کند.

هانی‌زاده در پایان گفت: جامعه مصر در آینده به سمت دیکتاتوری و حاکمیت پشت پرده نظامیان حرکت خواهد کرد؛ ولی در دراز مدت اسلامگرایان هم از ساز و کارهای خود برای مقابله با او استفاده خواهند کرد و دراز مدت تقابل جنبش‌های اسلامی و نظامیان تشدید خواهد شد و امکان دارد مصر به سمت جنگی داخلی پیش برود و اگر احکام صادر شده در حق هوداران اخوان عملی بشود قطعا مصر به سمت خشونت خواهد رفت.

انتهای پیام

کد N272365

وبگردی