آفتاب

مشاورامنیت ملی آمریکا در تل آویو :باید به ایران اجازه داد تا برنامه هسته ای غیرنظامی داشته باشد

مشاورامنیت ملی آمریکا در تل آویو :باید به ایران اجازه داد تا برنامه هسته ای غیرنظامی داشته باشد

موضوع هسته ای ایران موضوع گفت وگوهای سفر اول مشاورامنیت ملی کاخ آمریکا به اسرائیل است.

به گزارش خبرآنلاین، سوزان رایس در حالی به  تل آویو رفته است که، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سند مربوط به بودجه سال مالی 2015 بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر ایران تأکید کرده است. در این سند  بر لزوم توجه آمریکا به جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق جامع با این کشور تأکید شده است.

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، این کمیته روز پنجشنبه اضافه شدن چندین متمم به «قانون مجوز دفاع ملی» برای سال مالی 2015 را به تصویب رساند که بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر برنامه هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند.

این در حالی است که در روزهای اخیر بازار ابراز امیدواری به آینده مذاکرات داغ بوده است. ماری هارف ، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر بارها در خصوص پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده است. از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان بازدید کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند. این دیدار شامگاه سه شنبه و در شرایطی انجام شد که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز که اکنون به اسرائیل سفر کرده است، در این نشست حضور داشت.

پایگاه خبری «دبکا» که از پایگاه های خبری صهیونیستی و نزدیک به منابع نظامی و امنیتی این رژیم است در گزارشی به استناد منابع مورد دسترس خود روایتی از سفر هیئت آمریکایی به سرپرستی سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی فراهم آورده است. این پایگاه نوشته رایس در این دیدار بر تلاش باراک اوباما برای دست‌یابی به توافق با ایران تا پایان سال جاری، یعنی قبل از آنکه شرایط سیاسی داخل ایران روند امور را عوض کند، تأکید کرده است.

بر اساس این گزارش، طرف آمریکایی همچنین از اسرائیل خواسته این موضوع را به رسمیت بشناسد که ایران «یک کشورِ هسته‌ایِ در آستانه، (با توانمندی‌های) برگشت‌ناپذیر» است و باید به این کشور اجازه داد تا برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد.

خانم رایس همچنین در این دیدار گفته اوباما آمادگی دارد این تعهد را بدهد که از تمامی روشهای جمع‌آوری اطلاعات برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از عدم عدول این کشور از خط قرمزها استفاده کند.

این نخستین سفر رایس به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به تل آویو به شمار می رود.

2929

 

 

کد N272092

وبگردی