آفتاب
آیت‎الله حسینی بوشهری:

در دوره شکل‌گیری حوزه، رضا شاه به دنبال نابودی روحانیت بود

در دوره شکل‌گیری حوزه، رضا شاه به دنبال نابودی روحانیت بود

مدیر حوزه‎های علمیه کشور گفت: رضاشاه در دورانی که مرحوم حائری یزدی کمر به تشکیل این حوزه بستند به دنبال نابود کردن روحانیت بودند، ولی با ذکاوت و اخلاص و تدبیر و مدیریت خارق‌العاده ایشان، حوزه از این مصیبت نجات یافت و به رشد خود ادامه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش نکوداشت آیت‎الله حائری یزدی با ذکر این مطلب که «حوزه امروز، دوره دوم از حوزه‎های علمیه را سپری می‎کند» ادامه داد: پس از غیبت دوره دوم اداره حوزه‎‌های علمیه شیعه آغاز شد و حوزه‎های نجف و بغداد و سامرا و حله و ری و قم مهمترین حوزه‎ها بودند که هر کدام در دوره‎ای پیشگام بود.

وی اظهار کرد: تاسیس حوزه و حضور بزرگان در این شهر در راستای همان روایاتی بود که روزی قم به پایگاه نشر معارف اهل بیت(ع) تبدیل خواهد شد و به همین جهت بود که امام راحل فرمودند که کاری که ایشان در تاسیس حوزه علمیه انجام دادند کمتر از انقلاب نبود.

وی افزود: وضعیت قم در دهه‎های مختلف گوناگون بود به شکلی از قرن 5به بعد گزارشاتی در خصوص حضور بزرگان و امکانات مناسب برای تحصیل در این حوزه واصل شده است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور اظهار کرد: حضور صدرالمتالهین در قرن 10 و میرزای قمی در قرن 11 باعث رشد علمی قم شد ولی با منجر به ساخت یک حوزه علمیه قوی نشد.

وی گفت: مرحوم حائری پس از سال‌ها شاگردی در مکتب علمای سامرا و کربلا به ایران آمدند و هشت سال در اراک سکنی گزیدند و حوزه علمیه اراک را ایجاد کردند و بزرگانی چون مرحوم امام و مرحوم اراکی و گلپایگانی وخوانساری از آن‌جا به قم آمدند.

وی اظهار کرد: علمای آن روز حرمت بسیاری برای ایشان قائل بودند و فضا را برای مرجعیت و زعامت حوزه این شهر بازکردند و ماجرای استخاره از سوره یوسف و ماندگاری ایشان به همراه خانواده باعث شد تا مسیر این شهر عوض شود. ایشان پس از شروع به کار در ابتدا به بازسازی مدرسه فیضیه پرداختند؛ رسیدگی به معیشت طلاب و ساماندهی گزینش و ورود و تبلیغ و امتحانات و تشیکل هیئت ممتحنه از دیگر خدمات ایشان در حوزه قم بود که باعث بالندگی این حوزه شد.

انتهای پیام

کد N271776

وبگردی