آفتاب
با حضور وزیر نیرو در برلین؛

راه های توسعه همکاری های آلمان و ایران در حوزه برق وانرژی بررسی شد

راه های توسعه همکاری های آلمان و ایران در حوزه برق وانرژی بررسی شد

برلین - ایرنا - همایش بررسی زمینه های همکاری ایران و آلمان در حوزه برق و انرژی بویژه انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی،روز پنج شنبه با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر ایران و جمعی از مدیران شرکت های اقتصادی آلمانی و ایرانی فعال در این حوزه در برلین برگزار شد.

به گزارش ایرنا،ˈحمید چیت چیانˈ وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در این همایش به تشریح وضعیت تولید برق و انرژی در کشورمان و اقدامات انجام شده در ایران برای جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی های تجدید پذیر پرداخت.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران به منظور بازدید از نمایشگاه بین المللی صنایع آب و فاضلاب مونیخ از روز دوشنبه در صدر یک هیات عالیرتبه اقتصادی مرکب از معاونان و مدیران این وزارت خانه و مدیرعامل شرکت توانیر به آلمان سفر کرده است.

چیت چیان در سخنان خود در جمع روسا و مدیران شرکت های آلمانی و ایرانی فعال در حوزه برق و انرژی های تجدید پذیرگفت: رشد جمعیت و توسعه کشورها موجب بالارفتن میزان مصرف انرژی در جهان شده و با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی های فسیلی،استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر امروزه به عنوان یکی از بهترین راههای تامین انرژی در دستور کار دولت ها قرار گرفته است.

وزیر نیرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها برغم داشتن ذخایر غنی سوخت های فسیلی، خود را در مسیر این حرکت انسانی برای نجات کره زمین از آلودگی و خطر نابودی سهیم دانسته و سیاستگذاری های روشنی در این راه انجام شده تا در توسعه و تولید انرژی های تجدید پذیر ایفای نقش کند.

چیت چیان در ادامه سخنان خود در تشریح چشم اندازهای جمهوری اسلامی ایران برای جلب مشارکت و حضور سرمایه گذاران خارجی از جمله آلمانی ها در بخش تولید انرژی های تجدید پذیر در بازار پرسود ایران گفت:در دیدارهای دوجانبه که در این سفر با مقام های آلمانی از جمله معاون وزیر محیط زیست این کشور و همچنین مدیران شرکت های بزرگ فعال در زمینه انرژی های تجدید پذیر داشتم، برای توسعه روابط دو کشور در این حوزه پیام های مثبتی دریافت کردم.

چیت چیان با بیان اینکه ایران در حال حاضر به چهار کشور ترکیه،عراق،افغانستان و پاکستان برق صادر می کند و با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان نیز تبادل انرژی برق داریم،گفت:در آینده کشورهای دیگری در شمال و جنوب ما به شبکه برق ایران متصل خواهند شد و ایران به یک منبع بزرگ برای تامین انرژی الکتریکی برای کشورهای منطقه تبدیل می شود.

وزیر نیرو میزان صادرات برق ایران در سال را 12 میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: تفاوت بازار برق ایران و اروپا در این است که بازار اروپا اشباع شده اما ایران سالانه به طور متوسط به 7 درصد رشد تولید نیاز دارد و هر سال باید معادل 5 گیگا بایت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود که همین وضعیت مشارکت سرمایه گذاران خارجی برای تولید برق مورد نیاز را می طلبد.

چیت چیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب ارائه انواع تسهیلات دولتی به شرکت های خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: تسهیلات و تضمین های خوبی به سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در پروژه های اقتصادی ایران از جمله در بخش برق و انرژی ارائه می شود که شرکت های آلمانی با توجه به سابقه مثبتی که از انها در ذهن ایرانیان وجود دارد می توانند از این فرصت مناسب ایجاد شده استفاده کنند.

وزیر نیرو در ادامه،سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ایران، فعالیت در زمینه ساخت تجهیزات و سیستم ها در داخل کشور و همچنین فعالیت به صورت فاینانس در پروژه های برق وانرژی را از جمله اشکال همکاری و سرمایه گذاری خارجی ها در بازار انرژی های تجدید پذیر ایران عنوان کرد و از شرکت های آلمانی فعال در این بخش دعوت کرد که از فرصت پبش آمده برای توسعه همکاری ها با توجه به فضای سیاسی حاکم بر کشور و همچنین لغو بخشی از تحریم های اقتصادی علیه ایران بعد از توافق هسته ای ژنو، استفاده کنند.

چیت چیان با بیان اینکه بازار انرژی ایران فقط محدود به مرزهای این کشور نیست، گفت: آلمانی ها باید به ایران نه به عنوان یک کشور 75 میلیون نفری بلکه یک بازار چند صد میلیون نفری نگاه کنند.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کردکه با توجه به تجربیات طولانی و موفق فعالیت شرکتهای اقتصادی آلمانی در ایران، در فضای جدید حاکم بر کشور شاهد توسعه همکاری های ایران و آلمان در حوزه صنعت انرژی های تجدید پذیر باشیم.

سفیر ایران در آلمان نیز در سخنانی در این همایش،با بیان اینکه بحث درمورد سیاست های جدید در حیطه انرژی های تجدید پذیر در ایران از 10 سال قبل آغاز شده است،گفت:تحولات جدید سیاسی در ایران بویژه بعد از توافق هسته ای ژنو که موجب لغو بخشی از تحریم ها شده است،راه را برای تعامل بیشتر و تعمیق روابط تجارتی ایران با کشورهای غربی از جمله آلمان باز کرده است.

علیرضا شیخ عطار با اشاره به سفر هیات های اقتصادی آلمانی به ایران در گذشته و تبادل نظر درمورد انرژی های تجدیدپذیر،گفت:نشست ها و سمینار های علمی در این زمینه نیز در تهران برگزار شده که می توان به سمینار بنیاد فریدریش اربرت در تهران با حضور شرکت های ایرانی و آلمانی در رابطه با انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد.

شیخ عطار با اشاره به سابقه تاریخی همکاری های ایران و آلمان در حوزه های برق،انرژی و ارتباطات گفت: ذهنیت مثبت و خوبی از همکاری با آلمانی ها در ایران در حوزه صنعت و انرژی وجود دارد و در دوره جدید سیاست خارجی این کشور،وظیفه تجار و فعالان اقتصادی برای توسعه روابط بسیار مهم و حساس است زیرا آنها قادر خواهند بود سیاستمدارن را متقاعد به پیروی از خواسته خود برای گسترش همکاری ها کنند.

در پایان این همایش روسا و مدیران شرکت های آلمانی وایرانی فعال در بخش برق و انرژی های تجدید پذیر سوالات خود را در زمینه توسعه همکاری ها و همچنین راههای ورود به بازار انرژی ایران مطرح کردند که از سوی حمید چیت چیان وزیر نیرو و همچنین حائری مدیرعامل شرکت توانیر ایران به این سوالات پاسخ داده شد.

اروپام** 2051** 1701 ** 1917
کد N271862

وبگردی