آفتاب
عارف در میزگرد پرسش و پاسخ:

تا سال ۹۴ وارد مصادیق انتخابات نمی‌شویم/جهت گیری ما اجماع در جبهه اصلاحات است

تا سال ۹۴ وارد مصادیق انتخابات نمی‌شویم/جهت گیری ما اجماع در جبهه اصلاحات است

بنیاد امید ایرانیان یک حزب نیست، اما افراد حزبی نیز می‌توانند عضوی موثر در آن باشند/ بنا داریم درانتخابات آتی مجلس حرکت جبهه‌ای داشته باشیم و ما براساس خردورزی و حرکت جمعی عمل خواهیم کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: ما در سال ۹۳ وارد راهبرد انتخابات مجلس آینده می‌شویم، اما در سال ۹۴، وارد مصادیق می‌شویم و این سوال که من می‌آیم یا نمی‌آیم هیچ جوابی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در میزگرد پرسش و پاسخ اعضای هیات مدیره بنیاد امید ایرانیان که در اولین گردهمایی شاخه دانشجویی این بنیاد عصر امروز در کانون توحید برگزارشد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با آقای خاتمی و روحانی اختلاف نظری دارید، گفت: اختلاف نظر فی النفسه چیز بدی نیست، اینکه آدم فقط یک دیدگاه را داشته باشد بد است و مهم بحث کردن و رسیدن به خرد جمعی و حرکت به جلو است.

وی با تاکید براینکه من نه با آقای خاتمی و نه با آقای روحانی اختلاف نظری ندارم، اظهار داشت: ما به هر دوی این عزیزان ارادت داریم و من افتخار همکاری با آقای خاتمی و سابقه دوستی با آقای روحانی را دارم.

عارف با بیان اینکه موضع ما حمایت از دولت آقای روحانی است، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در شرایط حساس و خطیری مدیریت کشور را به دست گرفت و همه باید تلاش کنند که ایشان موفق باشند.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای زیبا کلام گفته‌اند شما با اقای ناطق نوری به یک لیست مشترک خواهید رسید، بیان کرد: شرایط کشور ایجاب می‌کند تا به سمت مجلسی مقتدر و توانا حرکت کنیم که تمام هم و غمش اقتدار و منافع ملی کشور باشد و پیشرفت کشور مهم‌ترین دغدغه‌اش باشد و کمک کار و یاور دولت باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب جهت گیری خود را همگرایی و اجماع در جبهه اصلاحات دانست و ابراز داشت: ما برای رسیدن به یک لیست مشترک در جبهه اصلاحات تلاش می‌کنیم و البته آرزو دارم که رقبای ما هم به یک لیست و احد برسند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به صحبتهای قبلی خود مبنی بر اینکه در آینده راهبرد خود را برای ائتلاف نسبی اصلاح طلبان و اصولگرایان اعلام می‌کند، تصریح کرد: در این راهبرد و لیست تلاش می‌شود تا افراد مورد اعتماد دو جریان حضور داشته باشند و در این لیست نه تنها عارف بلکه افرادی که برای اعتلای کشور تلاش می‌کنند در یک ضابطه روشن در این ائتلاف انتخاب شوند.

وی درباره بنیاد امید ایرانیان نیز بیان کرد: بنیاد امید ایرانیان از نظر حقوقی مستقل اما با تشکلهای همسو، همکاری‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

شرکت کننده‌ای از معاون اول دولت اصلاحات پرسید که چقدر باید انتظار داشت که مجلسی مقتدر درکشور شکل بگیردکه وی یاد آور شد: ما در حد توانمان ادعا می‌کنیم.

عارف ادامه داد: مجلس در راس امور است و باید برای حل مشکلات مردم و جامعه تلاش کند و ما تلاش می‌کنیم افراد مقتدری را راهی این نهاد سیاسی کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ما برای اولین بار می‌خواهیم برای حضور در مجلس برنامه‌هایمان را برای شرکت درانتخابات به مردم اعلام کنیم، تاکید کرد: ما برنامه‌هایمان را به مردم می‌گوییم و به آن‌ها اعلام می‌کنیم که اگر درانتخابات پیروز شدیم این کار‌ها را می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بااشاره به اقبال مردم به جریان اصلاحات خاطر نشان کرد: پس از انتخابات سرمایه اجتماعی ایجاد شده است و ما امیدواریم با توجه به اقبال مردم به اصلاحات و این سرمایه اجتماعی درانتخابات پیروزشویم.

عارف درباره تشکیل حزب فراگیر نیز گفت: یکی از مطالباتی که بعد از ۲۴ خرداد ایجاد شد وگروههای مردمی از من در خواست داشتند، تشکیل حزب بود.

وی اظهار داشت: ما در ابتدا پس از جلساتی به این جمع بندی رسیدیم که شرایط برای تشکیل و ماندگاری نهاد حزبی فراهم نیست و برای همین به سمت تشکیل یک تشکل غیر حزبی رفتیم و تصمیم گیری در رابطه با حزب شدن یا حمایت از یک حزب سیاسی رابه کنگره و بعد از۱۰ سال منوط کردیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان نقش بنیاد امید ایرانیان را یک اتاق فکر اعلام کردو ا فزود: بنیاد امید ایرانیان یک حزب نیست، اما افراد حزبی نیز می‌توانند عضوی موثر در آن باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تشکیل حزب مدنظرش یادآور شد: ما برای تشکیل حزب یک کارگروه ۱۰نفره تشکیل دادیم که ۵ نفر موافق تشکیل حزب و ۵ نیز مخالف تشکیل آن بودند که بحثهای مفصلی هم در این رابطه صورت پذیرفت و نگرانی ما نیز این بود که احزابی در اردوگاه اصلاحات هستند و ما حزبی تشکیل بدهیم که به جای هم افزایی موجب اختلافاتی بشویم.

عارف تصریح کرد: ما از تشکیل احزابی که متکی به یکی یا دونفر باشند مخالفیم و احزاب باید پایین به بالا باشند.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه هنوز برای تشکیل حزب تصمیم قطعی گرفته نشده است، خاطر نشان کرد: بنا داریم درانتخابات آتی مجلس حرکت جبهه‌ای داشته باشیم و ما براساس خردورزی و حرکت جمعی عمل خواهیم کرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان یکی از دلایل عقب افتادن تشکیل حزب خود را رسیدگی به اولویت‌های دیگر دانست و یاد آور شد: درتیرماه سال گذشته جلسه‌ای برای تقدیر از من از سوی اساتید در دانشگاه تهران برگزار شد که در آن جلسه تصمیم بر تشکیل یک تشکل صنفی اساتید گرفته شد که در این رابطه کارگروهی تشکیل شد و تصمیم آن کارگروه این شد که کانون اساتید ایران تشکیل شود و ما درخواست تشکیل این نهاد غیر سیاسی را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور ارائه داده‌ایم.

در ادامه این نشست محمد رضا عارف باتاکید براینکه در انتخابات آتی مجلس تا انتهای سال ۹۳ وارد مصادیق نخواهیم شد، گفت: درباره حضورم در مجلس حتی اعضای خانواده‌ام نیز خبر ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: ما در سال ۹۳ وارد راهبرد می‌شویم، اما در سال ۹۴، وارد مصادیق می‌شویم و این سوال که من می‌آیم یا نمی‌آیم هیچ جوابی ندارد.

وی با بیان اینکه در انتخابات سال ۹۴ سعی می‌کنیم براساس خرد جمعی مناسب‌ترین کاندیدا‌ها را انتخاب کنیم، خاطر نشان کرد: ما و طرفداران دولت دریک اردوگاه قرار داریم و راهبرد ما دادن یک لیست مشترک با حامیان دولت است.

عارف بیان کرد: برنامه ریزی ما برای انتخابات ۹۴ مجلس و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

معاون اول دولت اصلاحات درباره اینکه چرا ریاست دانشگاه تهران و یا دیگر پستهای دولتی را در دولت جدیدنپذیرفته است، تصریح کرد: بهترین دوران خدمت من ریاست بر دانشگاه تهران بود، اما رسالت خودراحفظ سرمایه اجتماعی می‌دانم که پس از انتخابات بوجود آمد و ما باید مراقبت کنیم تا به این سرمایه آسیبی نرسد.

وی با اشاره به اصرارهای فرجی دانا برای پذیرفتن سمت ریاست دانشگاه تهران یاد آور شد: من برای ایشان شرط گذاشتم که اگر ریاست دانشگاه تهران را پذیرفتم دیگر فعالیت سیاسی و اجتماعی در بنیاد نداشته باشم و دوستان مخالفت کردند وبناشد که من نروم و البته من خدمت و قداست دانشگاه را از هر چیز دیگری بالا‌تر می‌دانم.

 

کد N271843

وبگردی