آفتاب

تونل ساخت ایران در تاجیکستان سال آینده تکمیل می شود

تونل ساخت ایران در تاجیکستان سال آینده تکمیل می شود

دوشنبه - ایرنا- سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان اعلام کرد که پروژه تونل استقلال (انزاب) که از سوی شرکت ایرانی در این کشور ساخته شده است نواقص آن تا سال آینده به طور کامل برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، سید محمود صدری، روز جمعه به رسانه های محلی گفت که در سفر ماه گذشته ˈخیرالله عصایفˈ وزیر حمل و نقل تاجیکستان به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایران طرفین برای حل و فصل مسائل و رفع مشکلات پیش روی ساخت این تونل به توافق رسیدند و بر همین اساس قرار شد ایران تا سال آینده این تونل را تکمیل کند.

وی همچنین به اجرای موفقیت آمیز پروژه نیروگاه سنگ توده -2 از سوی ایران در تاجیکستان اشاره کرد و افزود: این نیروگاه با توان 220 مگاوات در حال تولید نیروی برق برای این کشور است و توربین دوم آن نیز در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صدری، گزارش برخی رسانه های محلی مبنی بر کاهش حجم همکاری های ایران و تاجیکستان را رد کرد و افزود: علاقه مقامات ایران و تاجیکستان در گسترش روابط دو جانبه نشان می دهد که سطح همکاری های دو کشور فارسی زبان و هم فرهنگ نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش خوبی نیز داشته است.

تونل استقلال (انزاب) در سال 2006 میلادی (1385 هجری شمسی ) از سوی شرکت ایرانی به بهره برداری رسید اما همچنان نیاز به بعضی عملیات تکمیلی نظیر روشنایی و نصب تهویه دارد.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دائمی در تابستان و زمستان مسیر جاده ˈدوشنبهˈ به ˈˈخجندˈ را حدود 60 کیلومتر کوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیکستان را به هم متصل می کند.

قرارداد حفاری این تونل در سال 2003 میلادی بین وزارت حمل ونقل تاجیکستان و شرکت سابیر از ایران به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسید.

این تونل به طول پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا 10 کیلومتر و 400 متر بوده که از بزرگترین پروژه های ایران در تاجیکستان است و در 72 کیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیکستان، از کوه های بلندˈفانˈ می گذرد و این شهر را به استان ˈسغدˈ در شمال این کشور و مرکز آن شهر تاریخی ˈخجندˈ پیوند می دهد.

کار احداث پروژه نیروگاه سنگ توده -2 در 180کیلومتری شهر دوشنبه نیز درمنطقه ˈختلانˈ و روی رودخانه ˈوخشˈ از سال 1385 توسط یک شرکت از جمهوری اسلامی ایران آغاز و

توربین اول این نیروگاه 14 شهریور سال 1390 همزمان با بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان به بهره برداری رسید.

برای ساخت این نیروگاه، ایران 180 میلیون دلار و تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.

توربین دوم نیروگاه سنگ توده-2 نیز قرار است با حضور مقام های رسمی دو کشور افتتاح شود.

آساق**1663**1586
کد N272071

وبگردی